کد خبر:4746   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 25 تیر سال 1398 ساعت 14:50:0

تاکید بر اهمیت گفتمان‌سازی عدالت و کرامت

باید در خطبه‌ها و سخنرانی هایمان در حوزه‌ها و حضورمان در فضای مجازی و نوشته هایمان عدالت و کرامت را بیان کنیم


حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی در آغاز دومین روز نشست تبیین و ایده پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور علمای دانشگاهی و حوزوی اهل سنت کشور با تاکید بر اهمیت بحث جوان‌ها در گام دوم انقلاب افزود: اگر می‌خواهیم بدانیم چقدر توفیق داشته یا نداشته ایم، باید ببینیم که چقدر جوان‌ها را جذب و پای کار آورده ایم.
وی با اشاره به موضوعات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در جذب به اسلام گفت: معظم له برای جذب به اسلام اشاره کرده اند که باید به چه موضوعاتی وارد شد، بحث کرامت انسان، گفتمان سازی عدالت، بحث معنویت، گفتمان عرفان و گفتمان اخلاق به معنای عام کلمه است.
معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت گفتمان سازی عدالت و کرامت در جهان افزود: ما باید در خطبه‌ها و سخنرانی هایمان در حوزه‌ها و حضورمان در فضای مجازی و نوشته هایمان عدالت و کرامت را بیان کنیم و اگر اینچنین کنیم جوان‌ها جذب می‌شوند که این نگاه جهانی می‌خواهد تا بتوانیم جمع کثیر جوانان را به سمت خودمان جلب کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قمی همچنین در باب اخلاق و معنویت و سبک زندگی اسلامی گفت: با وجود اینکه چندین قرن از جهان هستی می‌گذرد و بسیاری از بیماری‌های واگیر و صعب العلاج یا از بین رفته است و یا درمان دارد، اما بشر امروز بیشتر از اعصار قبل احساس ناخشنودی و بیماری می‌کند یا با احساس پوچی مواجه شده است و هیچ چیز او را راضی نمی‌کند و همچنین احساس نا امنی در مسائل مختلف دارد که برای خروج از این‌ها تنها راهی که برایش باقی مانده دین و معنویت و بازگشتن به اخلاق وحیانی است.
حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: یونسکو از سال ۲۰۰۰ اعلام کرد که علاوه بر تربیت خانوادگی و تحصیلی و عاطفی باید بعد چهارم آموزشی را برای کودکان اضافه کرد و آن تربیت معنوی است.
وی با اشاره به جایگاه کرامت در دعوت به آموزه‌های دینی گفت: سراسر آموزه‌های اسلام بحث کرامت است؛ برخلاف این دیدگاه‌های مادی غرب که انسان را پیشرفته حیوانات می‌داند؛ خداوند متعال در قرآن کریم انسان را تافته‌ای جدابافته می‌داند و در وصف انسان می‌گوید خلیفه من روی زمین است و ما را افضل موجودات نامیده است.
معاون بین الملل دفتر رهبری با تاکید بر اینکه کرامت اسلامی در جهان امروز جایش را از دست داده است، افزود: تبعیض‌ها علیه رنگین پوست‌ها یکی از نمونه‌های از بین رفتن کرامت است.
حجت الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: آمریکا زمانی که عراق را تحریم کرد حدود ۷۵۰ هزار نفر مردند، وقتی از وزیر یهودی الاصل آمریکایی پرسیدند آیا اینکار ارزشش را داشت او گفت: این تصمیمِ مشکلی بود، اما ارزشش را داشت و این یعنی لگد مال کردن کرامت انسان.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:: نمونه دوم، ورود آمریکا به قاره آفریقاست که در بدو ورودشان به آفریقا ۱۰۰ میلیون جمعیت آنجا را کشتند و الان یک میلیون جمعیت دارند یا همین حالا مادران و فرزندان پناهنده را از هم جدا می‌کنند تا عطای پناهندگی را به لقایش ببخشند، یا در بحث حقوق زنان ابتدا حق زن را به رسمیت نمی‌شناختند و بعدا برای اهداف سرمایه داری، زن شد کالایی برای تبلیغ سرمایه دار‌ها، به همین خاطر ما هر چقد در خطبه هایمان از این کرامت انسان بگوییم بیشتر به آموزه‌های الهی نزدیک شده ایم.
معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در جهانی زندگی می‌کنیم که روزانه هزاران کودک از فقر و نداری می‌میرند، اما در مقابل هزاران نفر از فرط چاقی رنج می‌برند گفت: در بحث عدالت، جهان امروز ما مملو از بی عدالتی است هم از جهت عدالت اقتصادی، اجتماعی سیاسی و امکانات فرهنگی و جنسیتی به معنای تبعیض میان زن و مرد که در هیچ زمانی اینقدر زنان مظلوم نبودند.
قمی افزود: خونخوارترین نسل بشریت همین غربی‌ها هستند و لذاست که علمای دین باید پرچم عدالت را بالا ببرند.
این نشست دو روزه دیروز و امروز ۲۴ و ۲۵ تیر در محل دبیرخانه شورای نمایندگان، ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد و سخنران دیگر آن استاد رحیم پور ازغدی است.
منبع: صدا و سیما