کد خبر:6570   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 6 مهر سال 1398 ساعت 15:21:0

نحوه اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بررسی شد

دکتر محمد مهدی زاهدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه "پرسشگر" شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی به تشریح عملکرد نهادهای مسئول در زمینه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداختند.


دکتر زاهدی: نقشه جامع علمی کشور یک سند تئوریک و نظری دارای مبانی قوی است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مهدی زاهدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درمورد اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری در برنامه "پرسشگر" شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی گفت: برای پاسخ به این سوال باید بگویم که سند نقشه جامع علمی کشور بر دو سند دیگر یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند دانشگاه اسلامی اشراف دارد و یک سند بالادستی برای دو سند دیگراست.
وی افزود: نقشه جامع علمی کشور یک سند تئوریک و نظری دارای مبانی قوی است و بیش از ده‌ها هزار ساعت نفر بر روی آن کار شده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ما چه زمانی می توانیم بفهمیم این اسناد تأثیر گذار هستند یا خیر ادامه داد: این اسناد و زیر مجموعه ‌های آن کاربردی هستند اما در اجرایی شن این اسناد آنان چند عامل وجود دارد اولین عامل اراده دولت و مسئولان اجرایی حوزه علم و فناوری است.
سند  دانشگاه‌ اسلامی به پژوهش و فناوری توجه خوبی دارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  گفت: عوامل دیگر در زمینه اجرایی شدن اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری را می‌توان شامل دیگر نگاه تخصصی و حرفه‌ای به علم و فناوری، پرهیز از سیاسی بازی و کار نمایشی دانست.
دکتر زاهدی افزود: سند  دانشگاه‌ اسلامی به پژوهش و فناوری توجه خوبی دارد و اما هنوز تا تحقق 3 درصد سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی راه زیادی پیش رو است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری «مدظله العالی» فرمودند در دانشگاه‌ها باید پژوهشگاه ایجاد شود و بررسی این موضوع که این نظر ایشان چقدر تحقق یافته، لازم است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در این موضوع که ستاد راهبری نقشه جامع کشورفعال است، شکی نیست اما باید ببینیم درعمل کارها به چه صورت انجام شده زیرا در سال ۱۴۰۴ باید به چشم انداز مورد نظراین سند برسیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ در بحث علم و فناوری باید کشوری باشد که چند ویژگی دارد یکی از ویژگی‌ها این است که کشورمان باید در تولید و توسعه علم و فناوری و به کارگیری دستاوردهای آن توانا باشد.
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ادامه داد: رتبه ما اکنون در تولید مقاله درجهان ۱۶، در حوزه شاخص نوآوری ۶۵، در کارافرینی ۷۳ و در کسب و کار  ۱۲۸ است که بر اساس این آمار با نقطه مطلوب فاصله داریم.
دولت برای تحقق رتبه بندی معلمان قول داده است
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث رتبه بندی فرهنگیان مورد اشاره قرار گرفته که ما در مجلس این موضوع مهم را پیگیری کردیم و برای اجرای آن دولت قول مساعد داد است.
دکتر زاهدی در مورد کنکور هم گفت: باید آزمون‌های استاندارد جایگزین کنکورشود.
دکتر ناصر باقری مقدم: در مورد نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته‌ایم توفیقات خوبی  به دست آمده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در برنامه "پرسشگر" شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور را داریم که حوزه کار آن بر مسائل فرهنگی متمرکز است و سند دیگری هم تحت عنوان سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم که سند جامع بالادستی حوزه نخبگان است.
وی افزود: این اسناد کاربردی هستند و نتیجه آن را باید در توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره نبود اراده در مسئولان برای اجرای اسناد راهبردی ادامه داد: در مورد نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته‌ایم توفیقات خوبی  به دست آمده است.
دکتر باقری مقدم  گفت: درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استناد گزارش‌های موجود این نتیجه مشاهده می‌شود که این سند حقیقتاً اجرا نشده است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشتباه ساختاری رخ داده و باید گزارش اجرای این اسناد به صورت کاربردی و شاخص محور ارائه شود.
ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی برای نظارت بر اجرایی شدن این اسناد تشکیل شده است
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی برای نظارت بر اجرایی شدن این اسناد تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در ساختار و اکوسیستم علم و فناوری در گره زدن و ایجاد پیوند میان عرضه و تقاضا ضعف داریم.
دکتر باقری مقدم در مورد کنکور گفت: کنکور در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گرفته تا این مشکل قدیمی کشور با کمک تمام دستگاه‌های اجرایی حل شود.