کد خبر:6635   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 11 مهر سال 1398 ساعت 11:6:0

مقاله‌های غیرکاربردی در دانشگاه‌ها آسیب‌زا است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از چهره های ماندگار کشور نگارش و ارایه مقاله های غیرکاربردی در دنیای کنونی را آسیب دانست و گفت: دانشجویان باید به دنبال نوآوری در علم و ایجاد خلاقیت باشند.


دکتر مهدی گلشنی شامگاه چهارشنبه در همایش تخصصی "مدرسان الگوهای فرهنگی و تربیتی دانشجویان" ویژه استادان دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: باید نقد و نقدپذیری در دانشگاه ها نهادینه شود و با مشورت گیری از متخصصان در موضوع های مهم کشوری تصمیم های درستی اتخاذ شود.  
وی افزود: کل نگری و توجه به توسعه بر اساس روش های روز دنیا مواردی است که باید دانشگاه ها به آن توجه کافی داشته باشند البته تحقق آن مستلزم وجود زمینه مناسب فرهنگی است. 
گلشنی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و نخبگان مغفول واقع شده است، گفت: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم باید این ظرفیت ها فعال شوند و از طرف دیگر نوآوری در علم نیاز اصلی پیشرفت است که مراکز آموزش عالی باید نسبت به تربیت چنین فارغ التحصیلانی همت کنند. 
عضو شورای انقلاب فرهنگی همچنین گفت: تقویت حس هویت دینی و ملی و غیرت ملی در دانشگاه ها و اعتقاد به خودکفایی و نهادینه کردن فرهنگ خودکفایی بین دانشجویان و جامعه از وظایف مراکز آموزش عالی است و کشورهایی مثل ژاپن و آلمان با تکیه به رویکرد یاد شده و بدون اتکا به کمک های خارجی به توسعه رسیدند. 
گلشنی رعایت نظم، دوراندیشی و اجتناب از عوامل عقب ماندگی را از دیگر عوامل موثر در پیشرفت دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: متخصصان رشته های مختلف کاملا بیگانه از یکدیگر هستند در نتیجه درک متقابلی در پیشرفت کشور ندارند و بر این اساس باید کلی نگری توسعه یابد. 
وی تبعیت غلط از مد، حتی در انتخاب رشته دانشگاهی را از آسیب های مهم این حوزه دانست و گفت: تقویت اخلاق و توجه به کیفیت از عواملی است که توسعه را هدفمند و علم آموزی را تقویت می کند. 
وی تقلید در علم را یکی دیگر از آسیب های اصلی دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: تقلید در علم درست نیست باید با سخت کوشی، مشاهده درست و تحقیق بتوانیم خودمان تولید علم کنیم و الگوگیری صرف عامل پیشرفت نیست. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران اظهار کرد: تقویت حس خوداتکایی، خودکفایی، نقد و نقدپذیری در دانشگاه ها توسعه کشور را به همراه دارد. 
رییس دانشگاه علمی و کاربردی واحد آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: تربیت اساتید و مدرسان مهارتی از اهداف اصلی دانشگاه است. 
دکتر فرزان قالیچی اظهار کرد: دانشگاه علمی و کاربردی آذربایجان شرقی در سه سال گذشته تلاش کرده تا با توجه ویژه به مسائل فرهنگی، تربیتی، علمی و کیفیت بخشی آموزشی گام های موثری را به عنوان دانشگاه نسل سوم برداریم. 
وی دانایی و دارایی(صفات مشخصه شخصی) و توانایی در تجربیات و مهارت های شخصی را سه محور تاثیرگذاری در ارتقای سطح علمی دانشگاه ها دانست.