کد خبر:6640   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 13 مهر سال 1398 ساعت 8:30:0

اربعین گامی در راستای تمدن اسلامی و عقب راندن دشمنان جهان اسلام است

امام جمعه قم اظهار داشت: در روزگار ما، اربعین و پیاده روی اربعین به یک نماد عزت و عظمت و شکوه اسلامی مبدل شده است.


آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس وی با اشاره سالروز شهادت امام حسن(ع) و حضرت رقیه(س) که بر اساس روایات در این روز واقع شده است، بیان کرد: این روزها، ایام آغاز حرکت جهانی اربعین است.
وی افزود: در روزگار ما، اربعین و پیاده روی اربعین به یک نماد عزت و عظمت و شکوه اسلامی مبدل شده است؛ اربعین گامی در راستای تمدن اسلامی و عقب راندن دشمنان جهان اسلام است.
خطیب جمعه قم بیان کرد: اربعین برآمده از گفتمان اسلام ناب و انقلاب شکوهمند اسلامی است؛ روزگاری با حضور ننگین صدام، اربعین رو به افول رفت و با آن مبارزه می شد ولی به برکت خون های پاک شهیدان ما و انقلاب اسلامی، اربعین از افول بیرون آمده و به یک جریان پرشکوه عبادی و تمدن ساز و ترساننده دشمنان اسلام مبدل شده است.
وی با تجلیل از ملت ایران و عراق و ملت های آزادی حاضر در اربعین بیان کرد: این ملت ها نشان دادند که خون سالار شهیدان همیشه در جوش و خروش است و نشان دادن دکه انقلاب اسلامی گفتمانی جریان ساز در عرصه های جهانی است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: زیارت اربعین از مستحبات موکد است و راهپیمایی در این مسیر شامل برکات عظیم است و امروز این برکات مبدل به شعائر الله شده است؛ اربعین باید از اختلافات مذهبی دور بماند و سینه گشوده ای به روی همه فرق و مذاهب و عالم بشریت داشته باشد؛ اربعین ما باید بر اساس نظم و انظباط و حضور گسترده شکل بگیرد.
وی با تقدیر از ستادهای اربعین در ایران و عراق بیان کرد: جوانان پرشور ملت ایران و عراق و... این حماسه را شکل می دهند؛ قم نیز یکی از حلقه های واسط برای انتقال اربعینی ها است.
خطیب جمعه قم با اشاره به اغتشاشات عراق بیان کرد: ضمن اینکه مشکلات ملت عراق را باید بفهمیم و دولت عراق نیز باید برای رفع مشکلات تلاش کنند، ولی باید بدانیم که دست هایی وجود دارد که در آستانه اربعین این دو ملت را از هم جدا کند؛ اشغالگرانی که روزی وعده آبادی عراق را می دادند امروز ملت عراق را به آشوب کشیده اند.
وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که اگر حشدالشعبی و مقاومت اسلامی نبود امروز عراق در دست داعش بود؛ این مرجعیت و رهبری معظم بود که عراق را در سایه امنیت آورد.
عضو شورای عالی حوزه ادآورشد: اربعین باید حاکی از وحدت اسلامی و جلوه گاه قدرت محور مقاومت باشد؛ دشمنان نیز که این اغتشاشات را بوجود می آورند باید بدانند که در این مسیر شکست خواهند خورد.
وی با اشاره به طرح فرهنگی زیارت نیابتی از جانب شهدا بیان کرد: این پیشنهاد خوبی است که می توان روی آن متمرکز شد زیرا آنها بودند که امروز مسیر اربعین با این امنیت هموار شده است.
خطیب جمعه قم با اشاره به سالروز نیروی انتظامی گفت: از تلاش وافر نیروی انتظامی در جهت امنیت کشور تقدیر داریم؛ این نیرو دارای مسئولیت های بسیار سنگینی است؛ بیش از 60 وظیفه بر عهده نیروی انتظامی است؛ نیروی انتظامی باید همه تلاش خود در مقابل حریم شکنان اخلاقی و امنیت جامعه باشد.
وی افزود: نیروی انتظامی عزیز ما بیش از 12 هزار شهید را برای امنیت کشور تقدیم کرده است؛ این نیرو نه فقط در ایران بلکه بر اروپا و کشورهای دیگر نیز حق بزرگی دارد که اگر این مبارزه را انجام نمی دادیم بسیاری از کشورها در معرض خطر و آسیب بودند ولی اروپایی ها قدر این مجاهدت را نمی دانند ولی ما به وظیفه خود عمل می کنیم.
آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که برای مبارزه با بی حجابی و بدحجابی، همگان باید کمک کنند، یادآورشد: همه کشور به ویژه قم قهرمان و مجاهد باید چهره ای پاک و ناب و سالم داشته باشند؛ آسیب های بی اخلاقی در سطح شهر ما بسیار زشت است؛ حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش و اصناف و.... در کنار نیروی انتظامی باید نقش خود را در این مسیر ایفا کنند.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست قانون گذاری از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: مسئولان کشور باید سیاست های اعلامی رهبری را به منزله بنیاد قوانین رعایت کنند و نظامات کشور باید بر این اساس انجام شود.
خطیب جمعه قم گفت: در مسیر قانون گذاری با مشکلاتی روبرو هستیم که اگر این اصول رعایت شود می توانیم به راحتی بر مشکلات فائق آییم.
وی با ذکر این مطلب که ریشه فساد در غفلت و بی توجهی مسئولان است، تصریح کرد: ضمن اینکه تاکید داریم که نظام اسلامی در ذات خود دارای فساد سیستماتیک نیست ولی نمونه های فساد موجودو بسیار آزار دهنده است و دولت مردان ما باید بیش از پیش باید به این مساله دقت کنند.
خطیب جمعه قم اظهارکرد: برخی اوقات فساد در پیرامون مسئولان شکل می گیرد که این مساله قابل قبول مردم و علما نیست؛ همه باید همکاری کنیم که ماده فساد و تصرف در بیت المال از ریشه کنده شود.
وی با اشاره به این مطلب که عملیات اخیر انصارالله در یمن یک عملیات زمینی بسیار گسترده به نام «نصر من الله» بود که دنیا را مبهوت کرد، گفت: وقتی اقدامات هوایی انجام شد، این اقدامات به ایران نسبت داده شد ولی خطاب به عربستان و اسراییل و آمریکا می گوییم که این حرکت زمینی که دیگر  ایرانی نبود و این گروه زمینی ده ها تیپ سعودی را تارو مار کردند؛ البته ایران در دفاع از مظلومان افتخار می کند؛ شما در هوا و زمین از نیروی مقتدر یمن شکست خوردید.
وی تصریح کرد: بن سلمان باید جواب بدهد که در این همه قتل و کشتار مردم یمن و حتی آقای خاشقچی و... دست دارید و پس از همه این اصول مارا متهم می کنید؟ همه اقدامات ایران بر اساس منطق و قانون و عقل است؛ شما و اربابان خود به زباله دان تاریخ سپرده خواهید شد.
خطیب جمعه قم در خطبه اول نیز با اشاره به آثار زیانبار لقمه حرام گفت: در گذشته به 16 اثر از آثار لقمه حرام اشاره شد ولی در مقابل باید به آثار لقمه های پاک و حلال نیز توجه کرد.
وی افزود: اگر کسی مراقب لقمه و درآمد خود بودیم، صفای باطن و نورانیت دل پیدا می کنیم؛ با لقمه درست، قلب صفا پیدا می کند و دل نورانی می شود؛ این بحث در کلام پیامبر اعظم بیان شده است؛ پیامبر فرمود که اگر کسی توانست چهل روز خود را از خوردن لقمه حرام دوربدارد خداوند قلب او را نورانی می کند.
آیت الله اعرافی یادآورشد: دومین اثر لقمه حلال، خضوع و خشوع در مقابل خداوند و چشم اشکبار از خوف خدا از دیگر آثار لقمه پاک وحلال است؛ این نعمت از نعماتی است که نصیب هر کسی نمی شود.
وی گفت: اگر کسی دقت کند که در هنگام نماز در مقابل چه کسی قرار می گیرد قطعا خضوع وخشوع در وی مستولی خواهد شد؛ نعمت خضوع و خشوع قلبی و چشم اشکبار از خوف خدا یک نعمت بزرگ است.
آیت الله اعرافی یادآورشد: سومین ویژگی رزق حلال آن است که دست و پای انسان زنجیر بسته می شود و جلوی انسان را در زمینه ارتکاب گناه می بندد؛ استجابت دعا از دیگر عوامل اجابت دعا است؛ می توانیم به سختی مال خود را به دست بیاوریم ولی در ازای این سختی برای رزق حلال به مراتب عالی معنوی و حتی مادی برسیم.
منبع: خبرگزاری حوزه