کد خبر:4750   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 26 تیر سال 1398 ساعت 9:27:0

جایگاه ولایت معظم فقیه و نیز نهاد عالی مرجعیت باید حفظ و صیانت شود

مدیر حوزه های علمیه گفت: در حوزه خطوط اساسی داریم که باید صیانت شود ،ولایت فقیه و مرجعیت در راس آنها است و نهادهایی مانند جامعه مدرسین و به ویژه شورای عالی حوزه های علمیه باید حرمت جایگاه آنها محفوظ بماند.


آیت الله علی‌رضا اعرافی  در مراسم تجلیل از کارمندان ورزشکار مرکز مدیریت حوزه های علمیه،  با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و با بیان این که  امروز، روز بسیار عزیزی است و مژده های بسیار زیادی دارد گفت: هجرت کبرای امام هشتم(ع) به ایران و خراسان، نقطه عطفی در تاریخ امامت و ولایت بود، و همچنین سرآغاز فصلی نو در جریان امامت به ویژه شکل گیری جریان مکتب اهل بیت(ع) است.
وی افزود: پیوست این هجرت بزرگ امام رضا(ع)، هجرت های دیگری به دنبال داشت، از جمله هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم یکی از آنها بود.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در تاریخ و عصر امام رضا (ع)،چندین نقطه مهم و حیاتی است که یکی از آنها با وظایف حوزه های علمیه ارتباط دارد گفت: از میان همه آن برگ های تاریخ امام رضا(ع)، مواجهه ایشان با  انحراف در درون تشیع از مهم ترین کلان رخ‌دادها  بود.
وی بیان داشت: بعد از شهادت هر معصوم(ع) شاهد چند انحراف و ریزش از قطار حق بوده ایم که یکی از این ریزش ها ی بسیار بزرگ در درون بیت شیعی در تاریخ ائمه(ع) انحراف عظیم بعد از امام کاظم(ع) است، در این عصر ما شاهد ریزش به خاطر یک اختلاف درون شیعی در میان پیروان اهل بیت (ع) هستیم.
 امام جمعه قم با اشاره به شکل گیری واقفیه در زمان امام رضا(ع) بیان داشت: در این زمان یک سوم شیعیان به خاطر یک انحراف، در امامت امام کاظم(ع)متوقف شدند و به امامت امام رضا(ع) معترف نشدند،  لذا این ها را واقفیه نامیده شدند.
آیت الله اعرافی بیان داشت: بعد از شهادت امام کاظم (ع) ناگهان عده زیادی از شیعیان از قطار حق اثنی عشری پیاده شدند؛ امام رضا(ع) در طول 20سال امامت خود، و بعد از وی ابناء الرضا(امام جواد، هادی و امام عسکری) علیهم السلام درگیر جریان انحرافی بودند که بخشی از جامعه شیعی ر ا بلعید و هضم کرد.
وی ادامه داد: تا زمان غیبت صغری این جریان ادامه داشت و در این عصر خاتمه پیدا کرد و در این عصر نشانه ای از بروز ظهور ان نداریم.
مدیر حوزه های علمیه گفت: امام رضا(ع) در چند میدان و حلقه کار می کرد و یکی از آنها در مواجهه با این انحراف بود، بنابر این امام(ع) در کنار قصه مامون و شورش ها، باید راه حق را نیز به شیعیان نشان می دادند.
وی با بیان این که چه اتفاقی افتاد که عصر امام رضا(ع) دچار چنین انحرافی شد و امام (ع) چه کردند، که واکاوی این مسائل برای امروز، فردا و تاریخ ما  هم الهام بخش است اظهارداشت: از گزارش های تاریخی و از احادیثی که امروز به دست ما رسیده، به خوبی می شود به چند عامل اشاره کرد، عامل اول: مطامع مادی و انگیزه های اقتصادی و انحرافی در جمعی از اصحاب بزرگ امام رضا(ع) بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به عامل دوم این انحراف گفت: دومین عامل ریاست طلبی بود، کسانی می خواستند داعیه دار و نقطه کانونی ریاست بشوند و زیر بار ولایت امام رضا(ع) نروند.
وی سومین عامل را وجود شبهات اعتقادی بیان کرد و افزود: این شبهات جامعه آن زمان را مبتلا کرد. بزرگانِ منحرف شده به خاطر سقوطی که در اثر مطامع کرده بودند، شروع به تولید شبهه نمودند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که عامل چهارم، دامن زدن هارون، مامون و امین به رشد این شبهات انحرافی بود خاطرنشان کرد: شبهات را می توان به محکمات پاسخ داد ولی وقتی شبهه آمد، بسیاری سقوط می کنند و قدرت تشخیص را گم می کنند.
آیت الله اعرافی گفت: امروز هم هر لحظه امکان دارد این شبهات سراغ ما بیایند و همه ما در معرض آزمایش هستیم.
وی افزود: امام رضا(ع) در برابر این انحراف با یک جمعِ فداکاری وارد میدان شدند و در کنار همه مشکلات در صدد درمان و  معالجه این انحراف برآمدند به ویژه زمانی که هارون الرشید فضای بسیار خفقانی ایجاد کرده بود.
مدیر حوزه های علمیه گفت: بسیج شاگردان و عالمان کار مهمی بود که امام رضا(ع)  تشکیل دادند و در برابر شبهات ایستادند. همچنین مناظرات و برخورد قاطع امام (ع) از دیگر تدابیر بود که در چند روایت برخی ها مثل شلمغانی و... را لعن کرده اند و آنها را در محاصره قرار می دادند.
وی با بیان این که اگر واقفیه مانده بود، می توانست ضربه های زیادی داشته باشد، اما با استراتژی درست امام رضا(ع)، معالجه شد، افزود: کار حوزه عرصه های زیادی را در بر می گیرد، ولی یک کار بزرگ حوزه درس گرفتن از یونس بن عبدالرحمان، دانش بالا، علم عمیق و حضور در عرصه های گره گشایی از معضلات فکری و اعتقادی است که یونس و جمعی از اصحاب امام (ع) از عهده آن برآمدند.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که ما با امام زمان (عج) عهد و میثاق بسته ایم که با همه وجود در اعتلای حوزه تلاش کنیم گفت: این وظیفه ما در عصر انقلاب اسلامی است، حوزه همیشه
قطب سازنده فکر و اندیشه در ایران و جهان بوده است و امروز ادای این وظیفه با تقاضای بی حد و حصر دنیا، بسیار سنگین تر و دشوارتر است. همه باید فراتر از معادلات مادی و محاسبات صوری و ظاهری  برای این آرمان بیندیشیم و کمر همت ببندیم.
وی افزود: اکنون برای رسیدن به آرمان های بلند است که همه به میدان آمده اند و یک منظومه فکری برای تعالی حوزه  تولید شده است که بخش مهمی از آن در برنامه 5ساله اول منعکس شده است.
مدیر حوزه های علمیه گفت: تکمیل منظومه و زنجیره برنامه ها  ومهم تر از همه، اجرایی سازی آنها در قم و نقاط دیگر، اراده قوی و همت عملی می خواهد، امروز با هزاران مشکل روبه رو هستیم که باید همه آنها را تحمل کنیم و عقب نمانیم.
وی  مهمترین مشکل سر راه برنامه های حوزه را مسائل مالی برشمرد و گفت: با تمام وجود از همه کسانی که به خاطر مسائل بودجه ای سختی می بینند عذر خواهی می کنم، اما واقعا همه باید تلاش کنیم این سختی ها ما را به عقب نیندازد. گرچه  مژده بدهم که اقدامات خوب و امیدوار کننده ای شده است.
آیت الله اعرافی گفت: ما در حوزه خطوط اساسی چون ولایت فقیه داریم که باید صیانت شود.
مدیر حوزه های علمیه حفظ حرمت و جایگاه مرجعیت و نهادهای عالی حوزه‌ای مانند جامعه مدرسین و شورای عالی را ضمن پذیرش نقد مشفقانه و سازنده، وظیفه ای سازمانی و شرعی دانست و افزود: گاهی در جاهایی  برخی نقد می کنند، نقد محترمانه حق است و جای اشکال در آن نیست، اما شکستن حرمت پایگاه های اصلی حوزه کار درستی نیست.
وی در پایان از همراهی شورای عالی با برنامه‌های مرکز مدیریت تقدیر نمود.
منبع: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه