کد خبر:6478   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 31 شهریور سال 1398 ساعت 9:57:0

تا کنون 2700 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است

جلسه 107 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه طرح پیشنهادی دانشگاه تهران در زمینه روش‌های دیگر احراز نظریه، نوآوری و نقد ارائه شد.
در این طرح پیشنهادی با اشاره به برخی کاستی‌ها در روش فعلی احراز نظریه، نوآوری و نقد پیشنهادهایی برای اصلاح این کاستی‌ها ارائه شد.
پس از ارائه این بخش از طرح پیشنهادی دانشگاه تهران، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: تغییر عنوان طرح با توجه به محتوای آن، امکان‌پذیر نبودن اجماع مطلق بر روی یک نظریه و پذیرش ارجاع نسبی در این زمینه، خودداری از ایجاد ساختارهای جدید، تبیین ارتباط این طرح با طرح رصد، لزوم راه‌اندازی پایگاه داده‌های علمی کشور، اطلاع‌رسانی مناسب از روند تبین نظریه‌های علمی در میان جامعه علمی کشور، بومی‌سازی روش‌های علم‌سنجی.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضای جلسه 105 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: خوشبختانه تا کنون 2700 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است.
وی افزود: تحولاتی که در سال‌ها اخیر در دبیرخانه هیئت حمایت ایجاد شده و یک موج و استقبال از نظریه‌پردازی علمی در کشور ایجاد کرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدیریت اقدامات در دبیرخانه حفظ خواهد شد ولی کمیته‌های هم در چارچوب مقررات، استقلال لازم را خواهند داشت.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: فرآیند فعلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این مصوبه نیز لازم‌الاجراست.
وی افزود: روند داوری و نقد نظریات ضمانت بخش اعتبار علمی نظریات است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اعضای شورای تخصصی با توجه به سابقه عضویت در شورا با رویه‌ها و مقررات کاملاً آشنا هستند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کمیته‌های تخصصی دستگاهی باید برای شناسایی نظریه‌های علمی باید تقویت شوند. در پایان جلسه معاونین دانشگاه های تهران، روسا و نواب شوراهای تخصصی پنجگانه در مورد طرح ارائه شده دانشگاه تهران پیرامون شرایط احراز نظریه و نظریه پرداز به تبادل نظر پرداخته، طرح مزبور مصوب برای اصلاحات به دبیرخانه و پس از انجام اصلاحات به دانشگاه های کشور ابلاغ خواهد شد.