کد خبر:6668   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 14 مهر سال 1398 ساعت 18:47:0

حوزه علمیه قم و نجف از دیرباز در تعامل با جهان بوده است

آیین افتتاح سال تحصیلی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب وابسته به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری در این مراسم ضمن قدردانی از مسئولان مدرسه، بر حمایت ویژه المصطفی(ص) از مدارس پیوسته تأکید و تصریح کرد: تمام مسئولان در جامعةالمصطفی(ص) موظف هستند تا حمایت‌های لازم را برای تقویت و استمرار کیفی مدارس پیوسته داشته باشند.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تهذیب نفس در کنار علم آموزی اشاره کرد و ادامه داد: آنچه از روایات معصومین(ع) و سیره بزرگان دین به دست می‌آید این است که علم‌آموزی باید همراه با تهذیب نفس و تقوا باشد تا بتواند در جامعه مؤثر باشد، به طوری که علم بدون تقوا نه فقط بی‌فایده بلکه مضر خواهد بود.
تربیت نیروی کارآمد برای پاسخ‌گویی به نیازهای علمی جهان
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین شجاع علی میرزا، مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب، به تبیین ضرورت راه‌اندازی این مجموعه علمی پرداخت و تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این مدرسه تربیت نیروی علمی و کارآمد از کشور‌های مختلف در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای علمی معرفتی جهان معاصر است.
وی ادامه داد: درصدد هستیم تا در یک برنامه‌ریزی کیفی و با لحاظ نیازهای فکری و معنوی نسبت به آموزش و تربیت و تولید دانش در حوزه‌های مورد نیاز اقدام کنیم.
همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت امنای مدرسه، به ضرورت توجه ویژه برای تعامل با فضای بین‌الملل اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قم و نجف از دیرباز در تعامل با جهان بوده و نیازهای بین‌المللی را مدنظر داشته‌اند، لکن شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران و توجه جهانی به این انقلاب و معارف اسلامی سبب تشدید توجه به این تعامل شده که نیازمند تحرک بیشتر در جهت پاسخ‌گویی به این نیاز‌ها هستیم.
یادآور می‌شود، مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب به عنوان یکی از مدارس پیوسته جامعةالمصطفی(ص) فعالیت رسمی خود را از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و با پذیرش طلاب در مقطع کارشناسی فقه و معارف اسلامی و کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی آغاز کرده است. رویکرد آموزشی مدرسه، آموزش علوم حوزوی به زبان انگلیسی و توجه ویژه به نیازهای معرفتی و عملی جهان غرب است.