کد خبر:4698   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 22 تیر سال 1398 ساعت 11:3:0

اراده ایران و روسیه برای همکاری‌های بیشتر در حوزه فناوری‌های جدید تقویت شده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در سومین و آخرین روز سفرش به روسیه با بیان اینکه همکاری در حوزه فناوري بين ايران و روسيه از طريق ساختاري ويژه، طي سالهاي اخير دنبال شده برلزوم همکاری های بیشتر دو کشور در این حوزه تاکید کرد و گفت:دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین سرعت توسعه و پیشرفت را برای آینده‌ای بهتر مهیا می کند.


مسکو پایتخت  جمهوری فدراسیون روسیه  میزبانی گروهی بزرگ از مسوولان، شرکت های دانش بنیان  و فناوران  عرصه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفته است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در راس این هیئت بلندپایه حضور دارد. وی امروز در نشست  تجاری فناوری ایران و  روسیه حضور یافت و  به ایراد سخنرانی نیز پرداخت. 
ستاری در ابتدای این سخنرانی، روسیه را به‌عنوان یک‌قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید که طی دهه گذشته به‌عنوان یک کشور دوست، فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیزتلاش کرده است با تکیه‌بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.
وی در ادامه به تغییرات و پیشرفت های چشمگیر در عرصه های مختلف جهان اشاره کرد و افزود: پیشرفتهای تکنولوژیک سایر کشورها، ظهور امراض جدید، مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت نوآوری در علوم فضایی، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، نیاز به کاربردی سازی علوم شناختی و ضرورت افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصادی، اراده دو كشور براي همكاري بيشتر در حوزه فناوري‌هاي جديد را تقويت كرده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: از این‌رو، همكاري در حوزه فناوري و نوآوري بين ايران و روسيه از طريق ساختاري ويژه، طي سالهاي اخير دنبال شده که بیانگر اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید که دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین در سایه همکاری‌های دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده‌ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به فعالیت بیش از 4400 شرکت دانش‌بنیان در ایران، ابراز کرد: این شرکت ها تکنولوژیهایی را به شما عرضه می‌کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آن‌ها، در صورت سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین‌المللی برای آن‌ها وجود دارد.
 درمان مردم کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همچنین به پیشرفت های چشم گیر شرکت های دانش بنیان ایران در عرصه دارو اشاره کرد و گفت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری‌های التهابی درمان می‌شوند. دستاوردهای یک شرکت ایرانی که 4 بیماری لاعلاج را از طریق سلول‌های بنیادی درمان می کند، در غرب آسیا بی‌نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد. فناوری تولید تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر ربات‌های جراح، شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های دوزیمتری، سیستم‌های رادیوفرکوئنسی و سیکلوترون‌های تشخیصی توسط شرکتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته‌اند و در خدمت بخش سلامت کشور هستند.
 ستاری در ادامه، اظهار کرد: بیش از 260 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود 200 شرکت دانش‌بنیان در بخش تجهیزات پزشکی در ایران فعالیت‌های نوآورانه و تحقیقاتی دارند که برخی از آن‌ها به‌عنوان قلب تولید فناوری داروهای کم‌حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر کشورها دارند.
 وی با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی‌های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است، ابراز کرد: حضور من در اینجا به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همراه با 70 شرکت فناور در زمینه‌های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ خدمات مهندسی؛ الکترونیک؛ مواد شیمیایی، ... اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان می‌دهد.
آمادگی ایران برای تاسیس صندوق مشترک
در ادا مه نیز علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ایران، یكی از الزامات همكاریهای فناورانه، به ویژه در سطح بین المللی را تامین مالی كارآمد و هوشمندانه دانست و گفت: در اكوسیستم فناوری و نوآوری ایران، بار اصلی تامین مالی شركت های دانش بنیان و استارتآپ های حوزه فناوری برعهده صندوق نوآوری و شكوفایی و شركای راهبردی آن، یعنی صندوق های پژوهش و فناوری است. از این رو ما به اتفاق ۴ صندوق پژوهش و فناوری حاضر در این نشست، آمادگی كامل خود را برای تامین مالی شركت های دانش بنیان و استارتآپ های ایرانی حاضر در این نشست اعلام می كنیم و به شركت های روسی اطمینان می دهیم كه طرف های ایرانی توسط ما و صندوق های پژوهش و فناوری پشتیبانی می شوند.
 علی وحدت در ادامه با تاکید بر اینکه برای تامین مالی همكاری های فناورانه ابزارهای مختلفی وجود دارد، اضافه کرد: از این رو ما با طیف متنوعی از ابزارهای تامین مالی از تسهیلات تا سرمایه گذاری و خدمات تجاری سازی به میدان آمده ایم. بنابر این برای تاسیس صندوق یا صندوقهای مشترك میان دو كشور برای تامین مالی همكاری های فناورانه نیز آمادگی داریم. همچنین در صورت تمایل همتایان روسی خود، آمادگی داریم تا با ایجاد خط اعتباری مشترك، همكاریهای فناورانه میان دو طرف را تسهیل و پشتیبانی كنیم.
 ضرورت همکاری اقتصادی دو کشور 
همچنین در این نشست مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفت :شاهد برگزاری همایش های مختلف در روابط ایران و روسیه هستیم. چندی پیش در چهارچوب پانزدهمین جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه که در تهران برگزار شد، همایش دوم همکاری های ایران و منطقه شمال قفقاز را برگزار کردیم.
سنایی ادامه داد: اما همایش حاضر ابتکار جدیدی است و بسیار خوشحالم که امروز شاهد برگزاری همایش در عرصه فناوری میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هستیم.
وی همچنین عنوان کرد: اعتقاد من این است که در شرایط فعلی که تحریم ها علیه دو کشور ایران و روسیه وضع می شود، ضرورت همکاری اقتصادی دو کشور بیشتر از گذشته است. پس باید تلاش کرد از ظرفیت های اقتصادی که در همکاری های دو طرف وجود دارد استفاده کرد و آنها را تحقق بخشید.
سنایی در ادامه گفت: همچنین فرصت هایی که در عرصه فناوری میان دو کشور وجود دارد باید تحقق بخشید و عملی کرد و خوشحالم که شاهد این امر هستیم و برگزاری این همایش بسیار مهم است.
سنایی به موافقت نامه با اوراسیا اشاره کرد و گفت: موافقت نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امری حائز اهمیت است. در این اتحادیه ۵ کشور عضو هستند. انعقاد این موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدامی مهم است. زیرا در نهایت منجر به تجارت آزاد بین ایران و ۵ کشور عضو یعنی بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین ابراز کرد: در تمامی کشورها این موافقتنامه به تصویب رسید، در پارلمان ایران نیز تصویب شد و رییس جمهوری اسلامی ایران ۲ روز پیش موافقتنامه را ابلاغ کرد.
 سنایی در بخش بعدی سخنان خود با هیات علم و فناوری حاضر در جلسه سخن گفت و بیان کرد: از حضور شما در این همایش خوشحال هستیم و حمایت می کنیم‌. امیدوارم این حضور در تداوم برنامه های شما  موفقیت آمیز باشد و بتوانید با شرکای روسی گفتگو های خوبی را آغاز کنید. دفتر فناوری سفارت و سایر بخش های آن برای یافتن شرکای مناسب جهت حل مشکلات و ارائه مشورت در حد توان در خدمت شما هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بهتر از گذشته است گفت: اگر نگاهی به آمار مبادلات ایران و روسیه داشته باشیم حجم مبادلات در طول ۴ و ۵ سال گذشته در حال رشد بوده و این رشد صادرات ایران قابل توجه است. سال گذشته نیز صادرات ایران به روسیه ۴۰ درصد رشد داشت.
 وی این شرایط را نشان دهنده فضای مناسب همکاری دانست و تاکید کرد: ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران به مجموعه ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا بعضا از تعرفه صفر و ترجیحی برخوردار شدند که از این فرصت باید استفاده کرد. به خصوص در عرصه فناوری و دستاوردهای آن که خوشبختانه محصولات خوبی در این حوزه داریم.
سنایی در پایان حضور هیات ایرانی که در  راس آن معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قرار دارد را نشان دهنده اهمیت این حوزه برای ایران دانست و از همکاری اتاق بازرگانی روسیه و شورای تجاری روسیه با ایران تشکر کرد.
زمینه همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایران روسیه فراهم می‌شود
توسعه صادرات و جذب سرمایه گذار برای شرکت های دانش بنیان یکی از اهدافی است که در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به روسیه با حضور در نشست های تجاری و فناوری پیگیری می شود.
این دومین نشستی تجای و فناوری در این سفر است که روز جمعه 21 تیر ماه در هتل آزیموت المپیک شهر مسکو برگزار می شود و 70 شرکت دانش بنیان ایرانی ستاری را در این نشست همراهی می کنند.
در این نشست علاوه بر گسترش تعاملات و همکاری های علمی و فناورانه بین شرکت های دانش بنیان ایران و روسیه، ایجاد بستر صادرات محصولات، یافتن شریک تجاری و جذب سرمایه گذار نیز دنبال شد.
 مدیران 5 شرکت دانش بنیان ایرانی درباره محصولات و فعالیت های فناورانه خود گزارشی را ارائه دادند تا زمینه توسعه همکاری های دو طرف فراهم شود. البته امضا تفاهم نامه نیز بخش پایانی این نشست است.
مدیران 70 شرکت دانش بنیان، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کنند. این شرکت ها در حوزه های مختلف فعال هستند و حوزه هایی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و سلامت، مخابرات، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و برق را در بر می گیرد.
این سفر که از 18 تیرماه آغاز شده است و به مدت 5 روز ادامه دارد توسعه تعاملات علمی و فناوری ایران و روسیه پیگیری می شود.
منبع: معاونت علمی ریاست جمهوری