کد خبر:4970   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 13 مرداد سال 1398 ساعت 9:42:0

سیستم آموزش و پرورش دربرابر مدرسه‌محوری مقاومت می‌کند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تمهیدات اول مهر در مدارس خبرداد.


حجت الاسلام علی ذوعلم در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «باید بین چالش‌های وزیر، چالش‌های وزارت و چالش‌های تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم. از چالش سوم زودتر به جواب می‌رسیم. بی توجهی به تعلیم و تربیت در کلان کشور وجود دارد.»
او افزود: «به‌عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد، چقدر به تعلیم و تربیت می‌پردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده است، اما هنوز با آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله داریم.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: «خلائی در زمینه پژوهش داریم. معاونت‌های پژوهشی در ادارات هم در شرف حذف بود که فعلا تا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است. روزمرگی، چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساسا از اندیشیدن به 5 یا 10 سال بعد غافل می‌شود. چالش دوم انتظارات متضاد است و او برای تداوم مدیریتش باید اینها را هماهنگ و مدیریت کند. معلم‌ها، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و... هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. مثلا دانش‌آموزان مدام می‌گویند مسائل کتب درسی به درد زندگیشان نمی‌خورد، در حالی که تاکید خانواده‌ها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به "کورکُن چشم تعلیم و تربیت" شده است.»
ذوعلم ادامه داد: «رویکردهای متفاوتی نیز وجود دارد. عده‌ای انتظار دارند وزیر به مسائل بین‌المللی و یونسکویی بپردازد، برخی مخالف‌اند. جهت‌گیری اندیشه‌ای نیز مهم است. آیا وزیر به ساحت‌های شش گانه سندتحول باور دارد یا خیر؟»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «رهبری چند سال قبل به وجود رویکردهای متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کردند. آقای بطحایی مدرسه‌محوری را مطرح کرد و به سمت آن رفت ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت می‌کند.»
او افزود: «چالش دیگر سیاست‌زدگی است. درباره عزل و نصب‌ها و... توقعاتی وجود دارد. نکته آخر دخالت‌های غالبا اجرایی و عملیاتی‌ برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبه‌رو می‌کند. به استانی سفر کرده بودم که گلایه می‌کردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود. باید رویه‌ای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند. یکی از دغدغه‌های مدیران کل استان‌ها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.»
او درباره کمبود معلم نیز گفت: «تدابیری اندیشیده شده است تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم؛ هرچند تراکم 40 نفره داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار می‌دهد.»
ذوعلم به مباحث مطرح‌شده درباره خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «انتطارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیت‌ها لازم است اگر فقط جنبه اقتصادی‌اش را ببینیم قطعا غلط است اما اگر برای استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالف‌ایم. مگر می‌شود امنیت را واگذار به بخش خصوصی کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همینگونه است. اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.»
او درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه‌بندی نیز گفت: «در سال 98 بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تامین می‌شود و از سوی دیگر بشنوند که در مضیقه‌ایم.»
ذوعلم به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «این هفته سیستان و بلوچستان بودم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و... دارند چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار است. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.»
منبع: پانا