کد خبر:4794   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 30 تیر سال 1398 ساعت 14:20:0

ضرورت حمایت و تشویق پژوهشگران در راستای تولید و کارآفرینی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید براینکه خروجی و دستاورد فعالیت شتابدهنده های حوزه بیوتکنولوژی، داروهای انسانی و دامی و واکسن ها در آینده درخشان است گفت: این جوانان پس از مدت زمانی با سرمایه گذاری بخش خصوصی می توانند تبدیل به شرکت دانش بنیان تولید کننده شوند.


دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز پس از شرکت درمراسم آغاز بکار شتابدهنده زیست فناوری سلامت یاخته که با همراهی عزیزاله شهبازی استاندار البرز و مدیران این استان برگزار گردید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: خروجی و دستاورد فعالیت شتابدهنده های حوزه بیوتکنولوژی، داروهای انسانی و دامی و واکسن ها در آینده درخشان است و این شرکت دانش بنیان یک نمونه آن است که جوانان خلاق و نوآور در این حوزه ها اقدامات چشمگیری انجام دادند. قطعا این جوانان پس از مدت زمانی با سرمایه گذاری بخش خصوصی می توانند تبدیل به شرکت دانش بنیان تولید کننده شوند.
وی ادامه داد: معاونت علمی برای مقابله با تحریم ها به خصوص حوزه بیوتکنولوژی برنامه های ویژه ای دارد و به زودی حمایت های قابل توجهی را به تولید واکسن های دام و طیور اختصاص می دهیم. البته اکوسیستم مناسبی برای این حوزه در کشور ایجاد شده است و ایران در حوزه بیوتکنولوژی قدرت نخست در منطقه است. اما این حرکت جدید در حوزه دام و طیور می تواند وابستگی ها را جبران کند و معاونت علمی نیز از سال گذشته در حوزه پروبیوتیک ها برنامه های خود را به صورت جدی پیگیری می کند و به زودی دستاورد آنها مشخص می شود.
دکتر ستاری همچنین بیان کرد: هیچ پژوهشی با هزینه دولت تبدیل به محصول نمی شود و با پول دولت نمی توان به جایی رسید. سرمایه گذاری روی ایده ها و خلاقیت این جوانان موفقیت را تضمین می کند و این سرمایه گذاری قطعا آینده روشنی دارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش بعدی سخنان خود به بازدید از شرکت «تماد» اشاره کرد و گفت: این شرکت با تولید مواد موثره دارویی کمک زیادی به کشور برای رهایی از وابستگی ها کرده است و باید حمایت از آن ادامه دار باشد. و امروز نیز 8 محصول جدید عمدتا در حوزه مواد موثره دارویی رونمایی شد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر حمایت جدی معاونت علمی و فناوری از حوزه بیوتکنولوژی ابراز کرد: با اقدامات انجام شده سعی داریم وابستگی به واردات مواد موثره دارویی کاهش یابد. حدود 600 میلیون دلار واردات مواد دارویی تنها در بخش انسانی در سال انجام می شود که با پیاده سازی پروژه ها در این حوزه 80 تا 90 درصد آن را تولید داخل می کنیم. 
حمایت نرم افزاري و سخت افزاری
در ادامه این مراسم دكتر هومن كاغذيان مدير عامل شتاب دهنده زيست فناوري فن ياخته گفت:هسته اوليه اين شتاب دهنده شرکت دانش بنيان پايا فن ياخته البرز مي باشد که در حوزه مواد و تولید فرآورده های بیوتكنولوژيك فعالیت دارد ،از شركتها و فناوران فعال در زمینه داروهای نو‌ترکیب در پلتفرم های مختلف از جمله توليد فرآوره هاي درماني بر اساس سلول های بنیادی و تولید سويه انواع واکسن های مورد نياز نظام سلامت كشور حمایت نرم افزاري و سخت افزاری می نمايد.از ویژگی های منحصر به فرد این شتاب دهنده زيست فناوري سلامت اين است كه در آن واحد مركز رشد نيز مي باشد لذا ايده هايي كه موفق به اتمام فرآيند شتاب دهي مي شوند را تا مرحله تهيه مستندات و توليد تا بايو بچ و بچهاي مورد نياز جهت مطالعات بالینی بر اساس الزامات GMP، رهنمون مي شود.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری