کد خبر:5151   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 20 مرداد سال 1398 ساعت 10:54:0

این کتاب از اول تا آخر از زبان حضرت علی(ع) است

مراسم رونمایی از کتاب «علی از زبان علی» نوشته حجت‌الاسلام محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خبرگزاری فارس برگزار شد.


آیین رونمایی از کتاب «علی از زبان علی» اثر حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خبرگزاری برگزار شد.
*حجت‌الاسلام محمدیان در بیان فضائل امام علی(ع) شیوه مطلوبی پیش گرفتند
سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان این مراسم گفت: حقیقتاً اندیشه علوی و مکتب علوی یک مکتب بسیار گران‌سنگ و دریای جوشانی است که هرقدر از آن برداشت شده، اندک بوده و تا بخواهیم به صورت کامل از آن بهره گیریم زمان زیادی می‌گیرد.
وی افزود: چه بسیار کتاب‌ها نوشته شده و مطالب فراوانی گفته شده اما حقیقت امر، حق مطلب هیچ‌گاه بیان نشده و نخواهد شد. جناب محمدیان یک شیوه مطلوب را در این کتابشان پیش گرفتند و  فضایل امیرالمؤمنین(ع) را از زبان خود ایشان بیان کردند. هرچند در منش بزرگان دین خودستایی راهی ندارد اما گاهی برای اینکه مردم از مقام و جایگاه آنها آگاه شوند، به آن جایگاه اشاره کرده‌اند تا به این واسطه قدری ابرها از گرد خورشید نبوت و امامت کنار برود.
مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: یک مشکلی که ما داریم تحقیقات و مطالب ارزشمند در بین عموم و حتی نخبگان آن‌طور که شایسته است ورود پیدا نمی‌کند و لازم است در فضای گسترش فضاهای مجازی آثار عمیق و پخته به مردم معرفی شود. ما در خبرگزاری فارس تلاش کرده‌ایم کتاب را از غربت خارج کنیم و وظیفه و رسالت خود می‌دانیم تا در این مسیر گام برداریم. امیدوارم همه ما توفیق داشته باشیم رهروان صدیق اهل‌بیت(ع) باشیم.
او در پایان سخنانش گفت: از جانب خودم به جناب محمدیان تبریک می‌گویم که علی‌رغم فضای حاکم بر دانشگاه‌ها که زحمات بسیاری را تقبل می‌کند و با وجود تمام مشغولیت‌های ایشان اهتمام داشته‌اند و در بیان معارف اهل‌بیت(ع) کتاب عمیقی تألیف کرده که در نوع خود قدم مؤثری محسوب می‌شود تا دیگران از آن استفاده کنند.
*کتاب «علی از زبان علی» یک مولود خوب است
مسعود پیرمرادیان مدیرعامل دفتر نشر معارف که کتاب «علی از زبان علی» را منتشر کرده، گفت: گاهی یک اندیشمند ایده‌ای نو به ذهنش خطور می‌کند که بنده به‌عنوان ناشر از آن به‌عنوان نطفه خلق یک کتاب نام می‌برم. بعد از خلق این نطفه مؤلف باید دود چراغ بخورد، تفقه کند، در علوم عمیق شود و تحقیقات کند تا یک محتوای مناسب برای ایده خود فراهم کند که اگر این اتفاقات بیفتد شاهد یک کتاب خوب خواهیم بود.
وی افزود: من به  عنوان ناشر فارغ از جایگاه مؤلف کتاب که بسیار ارزشمند است، این کتاب را یک مولود خوب تلقی می‌کنم و برایش ارزش فراوانی قائل هستم اما نباید از این بگذریم که زحمات مجموعه نشر در به ثمر رسیدن یک کتاب مؤثر است. یک ویراستار خوب در یکدست شدن متن بی‌تأثیر نیست که اینها جای سپاس و تقدیر دارد. امیدوارم علاقه‌مندان حضرت امیر(ع) حقایق آن دوران را از زبان حضرت امیر در این کتاب مطالعه کنند.
*جوانان برای شناخت امیرالمومنین(ع) به کتب آقای محمدیان رجوع کنند
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه کتاب «علی از زبان علی» موضوع ارزشمندی است که مورد بحث قرار گرفته است، بیان داشت: این کتاب از زبان شخصیت امیرالمؤمنین(ع) از زبان خود گفته شده است که اهمیت کتاب را مضاعف می‌کند. حجت‌الاسلام محمدیان این زحمت را تقبل کرده است و توانسته کار شایسته‌ای را به سرانجام برساند.
وی افزود: حجت‌الاسلام محمدیان قبل از اینکه کار فرهنگی و اجرایی را به عنوان مدیر نهاد انقلابی برعهده داشته باشد یک محقق و اندیشمند که اهل تحقیق و تعقل است می‌شناسند، وی توانسته در موضوع امیرالمؤمنین قلم بزند و قدمی در ترویج معارف امام علی(ع) بردارند.
حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه همه عالمان دینی می‌توانند خدماتی را با موضوع علی‌ بن ابیطالب(ع) انجام دهند، اظهار داشت: من به حجت‌الاسلام محمدیان تبریک عرض می‌کنم، ایشان عمری درگیر با مسائل امیرالمؤمنین(ع) هستند و عمری را صرف کلام امام علی(ع) کرده‌اند و این به خودی خود انسان را ارزشمند و نورانی می‌کند.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم باید بیش از پیش در انتشار و معرفی این کتاب‌ها تلاش کنیم مخصوصاً سلامت مطالبی که در این نوع کتاب‌های ایشان رعایت شده است کم‌نظیر است و زحمتی که ایشان به عنوان مبلغ دینی کشیده‌اند، واقعاً قابل ستایش است.
حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: این زحمات و توفیقات به هر کسی داده نمی‌شود. اگر قرار است جوان‌ها با شخصیت امام علی(ع) آشنا شوند به کتاب‌های آقای محمدیان رجوع کنند که نمونه‌اش این کتاب «علی از زبان علی» است که در نوع خودش بی‌نظیر است.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) دشمنانی دارد که در دشمنی بسیار سخت هستند و دوستانی دارند که برای اسلام فداکار هستند، افزود: الان زمانی است که دوستان و آشنایان امیرالمؤمنین(ع) بیشتر شده، چون تحت مغناطیس و جذابه امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفته‌اند، بی‌تردید باید با کلمات و تاریخ حضرت(ع) آشنا شویم و این دو موضوع ما را بیش از پیش با این شخصیت نزدیک می‌کند. در واقع در این کتاب، کلمات حضرت و تاریخ حضرت در یک‌جا جمع شده است.
مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید براینکه اگر جوان‌ها این کتاب در دست‌شان قرار گیرد بیش از پیش محبت امیرالمؤمنین(ع) در دل آنها جوانه می‌زند، ابراز داشت: زبان حضرت امیرالمؤمنین(ع) عجیب است، بعد از کلمات اثربخش قرآن کریم کلماتی اثربخشی چون کلمات امیرالمؤمنین(ع) سراغ نداریم. اگر لازم نبود امیرالمؤمنین(ع) یک کلمه راجع‌ به خودشان صحبت نمی‌کردند.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین مجبور بودند از خودشان صحبت کنند و با این کار برخی تاریک‌های تاریخ را برطرف کردند. حرارت کلمات حضرت و داغ غربت امیرالمؤمنین چه اثری بر انسان داشت؟ کسانی که با این کتاب‌ها آشنا شوند یکی از بهترین خاطرات معنوی را در زندگی خودشان ثبت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به یکی از سخنان امام علی(ع) که فرمودند من مظلوم هستم، تصریح کرد: در زمان خود حضرت نیز از ایشان گلایه می‌کردند که چرا اینقدر می‌گویید مظلوم هستم. باید توجه کنیم که زمانه ما بسیار به زمانه امیرالمؤمنین(ع) شبیه است رگه‌های از مارقین، قاسطین و ناکثین را در جامعه مشاهده می‌کنیم. این اقتضائات جامعه آن چیزی است که در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز اتفاق افتاده است، بنابراین بیش از پیش نیازمند سخنان و تاریخ امیرالمؤمنین(ع) هستیم.
وی افزود: اگر نسبت به خطراتی که در زمان امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) رخ داد و همچنین نسبت به تاریخ و سخنان امام علی(ع) داشته باشیم، در زمان خودمان مصون خواهیم بود. هرچه یاحسین می‌گوییم ریشه در زمان امام علی(ع) دارد.
مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان داشت: امروز اگر کسی با زمانه امیرالمؤمنین(ع) آشنا نباشد نمی‌تواند از معارف دینی برای نجات خودش استفاده کند. برخی‌ها دچار تعبیرهای اشتباه در زمان خودشان می‌شوند، منبعی چون حیات امام علی(ع) نداشتند و یا نخواسته‌اند مطالعه کنند، در انقلاب اسلامی دنیاطلب‌هایی که انقلابی بودند و از انقلاب فاصله گرفتند یا انقلابیونی که دنیاطلب نبودند اما در تحلیل اشتباه کردند ،هر سه جریان را به شکل رقیق‌تر در جامعه می‌بینیم، چون جامعه ما از زمان شیعی امام امیرالمؤمنین(ع) جلوتر است، خیلی مهم است که موقعیت و زمان امیرالمؤمنین(ع) را درک کنیم.
وی ادامه داد: این کتاب، امیرالمؤمنین(ع) را در موقعیت‌های مختلف از منابع بسیار معتبر از زبان امام علی(ع) بیان کرده است. امیدوارم بیش از پیش با مطالعه این کتاب با حیات امیرالمؤمنین(ع) آشنا شویم. ثابت کردیم که «اهل کوفه نیستیم که حسین تنها بماند»، اما «اهل کوفه نیستیم که علی تنها بماند» در مرحله امتحان اهل کوفه نیستیم که علی تنها بماند هستیم. چرا که باید مطالعه بیشتری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: برخی ساده‌اندیشان و افراد مغرض ایراد می‌گیرند که چرا می‌گوییم حکومت امیرالمؤمنین، مگر الان دوران حکومت امیرالمؤمنین است و فکر می‌کنند مقام معظم رهبری را با امیرالمؤمنین مقایسه می‌کنیم. العیاذ بالله چنین کاری نمی‌کنیم بلکه اشتباهات و زمان‌های مختلف شبیه هم هستند.
وی افزود: یک زمانی اعتراض به خود امیرالمؤمنین می‌شد که نه شما پیغمبر هستیم و نه ما یاران پیامبر. در حالی که امیرالمؤمنین و امامان ما یکدانه هستند. به امامان دیگر هم امیرالمؤمنین نمی‌گوییم، تفاوت امام علی(ع) با سایر امام آشکار است، امثال مقام معظم رهبری شاگرد امام علی هستند. امام علی خطاب به آن فرد نفرین کردند که این نفرین از سر درد، دردمندی و جهالت و نفهمی آن شخص بود و گفتند مادرت به عزایت بنشیند من چه زمانی گفتم پیامبر هستم آنها را به صورت الگو بیان می‌کنم. بنابراین باید وجوه مظلومیت امام علی مطالعه شود و اگر جامعه به علت مظلومیت امام علی پی ببرد، آن زمان، زمان ظهور خواهد بود.
*25 مورد از استدلال‌های امیرالمؤمنین(ع) در واقعه غدیر ثبت شده است
حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آیین رونمایی از کتاب «علی از زبان علی» با اشاره به روند نگارش این کتاب گفت: هنگامی که در پی تدوین زندگی امیرالمؤمنین(ع) از زبان خود حضرت برآمدم فکر می‌کردم بتوانم سخنان حضرت را حداکثر در یک جلد جمع‌آوری کنم، ولی هرچه کار پیش رفت با مطالب بیشتری روبرو شدم که درنهایت 7 جلد تألیف شد و تألیف آن بیش از 10 سال طول کشید. این 7 جلد با عنوان کلی «حیاة امیرالمؤمنین(ع) عن لسانه» به زبان عربی بود.
وی افزود: کتاب «علی از زبان علی» در واقع از زبان خود حضرت امیرالمؤمنین(ع) تا پایان کتاب روایت می‌شود و راوی دیگری وجود ندارد. البته دقت کردیم افزوده‌های ما در قلاب با رنگ متفاوت و قلم متفاوت ارائه شود تا با سخنان حضرت مخلوط نشود.
حجت‌الاسلام محمدیان ابراز داشت: این کتاب دربردارنده گزارش‌های تاریخی و روایی براساس سیر طبیعی گفتارهای اجتماعی و سیاسی است و نه عهده‌دار بیان معارف عمیق توحیدی و تفسیر آیات قرآن و موعظه‌های اخلاقی آن حضرت چرا که شرح و تبیین آن معارف مجال دیگری می‌طلبد.
وی با تأکید بر اینکه نگارش این کتاب قبل از مسئولیت اجرایی‌اش بوده است، ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) از هر نظر بی‌نظیر است. تنها کسی است که تمام زندگی‌اش از ابتدا تا انتها بیان کرده است. در اولیا، اوصیا و بزرگان سراغ نداریم که زندگی‌ خودشان را از ابتدا تا انتها بیان کرده باشند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه دراین کتاب تنها به سخنان حضرت در نهج البلاغه اکتفا نشده است اظهار داشت: سخنان امیرالمؤمنین(ع) که در انبوه کتاب‌های شیعه و اهل سنت پراکنده است را مطالعه و رصد کردم و تلاش داشتم چیزی از قلم نیفتد. در واقع این کتاب از اول تا آخر از زبان حضرت علی(ع) است و پاورقی جزئی دارد.
وی ادامه داد: امیدوارم این اثر مورد توجه حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار بگیرد، هر چند در برابر مقام حضرت پر کاه هم نیست، مگر آنکه ایشان نظری کند، اما باید گفت بسیاری از آثار امام علی(ع) در جوامع شیعی هنوز معرفی نشده است. خدا سیدرضی را رحمت کند که نهج‌البلاغه را تدوین کرد و روح امام خمینی(ره) را قرین رحمت کند که با تلاش‌های ایشان و شهدا بود که امام علی(ع) را بیشتر شناختیم.
حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه 25 مورد از استدلال‌های امیرالمؤمنین(ع) در واقعه غدیر ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در کتاب «فاطمه از نگاه علی» که بنده تألیف کرده‌ام نکات زیبایی در رابطه با ازدواج امام علی(ع) با حضرت فاطمه(س) آمده است که این ازدواج خیلی خواندنی و بسیار شاهکار است که در عین سادگی بسیار با شکوه است.
در پایان این مراسم از کتاب «علی از زبان علی» اثر حجت الاسلام محمد محمدیان رونمایی شد.
منبع: فارس