کد خبر:5249   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 7 شهریور سال 1398 ساعت 22:53:0

تلاوت قرآن منشاء توسعه ایمان است/ نیاز به دین عمیق تر شده است/ در سال 2030 جمعیت مسلمانان، جمعیت اول جهان است/ اینترنت ظرفیت جهانی برای پیام جهانی قرآن است

هجدهمین جشنواره ملی جبرئیل امین (آئین تجلیل از 243 حافظ کل قرآن کریم مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت¬الأحزان حضرت زهرا(س) ) روز پنجشنبه 7/6/98 با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار هنری حافظ شیراز برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جشنواره دکتر سعید رضا عاملی با اشاره به حدیث نبوی «حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ» گفت: شما به شرافتی دست پیدا کرده­اید که از آن در روایات به شرافت خالق نسبت به مخلوق تشبیه می­ کنند.
توفیقی که خداوند عطا کند تا ابدیت ماندگار و جاویدان است
وی ادامه داد: حَمَلَةُ القُرآن مصداق انسان­ هایی است که خداوند متعال از آنها این گونه تعبیر می­ کند که: «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا».
دکتر عاملی در ادامه گفت: توفیقات الهی همگی از سوی خداست و آن توفیقی که خداوند اعطا کند تا ابدیت ماندگار و جاویدان است.
بایستی به نگاه کلان­ و پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تشکر از زحمات دست­ اندرکاران برگزاری جشنواره ملی جبرئیل امین خاطرنشان کرد: قرآن کریم یک پیام الهی است که دربردارنده معارف عظیمی است و ما ضمن اینکه در تک­تک آیات قرآن تدبیر می­ کنیم، بایستی به نگاه کلان­ و پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم.
وی افزود: پیام قرآن یک پیام جهانی است و اینکه خداوند متعال در قرآن در خطابه­ های عام خود تمامی مردم را مورد خطاب قرار می­ دهد و 179 بار کلمه «ناس» در قرآن کریم تکرار می­ شود حکایت از لزوم نشستن این پیام در دل تمامی مردم جهان دارد.
دکتر عاملی ادامه داد: خطاب­های خاص قرآن هم خود به نوعی خطاب عام محسوب می­ شود، چنان­که مثلاً «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» خطاب به هیچ جغرافیا و قوم خاصی نیست بلکه خطاب به همه ملت­ ها و اقوام روزگار است.
وی افزود: ما در دوره جهانی شدن زندگی می­ کنیم و پیام خدا به دلیل جهانی بودن از همان دورانی که امکان ارتباطات و فن­ آوری اطلاعات وجود نداشت، این پیام توانست تا شاخ آفریقا، اسپانیا و ایران نیز برسد و تمامی جهان را در بر گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در روایات راجع به توانایی حضرت مهدی(عج) آمده است که وقتی ایشان ظهور کنند «می­ گویند و مردم جهان همگی می شنوند» که امروزه ابزار آن با تکنولوژی فراهم شده­ است.
مهمترین ملجأ هدایت، قرآن و عترت است
وی ادامه داد: قرآن برای جامعه و ساختن افراد جامعه است که آمده تا هدایت جامعه انسانی را به دست گیرد و از این­ رو مهمترین ملجأ هدایت، قرآن و عترت است.
دکتر عاملی گفت: امروز در دنیایی زندگی می­ کنیم که دسترسی به سایر فرهنگ­ ها و سایر ملت ­ها هم برای ما مفسده­ هایی را به وجود آورده است و هم مزایایی را به همراه داشته است.
اینترنت و ماهواره باعث شده که بخشی از جوامع در معرض خطرات جدی قرار گیرند
وی افزود: اینترنت و ماهواره­ ها باعث شده­اند که بخشی از جامعه ما و جوامع ملت ­های مختلف در معرض خطرات جدی قرار گیرند اما در عین حال این امکان شبیه تیغ دولبه­ است.
76 درصد جامعه ایران تحت نفوذ اینترنت هستند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: امروز در ایران 62 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و 76درصد جامعه ایران تحت نفوذ اینترنت هستند ضمن آنکه در جهان چهار میلیارد و 300 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد.
وی افزود: ظرفیت اینترنت می­تواند ظرفیتی هم برای انتقال پیام و مفاهیم توحیدی باشد.
در سال 2030 جمعیت مسلمانان، جمعیت اول جهان است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مؤسسه پیو(PEW) مطالعه­ ای را پیرامون جمعیت آینده ادیان جهان انجام داده است که در آن پیش­ بینی کرده در سال 2030 جمعیت مسلمانان جمعیت اول جهان خواهد بود.
وی افزود: امروزه دین از جامعه به نحوی دور شده است اما نیاز به دین همچنان پررنگ است و امروز از هر روز گذشته تاریخ نیاز مردم به دین بیشتر شده است چون تحت تأثیر بلاهای شیطان قرار گرفته­ اند.
دکتر عاملی گفت: استیفن کارتر یک کتابی را در سال 2000 میلادی در آمریکا تحت عنوان فرهنگ بی­ایمانی منتشر کرد که در آن با نقد سکولاریزم از این گله می­ کند که چرا امروزه در جامعه دین به این اندازه ضعیف شده و در نهادهای اجتماعی حضور ندارد.
نزدیک به 60 درصد جوامع اروپایی مخالف وضعیت فعلی جامعه خود هستند
وی افزود: این کتاب در سال 2001 میلادی پرفروش­ ترین کتاب آمریکا شد و امروز نزدیک به 60 درصد جوامع اروپایی مخالف وضعیت فعلی جامعه خود و ناراضی هستند که از رایج شدن مصرف الکل، تخریب محیط زیست، تخریب بنیان خانواده و... ناراحت هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کلمه حق در قرآن کریم بیش از 200 مرتبه تکرار شده است و معنای حق همان بایسته ­های هستی است که در تشریع و تکوین وجود دارد.
اگر خلاف قانون هستی عمل کنیم، هستی را دچار فساد خواهیم کرد
وی افزود: خداوند برای هستی قانونی را خلق کرده است که اگر بر خلاف قانون هستی عمل کنیم، هستی را دچار فساد خواهیم کرد.
دکتر عاملی ادامه داد: امروز در علوم روشی به وجود آمده و از آن به روش شبیه­ سازی هستی تعبیر می­ کنند که نشان از شکست تجربه و آزمون در بنیان علوم تجربی دارد.
وی افزود: بر اساس بنیان­های تجربی همین دارویی که امروزه پس از سعی و خطاهای مکرر کشف شده است ممکن است که با کشف بعدی به عنوان داروی غلط و بیماری­ زایی شناخته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشمندان پس از سال ­ها مطالعه به این نتیجه رسیده ­اند که اگر بخواهیم به قانون قطعی دست پیدا کنیم بایستی DNA هستی را و قوانین آن را کشف کنید که این به معنای شناخت قانون خداوند بر هستی است.
وی افزود: قرآن کریم در درجه اول با تشویق به تلاوت قرآن ما را به خودش متصل می­ کند و این خود منشأ توسعه و تکامل انسان است.
مقام معظم رهبری به عنوان حکیم عالیقدر به صیانت از جامعه ایران پرداخته است
دکتر عاملی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) به عنوان حکیم عالیقدری که همچون امام راحل(ره) به صیانت از جامعه ایران پرداخته است، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ارائه مدلی حکیمانه برای ما پرداخته­ اند.
در بیانیه گام دوم انقلاب بر ظرفیت­ ها تأکید شده است
وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نگاه به 40 سال گذشته انقلاب اسلامی بر ظرفیت­ ها تأکید شده  و از این انقلاب با عنوان انقلاب کبیر اسلامی یاد شده است.
هیچ سکانداری را مانند مقام معظم رهبری برای تاکید بر علم و فن­ آوری نخواهید دید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به 7 راهبرد محور تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: آموزش و پژوهش به عنوان راهبرد اول این بیانیه نشان از توجه ویژه رهبری به این مسئله دارد و شما هیچ سکانداری را مثل ایشان نخواهید دید که بر علم و فن­آوری تأکید داشته باشد.  
وی افزود: مقام معظم رهبری آنسوی دانایی را توانایی می­ دانند و چه توفیقی بیشتر از دانایی نسبت به قرآن است که در قرآن نیز با اشاره به نشانه­ های الهی بر آن تأکید شده است.
باید خود را مجهز به دانش و تعقل کنیم
دکتر عاملی افزود: خداوند با دوازده واژه مختلف از قبیل رأی، حکمت، تعقل، تعلم، تحزم، تفکر و... ما را به تفکر و تعقل دعوت کرده است و ما باید خود را مجهز به دانش و تعقل کنیم.
وی ادامه داد: دوران کنونی دورانی پر از فتنه است و راه نجات ما توسط قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت است که انشاءالله مورد شفاعت حافظان قرآن کریم قرار گیریم.