کد خبر:6637   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 11 مهر سال 1398 ساعت 10:14:0

بعید است که فضای مجازی نویسنده تربیت کند

شب انشاء، به همت مجله بخارا، امروز عصر، دهم مهرماه در بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.


دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جمله سخنرانان این مراسم بود. او معتقد است که بهبود وضعیت درس انشا به مجموعه عوامل معلم، برنامه های آموزشی، کتاب، مواد آموزشی،  آئین نامه ها  و مقررات آموزشی و .....  بستگی دارد.
او تاکید کرد که اصل لغت انشا در عربی به معنای خلق کردن است. انشا حاصل همه آموزش های زبانی و ادبی است  در واقع مجموعه آموزه های مدارس در انشا متبلور می شود.
وی در ادامه به بیان راه حل هایی برای نویسندگی و انشا اشاره کرد؛ نخست، نوشتن یادداشت های روزانه. به زعم او، یادداشت های روزانه بسیار می تواند در تقویت درس انشا اثر گذار باشد و تاکید کرد که یک رکن مهم ادبیات، تخیل است اما رکن مهم زندگی، تخیل نیست از این رو؛ انشا را نباید به سطح تخیل تنزل داد، انشا باید در زندگی واقعی مددکار باشد.
دومین راه حل حدادعادل برای تقویت نویسندگی و انشا، تشویق دانش آموزان به خواندن است. به زعم او، هر چه دانش آموزان بیشتر بخوانند، بهتر می نویسند و دراین راستا، تاکید کرد که این روزها، انس با کتاب از بین رفته است و کتاب غیر از گرانی به نوعی از مد افتاده است و همه به پیام های چند خطی شبکه های اجتماعی عادت کرده اند و عنوان کرد که بعید است که فضای مجازی نویسنده تربیت کند. به باور او، مدرسه موفق، مدرسه ای است که کلاس کتابخوانی داشته باشد.
اما سومین راه حل او برای تقویت نویسندگی و انشا، از برکردن شعر بود. او معتقد است در گذشته شعر یکی از ارکان ما بود باید شعر را حفظ کنیم و نباید از تاثیر شعر بر نثر غافل شد. وی در این راستا، به برخی از صاحب نظران عرصه آموزش که به نقد رویکرد حافظه محوری می پردازند، انتقاد کرد و عنوان کرد برخی از موضوعات همچون شعر را باید در قالب محفوظات به دانش آموزان انتقال داد.
وی در ادامه تشویق دانش آموزان به نوشتن را از دیگر راهکارها برای تقویت نویسندگی در آنها برشمرد و عنوان کرد که نوشتن مثل زادن است، نویسنده باید مستمرا در حال نوشتن باشد و چیزهایی که در ذهنش هست را در قابل کلمات خارج کند تا ذهنش آماده پر شدن مجدد شود چراکه به باور او، هر چه نوشتن بیشتر شود، تولید فکر هم بیشتر می شود.