کد خبر:6424   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 25 شهریور سال 1398 ساعت 19:29:0

ما باور کردیم که دانشگاه مبدأ همه تحولات است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم معارفه و تودیع رئیس دانشگاه سوره که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد گفت: ما باور کردیم که دانشگاه مبدأ همه تحولات است.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی در سخنرانی کوتاهی ضمن تشکر و قدردانی از دکتر محمد روشن و همکاران قبلی دانشگاه سوره، راجع به دوره جدید دانشگاه ابراز امیدواری کرده و اظهار داشت: من بابت انتخاب سختگیرانه خودم آرامش دارم که انتخاب خوبی کردم و برای همین بسیار به تحول و پیشرفت آن ایمان دارم و امید بستم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر توقعات ویژه رهبر معظم انقلاب از دانشگاه سوره که همیشه داشته و دارند، ابراز امیدواری کرد که باوجود زیرساخت‌های لازم و فراهم‌شده دکتر ساعی بتواند با عنایت الهی به اهداف نهایی دست یابد.
قدردان زحمات دکتر روشن هستیم
محمدحسین ساعی، رئیس جدید دانشگاه سوره نیز طی سخنانی آنچه تا امروز به دست آورده را از برکات معلمانی دانست که او را پرورش دادند و کار معلمی و دانشگاهی را حیات‌بخش توصیف کرد و ادامه داد: تکریم از آقای دکتر روشن به‌عنوان یک معلم واجب است و خدمتی که ایشان به دانشگاه سوره و دانشگاه‌های کشور کرده است بسیار اهمیت دارد. قدردان زحمات ایشان هستیم و امیدواریم با کسب تجربیات از ایشان، قدردان واقعی باشیم. در این مجموعه سه مطرح است که باید به آن‌ها توجه کنیم. ایده اول انقلاب اسلامی است که نه در بعد مدرن و پست‌مدرن می‌گنجد و نه در بعد بازگشت به سنت بلکه بعد جدیدی است که تاکنون درست فهم نشده است و نتوانستیم درست آن را تبیین کنیم. با توجه به اینکه دین که غایت انقلاب اسلامی است، پیشران اصلی آینده خواهد بود. ایده دوم دانشگاه است که به نظر می‌رسد در آغاز قرن ۲۱، اصل این ایده با شکل کنونی قابل‌اجرا نیست و کشور ما در زمینه فناوری دانشگاه عقب است. وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شیوه دانشگاه‌ها تحول جدی ایجاد کند. و ایده سوم که هنر است که باید مقصد و قبله‌ای داشته باشد و آن باید مفاهیم والای انسانی باشد. به لحاظ محتوایی هنوز هنر مشکل دارد و یقیناً دین و انقلاب اسلامی، خارج از فضای روشنفکری و ارتجاعی، بهترین جا برای بالندگی هنر است. ساعی سوره را دانشگاه نظام خواند و افزود: من یقین دارم که دانشگاه سوره به تحول می‌رسد و در این راه باید کمک سازمان تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم همراه ما باشد. بحث همکاری دانشگاه سوره با حوزه هنری بسیار اهمیت دارد که مقام معظم رهبری هم بدان تأکید داشتند که یکی از فواید آن، استفاده از دانشجویان دانشگاه در زمینه اشتغالات هنری و فرهنگی است.
دانشگاه سوره، تنها مرکز آموزشی غیرانتفاعی بدون صندلی خالی
محمد روشن، رئیس سابق دانشگاه سوره با ارائه گزارشی مبسوط از اقدامات تحولی و فزاینده دانشگاه سوره در دوره ریاستش، باافتخار از همکاری با هیئت‌امنا و هیئت‌رئیسه فاخر این دانشگاه یادکرده و اظهار داشت: یکی از افتخارات دانشگاه سوره، غیرت داشتن کارکنان و استادان آن به سوره است! در این سال‌ها در یک‌سو تلاش کردیم با نگاه عالمانه بدانیم در کجا ایستاده‌ایم و در سوی دیگر به کجا می‌خواهیم برویم. بعد از ۱۳ سال تلاش، سرانجام طرح ارزشی سازی و تحول دانشگاه سوره عرض رهبر معظم انقلاب رسید و ایشان نیز آن را به‌شرط پیگیری مستمر تأیید فرمودند. اولین گامی که برداشتیم این بود که به اعضای هیئت‌علمی دانشگاه هویت بخشیدیم و تلاش کردیم که همکارانمان را تکریم کنیم. بسیاری تصور می‌کردند که دانشگاه سوره زمین می‌خورد و تعطیل می‌شود اما نشد و همچنان بالنده جلو می‌رود. دانشگاه سوره در این سال‌ها هیچ‌گاه متوجه حاشیه‌های مختلف سیاسی نشد و با ارائه آزادی به دانشجویان همواره در بحران‌های مختلف پدرانه با فرزندان دانشجویمان رفتار کردیم. من در یک حدی بلد بودم کارکنم و در کارهایی که نمی‌دانستم دخالت نمی‌کردم بلکه تصمیم را به عهده گروه علمی دانشگاه می‌گذاشتم. روشن به تعدادی دیگر از نتایج سال‌های مدیریتی‌اش اشاره‌کرده که به‌اختصار می‌توان به این موارد تأکید کرد: افزایش فضای علمی و دانشگاهی، فراهم شدن امکان بورس اعضای علمی و کارمندان دانشگاه، انتشار کتاب گزارش عملکرد سالیانه، امضای تفاهم همکاری با دانشگاه‌های بالادستی داخلی و خارجی ازجمله تهران، شهید بهشتی، الزهراء (س)، دولتی مسکو، جنوا و رم ایتالیا و پیشرفت چشمگیر در رشته‌های معماری، گرافیک و نقاشی. رئیس پیشین دانشگاه سوره این نهاد علمی را تنها دانشگاه غیردولتی عنوان کرد که هیچ‌گاه با مشکل صندلی خالی مواجه نشده و خلاقیت و نوآوری دانشجویان بوده که سبب رشد دانشگاه شده است.
نام «سوره» یادآور همت عناصر ارزشی هنر انقلاب است
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به مظلومیت فرهنگ و هنر و خصوصاً در دانشگاه، عنوان کرد: دولت ایران کمتر از یک‌دهم عددی که دولت فرانسه برای سینماهایش خرج می‌کند، برای فرهنگ و هنر هزینه می‌کند. در حوزه وزارت علوم هم دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری همیشه در انتهای لیست مخارج هستند در صورتی که در دنیا جزو پرسودترین رشته‌ها هستند. فرآیندهایی که منجر به تشکیل یک‌رشته هنری می‌شود خیلی سخت است. من رضایت تشکیل شورای ویژه‌ای برای رشته‌های هنر و رسانه با حضور قائم‌مقام وزیر را گرفته‌ام اما هنوز خبری از این شورا نیست. مظلومیت دیگر فرهنگ و هنر و رسانه در قالب انقلاب اسلامی است. نام «سوره» یادآور حضور و همت عناصر ارزشی برای اعتلای هنر انقلاب است. دانشگاه‌های ما هنوز نتوانسته‌اند که نظریه‌های هنری انقلاب را به رشته‌های هنری تبدیل کنند. تجربه‌های بزرگان هنر انقلاب باید تدوین و تبیین شود. وی با اشاره به رفتن محمدحسین ساعی از دانشگاه صدا و سینما آن را خسارت بزرگی توصیف کرده و با برشمردن ویژگی‌های ساعی، انتصاب او را به خانواده دانشگاه سوره تبریک گفت.
رهبر انقلاب، هنرمندترینِ هنرمندان است
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای، عضو هیئت امناء دانشگاه سوره در این جلسه، هنر را بخش آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرد و با ذکر سابقه طولانی خود در عضویت در هیئت امناء دانشگاه سوره از سال ۷۲، آن را جزو قوی‌ترین هیئت امناهای دانشگاه‌های کشور توصیف کرد و ادامه داد: من به‌عنوان یک شهروند، آرزو داشتم که یک دانشگاه ارزشی برای اشاعه هنر وجود داشته باشد که به همت آقای خاموشی و روشن انجام شد. جامعه‌ای که پاسخ ندارد، دنبال پرسش نمی‌رود و جامعه‌ای که پرسش و پاسخ نداشته باشد، فکر ندارد و امیدوارم دانشگاه سوره این پرسش و پاسخ را در جامعه نهادینه کند. رهبر انقلاب خود در هنر صاحب‌نظر و دانش هستند و امید دارم مدیریت جدید به اهدافی که توسط ایشان تعیین‌شده مثل سینمای فاخر، شعر فاخر و غیره برسد.
علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کشور نیز با تأکید بر وجه اصلی تأسیس دانشگاه سوره که برای پاسداشت و حمایت از فرهنگ و هنر مبتنی بر بنیان‌های اسلامی و انقلاب اسلامی افزود: این ایده متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است که بسیار اهمیت دارد. دکتر روشن با نگاه کلان مدیریتی و ویژگی تعامل با مدیران بالادستی و پایین‌دستی، برای حل مشکلات دانشگاه و راضی نگه‌داشتن افکار مختلف سیاسی و اعتقادی تلاش کرد. یکی از تحولات دانشگاه سوره در دوران مدیریت روشن، تعیین جانشین برای بزرگان هنر است که بعضاً بسیار نادر هستند و همچنین استفاده از استادان هنری که بدون مرتبه و مدرک علمی بودند در دانشگاه است. در این سال‌ها دانشگاه سوره، حدود ۲۵ نفر هیئت‌علمی جذب کرده و افزایش دوران تحصیلات تکمیلی از ۵ رشته به ۱۶ رشته بوده است. همچنین مهم‌ترین اقدام دکتر روشن تبدیل موسسه به دانشگاه سوره در سال ۹۲ بود. تدوین آیین‌نامه‌هایی در مسائل آموزشی و پژوهشی و همین‌طور تدوین برنامه توسعه ۲۰ ساله دانشگاه در کنار انضباط مالی قابل‌قبول دانشگاه از امتیازات این دوره است. آموزش عالی ما اکنون دچار سردرگمی است اما من آینده دانشگاه سوره را بسیار متعالی‌تر می‌بینم.
در پایان این مراسم که با حضور چهره‌هایی چون محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، احسان محمدحسنی مدیر سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج، سید بشیر حسینی استاد دانشگاه، محمد دادمان قائم‌مقام، حجت‌الاسلام حریزاوی معاونت امور استان‌ها، حجت‌الاسلام طهماسبی سرپرست معاونت پژوهشی، علیرضا نادعلی رئیس حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، حسین شاهمرادی مدیر انتشارات امیرکبیر، کمیل خجسته مدیر موسسه رسانه‌ای تبیان و اعضا هیئت امنا دانشگاه سوره ازجمله علی منتظری رئیس سابق جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اهداء لوح از زحمات دکتر محمد روشن تقدیر و حکم انتصاب دکتر محمدحسین ساعی به وی ابلاغ شد.