کد خبر:5030   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 16 مرداد سال 1398 ساعت 13:17:0

مساله نانو کمتر از مساله هسته‌ای نیست/دشمنان ایران از علم ما واهمه دارند نه از سلاح‌های ما

آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه و هیات همراه با حضور در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از نمایشگاه این مجموعه بازدید کرد.


آیت‌الله علی‌اکبر رشاد نیز در این بازدید با تاکید بر نقش رهبری در موفقیت‌های بدست آمده در زمینه نانو و همچنین رهنمودهایی که ایشان فرموده اند گفت: غربی‌ها نیز به این مساله پی برده‌اند که رکن اصلی پیشرفت ایران شخص رهبری است که همواره رکن اصلی پیشرفت در زمینه‌های استراتژیک و حیاتی بوده‌اند و از این امور حمایت کامل کرده‌اند.
آیت‌الله رشاد گفت: مساله نانو کمتر از مساله هسته‌ای نیست. دشمنان ایران از علم ما واهمه دارند و نه از سلاح‌های ما. امیرمومنان نیز می‌فرمایند: دانش قدرت است. در واقع می‌توان گفت که کار ستاد نانو کمتر از ستاد موشکی نیست.
وی افزود: یکی از مواردی که باید نسبت به آن اهتمام بیشتری داشت این است که اطلاعات در این صنعت باید مانند اطلاعات نظامی ما به بیرون انتقال یابد؛ مثلا در مواقع ضروری باید این اطلاعات نمایان شود. همانگونه که بعضا شهرهای موشکی زیرزمینی ایران نیز به تصویر کشیده می‌شود، بد نیست که در این مورد هم یک سیاستگذاری دقیق و مناسب صورت گیرد تا مواقع اضطرار و ضرورت برای نمایش دادن این فناوری مشخص باشد.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: مساله نانو حتی از مسائل نظامی نیز مهمتر است، زیرا این فناوری بعضا کاربرد نظامی نیز دارد. حتی باید با افراد و ستاد‌های موشکی نیز در این زمینه مشورت و همفکری شود.
آیت‌الله رشاد گفت: همچنین در مورد مقالات ISI نیز باید خیلی مواظب بود. این حریم باید حفظ شود که هرکسی حق ندارد با ارائه مقاله اطلاعات ستاد نانو را ارائه نماید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در خصوص این فناوری اولویت‌بندی نیاز است. مثلا مساله آب، الان در منطقه ما جنگ بر سر نفت است، اما خواهیم دید که تا چند سال آینده احتمالا جنگ بر سر منابع آبی رخ خواهد داد. پس اولویت بندی این موارد بسیار مهم است. حتی این اولویت بندی در مساله کاربرد نانو نیز استفاده خواهد شد. سیاستگذاری در این مورد باید با مشورت مسولان و مراجع و حتی جوامع نخبگانی رخ دهد.
در ادامه این دیدار آقای دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، طی ارائه گزارش کاملی از فعالیت‌های این ستاد با بیان اینکه قرار است با فناوری نانو برای مردم تولید ثروت کنیم، گفت: ماموریت‌های ستاد فناوری نانو به طور خاص به مواردی همچون توسعه منابع انسانی، تولید علم،‌ توسعه فناوری و نوآوری، توسعه صنعتی نانو و توسعه بازار ختم خواهد شد.
وی افزود: این ستاد بنا داشت تا در زمینه تولید علم نانو به یک درصد از تولید علم کل جهان دست یابد، اما امروزه سهم ایران از علم نانو در کل جهان نزدیک به شش درصد است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر تعداد کارگاه‌های دانش‌آموزی که توسط این ستاد توسعه یافته گفت: هم اکنون در ۸۲ واحد آموزشی کارگاه آزمایشی نانو برقرار است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ششصد محصول تولید شده از این فناوری در ایران نشان دهنده آن است که این فناوری در کشور ما به محصول تبدیل شده است.
منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی