کد خبر:6497   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 1 مهر سال 1398 ساعت 8:49:0

تلاش برای نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی

دکتر منصور غلامی، در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، تأکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همگام با دانشگاهیان فرهیخته و متعهد، همواره تلاش برای تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی و دفاع از حقوق دانشگاهیان را وجه همت خود داشته است.


در ابتدای پیام دکتر غلامی آمده است: فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت که مقارن با ایام پرشور محرم و یادآور طنین دل‌انگیز آزادگی و عزت‌مداری سالار شهیدان آقا امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش می‌باشد؛ به تلاشگران عرصه علم وفرهنگ به‌ویژه نودانشجویان تبریک و تهنیت می‌گویم. تلاش و مساعی همه عالمان و پیشکسوتان حوزه علم و دانش و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور را قدر نهاده و با استمداد از خالق هستی مزید توفیق و حرکت در مسیر و تحقق آرمان‌های بلند انسانی برآمده از آموزه‌های الهی و سیره صالحان را مسئلت دارم.
وی در ادامه آورده است: آغاز سال تحصیلی به مثابه رستاخیزی است که ورق تازه‌ای از زندگی را برای پویندگان و جویندگان دانایی و فرزانگی رقم می زند. اصحاب اندیشه و خادمان علم و فرهنگ مهیا می شوند تا در سایه الطاف الهی و تلاش و همت خود، خالق آینده‌ای مقتدر، عزیز و سرفراز باشند. خوشبختانه در سال‌های اخیر در پرتو تلاش مجدانه، ارزشمند و ماندگار دانشگاهیان، گام‌های مؤثر و مطلوبی در پیشبرد حرکت علمی کشور و دستیابی به قله‌های علم و دانش برداشته شده است که همه قدرشناس این تلاش‌ها و دستاوردها می‌باشند. لیکن شتاب و آهنگ تحولات علمی و فنی در جهان جدید چنان است که کمترین مکث و درنگ موجب تعمیق فاصله‌ها و چه بسا دور ماندن از جریان‌های تازه علمی و معرفتی می‌شود و از این بابت تأکید وافر بر حفظ شتاب علمی کشور و نیز نقش‌آفرینی دانشگاه در حل مسائل و معضلات کشور و کانونی برای گفت‌وگوی عالمانه و نقادانه امری ارزشمند و شایسته توجه است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: بی‌تردید وظیفه دانشگاه نظریه‌پردازی، تولید، اشاعه دانش و تربیت دانش‌آموخته متخصص، متعهد و ارتقای فرهنگ و تربیت شهروند آگاه، مسئول و مشارکت‌جو است. بنابراین ضروری است که نهاد دانشگاه در جهت آراستگی به اخلاق و معنویت و توانمندسازی دانشجویان در مصاف با سختی‌ها و داشتن بینش و فهم درست از شرایط زمانه و چگونگی مدیریت زمان گران‌سنگی که در اختیار دارند و عادت به خردورزی، کارجمعی، اخلاق و وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شایستگی‌های دانشجویی که هر کدام سرمایه‌های بی‌بدیلی برای رشد و تعالی کشور هستند نهایت اهتمام را داشته باشند. براین اساس باید اذعان نمود که با مسئولیت‌پذیری، توسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان از طریق حمایت از خلاقیت و اندیشه‌ورزی می‌توان راهبردها و اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی و برنامه‌های دولت را به فرجام نیکو رساند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همگام با دانشگاهیان فرهیخته و متعهد، همواره تلاش برای تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی و دفاع از حقوق دانشگاهیان را وجه همت خود داشته است.
در ادامه می‌خوانیم: انتظار می‌رود برای دستیابی به مرزهای دانش و داشتن جامعه‌ای پیشرفته، بالنده، پرنشاط و امیدوار تمامی آحاد نظام حمایت و تعامل سازنده خود را با نظام آموزش عالی کشور که سرمایه و داشته‌های ارزشمندی را در خود دارد قوت بیشتری ببخشند. چرا که پیشرفت و آبادانی کشور به فکر، اندیشه و عمل جوانان این سرزمین گره خورده‌است. بدیهی است استعدادی که به پشتوانه ایمان حرکت کند، سیر شتابان و درخشانی را تجربه و قرین با دستاوردهای تازه و مؤثرتری خواهد بود. اگرچه امروز نظام آموزش عالی در تربیت دانش‌آموخته مجهز به دانش موفق عمل کرده است لیکن با توجه به تخصص‌های متنوع و مورد نیاز؛ بر مأموریت‌گرایی، یکپارچه‌سازی و آمایش آموزش عالی در راستای تقویت بعد کیفی آموزش و زندگی دانشجویی، افزایش کارآفرینی، تقویت زیرساخت‌های آموزشی- پژوهشی، تولید علم و فناوری اهتمام داریم.
وزیر علوم در پایان این پیام آورده است: ضمن تبریک مجدد شروع سال تحصیلی جدید فرصت را مغتنم شمرده و در هفته دفاع مقدس سلام و درود خود را به روان شهدای گرانقدر بویژه شهدای خانواده بزرگ نظام آموزش عالی کشور تقدیم و آرزوی عزت و سربلندی را برای همه ایثارگران عرصه جهاد و شهادت مسئلت دارم و رجاء واثق داریم که با استعانت از الطاف الهی، رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره برای نظام آموزش عالی کشور راهنما و امیدآفرین بوده است، پشتیبانی رئیس جمهور و دولت محترم و همکاری‌های ارزنده جامعه علمی و دانشگاهی کشور بتوانیم انشاءالله گام‌های موثرتری در ارتقای نظام آموزش عالی ایران اسلامی تا رسیدن به قله بلند مرجعیت علم و فناوری در منطقه و جهان برداریم که مایه عزت، سربلندی و اقتدار ملی ایران عزیز است.
منبع:  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم