کد خبر:5259   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 9 شهریور سال 1398 ساعت 9:42:0

حوزه باید مطالبه گری داشته و درعین‌حال پاسخگوی نیازهای جامعه باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر گفت: حوزه‌های علمیه آماده همکاری و تعامل با دولت درزمینهٔ اقتصادی هستند.


آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور که در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: شهر قم با ویژگی‌هایی که دارد منحصربه‌فرد است و باید توجه بیشتری به این شهر مهم از سوی مسئولان صورت بگیرد.
وی ادامه داد: قم دارای ۷۴ هزار دانشجو با ۳۱ مرکز دانشگاهی است که نشان‌دهنده ظرفیت بالای علمی این شهر است.
آیت‌الله اعرافی به تعداد طلاب در قم نیز اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰۰ هزار نفر از ایران و جهان در حال تحصیل در حوزه‌های علمیه قم هستند، علاوه بر این ۵ هزار استاد و ۵ هزار محقق نیز در قم وجود دارد.
وی با بیان این‌که از همه روستاها و شهرها و بالای ۱۰۰ کشور دنیا در قم طلبه وجود دارد، ادامه داد: ۳۰۰ مرکز حوزوی در قم وجود دارد و علاوه بر این، ۱۰۰ مجله علمی و پژوهشی در قم منتشر می‌شود که نشان‌دهنده توجه ویژه طلاب و حوزویان به پژوهش و تحقیق است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان این‌که بالای ۱۰۰ کتابخانه نیز در قم وجود دارد، تأکید کرد: قم دومین شهر انتشاراتی کشور است و در حقیقت ۵ هزار اثر در سال منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: ۲۰ دوره نیز کتاب سال حوزه در قم برگزار شده است و ۵۰۰ درس فقه و خارج در قم با استقبال حوزویان برگزار می‌شود.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: قم درزمینهٔ زیارتی نیز سالانه بین ۲۳ الی ۲۵ میلیون زائر مسافر دارد که نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم ایران اسلامی و جهان تشیع برای تشرف به حرم حضرت معصومه (س) است.
وی به اقدامات انجام‌شده در مرکز مدیریت حوزه در سال‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: در دو سال اخیر از نقطه آغاز برنامه‌ریزی را شروع کردیم به‌طوری‌که ۵۰۰ عنوان برنامه در ۵ ساله اول برای حوزه‌های علمیه تهیه کردیم که برای اولین بار این اتفاق می‌افتد.
آیت‌الله اعرافی افزود: ۴۰ دستگاه مرتبط با کارهای حوزه شناسایی‌شده‌اند که وارد تعامل و همکاری با این نهادها شده‌ایم.
وی ابراز داشت: در حوزه‌ای اقتصادی نیز آماده‌ای همکاری با دولت هستیم و بحمدالله حوزه در این زمینه اقتصادی می‌تواند کمک‌حال دولت باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: حوزه باید مطالبه گری داشته و درعین‌حال پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
وی وضعیت کنونی کشور را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف تصور و برنامه‌ریزی دشمنان نظام که قصد داشتند با بحران سازی کشور را از درون تضعیف کنند، امروز در اوج قدرت قرار دارد و قطعاً آینده‌ای ایران اسلامی روشن و امیدوارکننده خواهد بود.
منبع: خبرگزاری حوزه