کد خبر:5230   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 5 شهریور سال 1398 ساعت 15:23:0

دینی و فلسفی اندیشیدن به عالم مرحله‌ گذار است

حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا گفت: دینی و فلسفی اندیشیدن به عالم مرحله‌ گذار است که باید به علمی اندیشیدن منجر شود.


حجت‌الاسلام حمید پارسانیا صبح امروز در چهارمین روز همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به قرابت‌ها و نسبت‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی با اصل فلسفه گفت: ترکیب علوم انسانی و علوم اجتماعی با فلسفه، تعبیر و پدیده فلسفه علم را شکل داد که این رابطه در دهه‌های اخیر به‌عنوان‌ یک نسبت فعال دیده می‌شود.
وی افزود: از طرفی فلسفه ارتباط تنگاتنگی با جامعه و فرهنگ داشته و همواره بحث‌های انسان‌شناسی و هستی‌شناسی محل سوال فیلسوفان این عرصه بوده است. رشته‌های علوم اجتماعی در اوایل قرن بیستم به‌وجود آمده‌اند و خود را به عنوان صورتی دیگر از علم معرفی کرده‌اند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی درباره مفاهیم و مبانی عقلی در مکتب کانت و کنت اظهار کرد: خودبنیادی یک نقطه عطفی است که در تاریخ اندیشه‌ای غرب اتفاق افتاده است. معرفت عقلی به عالم صورتگری می‌کند و پیشینیان در استدلال‌های خود از زوایای پنهان عینک خود دنیا را تحلیل می‌کردند. کنت از لحاظ نظریه‌های معرفت عقلی پیرو و ادامه‌دهنده روش کانت است ولی وی معنای علم را محدود کرد چراکه عقل در اندیشه او محدود شد.
پارسانیا بیان کرد: مرحله‌ای هم قبل از جهان‌شناسی علمی وجود دارد که از دیدگاه دینی به پدیده‌ها می‌نگرد. شناخت علمی نوعی شناخت تجربی است و عقل تجربی نیز نوعی دیدگاه مطلق را در اندیشه غرب ایجاد کرد. دینی و فلسفی اندیشیدن به عالم مرحله‌ گذار است که باید به علمی اندیشیدن منجر شود. تعبیر اندیشه فلسفی و علمی ریشه در دیدگاه‌های کنت دارد. تقابل علم تجربی و دانش یک مواجهه نشأت گرفته از دیدگاه کنت است.
وی با اشاره به ظهور و بروز سوفی و فیلسوف در ادامه داد: فلسفه به‌معنی علم و حکمت است ولی فلسفه علوم متافیزیک را صرفاً با حس نمی‌توان شناخت، چراکه مبانی نظری حاکم بر آن است. از دیدگاه کنت وقتی گفته می‌شود فارابی فیلسوف اجتماعی است، به معنای عالم اجتماعی نمی‌آید، بلکه به معنای فیلسوف عقلی در حوزه اجتماعی شناخته می‌شود. امروز کلاس‌های فلسفه در دانشگاه‌ها اقتباسی از تفکرات کنت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: علوم به دو قسمت طبیعی و اجتماعی(انسان‌شناسی) تقسیم می‌شوند. دانشگاه در ایران تعریف ناقصی از علوم انسانی داشته است، از این‌رو بوده که بعضاً تفاسیر نادرستی از علوم اجتماعی و علوم انسانی ارائه می‌شود. 
منبع: خبرگزاری آنا