کد خبر:5220   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 5 شهریور سال 1398 ساعت 8:54:0

تثبيت صلح جويي و عدالت خواهي با التزام به باورهاي ديني ممكن است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم گفت: تثبيت صلح جويي و عدالت خواهي تنها با التزام به باورهاي ديني و ارزش‌هاي انساني ممكن است.


دکتر ابوذر ابراهيمي‌‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخنراني خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» گفت: خرسندم كه اين فرصت بسيار مغتنم فراهم آمد كه دور دوم گفت‌وگو با انديشمندان هندي را در تهران و در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار كنيم. اين سازمان و شوراي روابط فرهنگي هند به دنبال توافقي كه در سال 1395 در تهران و در حضور رييس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير هند امضا كردند، پايه‌گذار گفت‌وگوهاي ديني ارزشمندي بين انديشمندان و رهبران مسلمان از ايران و آيين هندوئيزم از هندوستان شدند.
وي ادامه داد: اجلاس اول گفت‌وگوي ديني تحت عنوان «معنويت از ديدگاه اسلام و هندوئيزم» در سال 2017 ميلادي در دهلي‌نو انجام شد كه بسيار موفقيت آميز بود و شناخت خوبي را بين طرفين از يكديگر ايجاد كرد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: انسان، عاشق كمال است اما در درون او خصلت‌هايي وجود دارد كه او را در تشخيص كمال دچار اشتباه مي‌كند. خصلت‌هايي چون خود برتر بيني و خواهش‌هاي نفساني و شهواني سبب مي‌گردد تا نتواند كمال حقيقي را در يابد. وظيفه اديان اين است كه اين خصلت‌ها را كنترل كند تا مانع تشخيص حقيقت كمال را نداشته باشند.
وي همچنين، بيان كرد: قوه تشخيص انسان براساس توهمات و تخيلات ناصحيح به انحراف كشيده مي‌شود و به همين دليل گاه شخصيت‌هاي بزرگ علمي نيز در اين تشخيص به بيراهه مي‌روند و دچار اشتباهاتي مي‌شوند كه براي ديگران فهم چنين خطايي بسيار مشكل است.
دکتر ابراهيمي‌‌تركمان تأكيد كرد: صلح و عدالت نيز از زمره همين كمالات است. انسان پاك و پايبند اخلاق به صورت طبيعي به عدالت و صلح گرايش دارد، از همين رو هيچ گاه در باره خود بي عدالتي و خشونت را نمي‌پذيرد اما به دليل رشد رذيلت‌هاي اخلاقي، هاله‌اي بر دور عقل و خرد او به جا مي‌آورد تا نتواند صلح و عدالت را براي ديگران به رسميت بشناسد تا جايي كه خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر مي‌پندارد.
وي در ادامه سخنانش، افزود: تثبيت صلح جويي و عدالت خواهي تنها با التزام به باورهاي ديني و ارزش‌هاي انساني ممكن است و توقف در ظواهر آموزه‎‌هاي ديني، پوسته‌اي را پديد مي‌آورد كه فاقد هسته است و جز هدايت انسان به سمت انجام مراسم و تشريفات ديني نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت.
دکتر ابراهيمي‌‌تركمان گفت: التزام عملي به اين معني است كه فرد دين دار به آنچه كه دين از او خواسته، عمل كند و عمل همواره فرع بر باور است و جنس باور از جنس عمل و آگاهي است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: روشن است كه دانش و دانستن فقط بخشي از راه رسيدن به كمال است نه تمام آن. به همين دليل گاه در بين دانشمندان نيز كه به حقيقت مسئله آگاهي دارد و عمل منتهي به كمال پديد نمي‌آيد. امام علي (ع) مي‌فرمايد: چه بسيار عالمي كه جهل او، او را به نابودي مي‌كشاند و علم او، هيچ سودي براي او نخواهد داشت.
وي افزود: صلح و عدالت، كمال است و دستيابي به كمال نه تنها به علم و آگاهي نياز دارد بلكه بايد حركت به سوي كمال انجام شودو امروز در كنار فقر دانشي نيست بلكه فقر حركتي است، حركت و جزء با التزام به عمل و علم و آگاهي ممكن نيست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان سخنان خود، خاطرنشان كرد: بنده در اين چند دقيقه كلياتي در باب صلح و عدالت و رابطه آنها با يكديگر و موانع و شرايط تحقق اين دو مؤلفه و نياز مهم جامعه بشري را ذكر كردم و مطمنا اساتيد معزز، در مقالات خود به خوبي به تشريح موضوع خواهند پرداخت و نتايج ملموسي از اين گفت‌وگوها حاصل خواهد شد.
بنابر اعلام اين خبر، دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم در روز دوشنبه (4 شهریورماه) با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.
منبع: روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي