کد خبر:4722   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 23 تیر سال 1398 ساعت 11:0:0

امام رضا(ع) حافظ و خالق بخش زیادی از خلاقیت و هویت ایرانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با حضور امام رضا(ع) هنرایرانی بر گرد این امام رئوف چرخید، گفت: نقطه نقطه حرم رضوی حداقل بیانگر هشت قرن هنر پیوسته در مهندسی و معماری و کتبیه نگاری است و می‌توان گفت امام رضا(ع) حافظ و خالق هنر ایرانی است و از این منظر ما به امام رضا(ع) مدیون هستیم.


دکترسیدعباس صالحی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در برج سپید مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه ما بر خوان امام رضا(ع) نشسته‌ایم، اظهار داشت: این سخن و ادعا را از ده‌ها زاویه می‌توان مورد اثبات قرار داد. امام رضا(ع) در زمان حضور خود در ایران معارف اهل بیت(ع) را در این سرزمین گستراند، درواقع هجرت امام رضا(ع) به ایران باعث شد که ایران کانون محبت اهل بیت(ع) شود.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در مسیر حرکت و در دوران حضور در ایران نقش اساسی برای تبدیل شدن ایران به کانون محبت اهل بیت(ع) داشتند، ادامه داد: برخی از ائمه معصومین(ع) در تنگنا و عسرت بودند و بخشی نیز مانند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در دوره فترت به تعالیم نبوی و دینی ‌پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حضور سه ساله امام ‌رضا(ع) در ایران به مثابه سه سال عزت و آزادی بود، امام در این فاصله سه سال از طریق گفت‌وگوها و پرسش و پاسخ‌ها و همچنین از طریق خطابه‌ها و نامه‌ها توانست معارف اهل بیت(ع) را در این منطقه تعمیم دهد.
دکتر صالحی یادآور شد: در دوره حضور امام رضا(ع) علویان زیادی به ایران هجرت کردند و همین امر فرصت عمیقی را برای ریشه دار کردن محبت اهل بیت(ع) در این سرزمین فراهم کرد، از سوی دیگر حضور امام رضا(ع) در ایران در تکمیل و هدایت هویت جامعه ایرانی به سوی افکار اسلامی بسیار مهم بود و هیچ دوره تاریخی با این دوره قابل مقایسه نیست.
وی افزود: با حضور امام رضا(ع) هنرایرانی بر گرد این امام رئوف چرخید، این گنبد و مرقد هنر ایرانی را خلق و گسترش داد، اگر این امام رئوف در ایران نبودند هنر ایرانی هم به این شکل نبود و این مبالغه آمیز نیست، کتابخانه امام رضا(ع) حافظ بخش زیادی از خلاقیت و هویت ایرانی است؛ حدود ١٧ هزار قرآن و جزوه خطی این کتابخانه بیانگر آن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقطه نقطه حرم رضوی حداقل بیانگر هشت قرن هنر پیوسته در مهندسی و معماری و کتبیه نگاری است، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) حافظ و خالق هنر ایرانی است و از این منظر ما به امام رضا(ع) مدیون هستیم.
دکتر صالحی ابراز داشت: امام رضا(ع) حلقه وصل ما ایرانی‌ها است؛ صدها و هزاران شاعر از اقوام و مذاهب مختلف برای امام رضا(ع) شعر گفته‌اند، همچنین از زاویه وحدت و انسجام ملی و همگرایی اجتماعی نیز قرن‌هاست که به امام رضا(ع) مدیون هستیم.
وی تصریح کرد: درست است که امام رضا(ع) روزگاری میهمان ایران بود اما امروز ایشان میزبان هستند و هرچه کنیم پاسخی به این دین بزرگ تاریخی، ملی و هویتی است و دهه کرامت فرصتی برای این ادای دین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) شناخته می‌شود توصیفی مبالغه‌آمیز نیست بلکه تجلی اسماء الهی است که در ایشان ظاهر شده و برای آنکه بتوانیم به لایه‌های عمیق‌تر برسیم هنوز کار زیادی داریم.
دکتر صالحی در پایان گفت: خوشبختانه امروز در حوزه فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در ترویج فرهنگ رضوی رخ داده است، با این وجود نیازمند آن هستیم که اتفاقات متوسط به خوب و اتفاقات خوب به عالی تبدیل شود، در عین حال کاری که برای امام رضا(ع) صورت می‌گیرد باید در شان ایشان باشد.
منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی