کد خبر:6562   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 6 مهر سال 1398 ساعت 10:4:0

بررسی وضعیت 40 دستگاه مرتبط با حوزه در قالب طرح آمایش

دومین نشست فصلی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در سال جاری با حضور آیت الله اعرافی و وزیر آموزش و پرورش در قم برگزار شد.


دیدار و دومین نشست فصلی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش  با حضور وزیر جدید آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم بر گزار شد.
در این دیدار آیت الله اعرافی ضمن تبریک انتصاب وزیر جدید آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه تلاش ما قرار گرفتن حوزه ها در تراز دنیای معاصر و نظام اسلامی است، اظهار کرد: با این نگاه تلاش کرده ایم که اسناد راهبردی و برنامه های پنج ساله داشته باشیم و در همین راستا گام های مهمی برداشته شده است.
وی از انجام طرح آمایش حوزه و نیز تعامل با  با ۴۰ دستگاه  بر اساس الگوی ستاد همکاریها خبر داد و گفت: نظام آموزشی در تمام حوزه های دانشی در حال بررسی است.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در ذیل برنامه های ۵ ساله ستاد همکاریها  باید به تفاهم با دستگاه های مختلف برسیم و این الگو با رویکرد راهبردی و برنامه ای اتفاق می افتد، اظهار کرد: در حال حاضر با وزارت علوم، صدا و سیما و آموزش و پرورش با همین رویکرد در حال کار هستیم.
وی گفت: سند تحول به طور دوره ای پنج ساله باید اصلاح و بازبینی شود، لذا ترمیم و اصلاح سند لازم است و حوزه ها هم سهمی در بازبینی و اجرای سند تحول دارند و مراکز پژوهشی و تخصصی حوزه ها در این زمینه می توانند پشتیبان آموزش و پرورش باشند لذا بخشی از پژوهش ها و تحقیقات حوزه و دانشگاه باید پشتیبان آموزش و پرورش باشد.
 
تاکید وزیر آموزش‌ و پرورش بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش
وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: همه اهدافی که دنبال آن هستیم مانند عدالت، فقرزدایی، آرامش و پیشرفت کشور؛ به دلایل مختلفی هسته اصلی رسیدن به این اهداف با پی ریزی در آموزش و پرورش صورت می گیرد، لذا تحول در نیروی انسانی لازمه رسیدن به اهداف متعالی است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی جامعه ای قدرتمند اعتبار خود را از انسان های توانمند جامعه می گیرد و جامعه ای که در برابر تهدیدها می تواند استمرار یابد، آن جامعه توسعه یافته است، بنابراین هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت چنین آدم هایی توانمندی، حافظ هویت شخص و اجتماعی خود و دیگران و ... است.
وی با اشاره به اینکه با توسعه کمی آموزش و پرورش سطح پوشش تحصیلی به 98.5 درصد رسیده است، گفت: نباید طرح های ما در مرحله ایده قربانی شود و به اجرا نرسند لذا روی یک طرح کار کنیم اما آن را بتوانیم اجرایی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نباید اقدام برابر با نتیجه باشد زیرا این اقدام به عنوان فرض درست مطرح شده است در حالیکه باید حجت داشته باشیم که فرض درستی را تصور کرده ایم و بسیاری از کارهای درست هم نادرست انجام می شود.
حاجی میرزایی با اشاره اینکه گفته می شود کار فرهنگی نمود ندارد، گفت: کار فرهنگی در صورت درستی حتما نمود خواهد داشت و امیدوارم اجرای سند تحول را با همراهی شما پیش ببرم چون اجرای یک کار سه برابر سخت تر از ایده و طرح آن است.
وزیر آموزش و پرورش افزود؛اکنون که مسئولیت سنگین آموزش و پرورش به اینجانب واگذار شده است ، نیاز مبرم  خود را برای همکاری روز افزون علما ، روحانیت و حوزه های علمیه در دستگاه تعلیم و تربیت اعلام می کنم و امیدوارم با روحیه جهادی اعضای ستاد ،منشا اقدامات و فعالیت های اثر گذار باشیم.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین  ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی اظهارکرد: بهتر است شاخص ها طوری تعریف شود که در سطح مدرسه همکاری های حوزه صورت بگیرد، کلیت برنامه درس ملی از زوایای مختلف از جمله از نگاه حوزه می تواند مورد نقد قرار گیرد و ایده های آن ها وارد این برنامه شود، طرح بوم قرار است ۸۰۰۰ مدرسه را در سال پوشش دهد و اگر هسته مرکزی این برنامه در محلی تولید شود و نیازهای دانش آموزان شناسایی شود ما آماده استفاده از این طرح هستیم.
دردومین نشست فصلی ستاد همکاریها ی حوزه و آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان زاده دبیرستاد همکاریها با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در فصل گذشته، نگاه اعضای ستاد به همکاریها را جدی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در اولین سال از برنامه پنج ساله همکاریها هستیم تلاش کرده ایم اقدامات انجام شده در فصل گذشته ذیل برنامه های مصوب باشد.
با آغوش باز استقبال می کنیم
مدیر حوزه علمیه خواهران نیز  در این نشست خواستار توجه جدی تر ستاد همکاریها به عرصه همکاریها در حوزه خواهران شد.
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت دانش آموزی کشور را دختران و نیز نیمی از جمعیت فرهنگیان و معلمان را بانوان فرهنگی تشکیل می دهند، انتظار و توقع این است حوزه علمیه خواهران در خصوص برنامه پنج ساله همکاریها  در بخش بانوان، به شکل ملموس تری میدان داری کند و در این راستا هرگونه همکاری طبق برنامه های مصوب را با آغوش باز استقبال می کنیم.
در ادامه این نشست برخی از معاونین حوزه و مدیر حوزه های خواهران با طرح پیشنهاداتی نظرات خود در خصوص کیفیت بخشی به همکاریها را عنوان کردند.