کد خبر:4657   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 17 تیر سال 1398 ساعت 11:5:0

اعضای هیات علمی برای رسمی‌شدن باید فرصت مطالعاتی بگذرانند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: اعضای هیئت علمی استخدامی در دوره پیمانی از ابتدای امسال باید ۶ ماه برای دریافت حقوق از دانشگاه در بخش صنعت، فرصت های مطالعاتی بگذرانند؛ سپس درخواست رسمی شدن ارائه دهند.


نشست یک روزه روسای دانشگاه ها و موسسه های پژوهش و فناوری با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرای تحریم صبح امروز دوشنبه ۱۷ تیرماه در دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد.
این همایش میزبان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
«منصور غلامی» در این همایش، اظهار کرد: استادان بر حسب رشته تخصصی خود می توانند زمینه فعالیت یافته و معرفی کنند. در مجامع علمی اغلب نقدهایی به آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آئین نامه یاد شده به بخش های نظری و تولیدات مکتوب علمی توجه دارد، افزود: در بخش هایی از این آئین نامه بازنگری صورت گرفته و به دانشگاه ها ابلاغ شده است که بر اساس آن بخش امتیازدهی خاصی در فعالیت های علمی به پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های کاربردی اختصاص داده شده که در امتیازهای وتویی نقش موثری ایفا می کند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: استادان در حوزه عملیاتی، فناوری و پژوهشی در صنعت و دانشجویانی که در پایان نامه های کاربردی این موضوعات را به کار می گیرند، از این امتیاز بهره مند می شوند.
به گفته غلامی بخش دیگر آئین نامه ارتقاء نیاز به طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. اما تنها بخشی از آن اصلاح شد که با بررسی عملکرد این اصلاحات کار وسیع‌تری انجام می دهیم.
وی گفت: به دانشگاه ها توصیه شده به عنوان اولویت ویژه به مشکلات اطراف خود توجه کنند. پیش از این دانشگاه های مادر هر استان در شورای پژوهش، برنامه ریزی و نوآوری استان ها با انتخاب وزیر علوم حضور داشتند اما تغییراتی ایجاد شد و اندکی از این انتخاب های روسای دانشگاه ها، توسط استانداری ها ضعیف شد و مشخص نیست دانشگاه های مادر تا چه میزان در این شورا انتخاب می شوند. هر چند این تغییرات، در وظیفه دانشگاه های بزرگ استان ها تغییری ایجاد نمی کند.
غلامی گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی بعد از انقلاب وظایف مهم و گسترده ای را به عهده دارند و در هر مرحله و بازه زمانی توانستند در حد انتظار کار خوبی را ارائه دهند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب، بدنه کارشناسی نیروی انسانی نیاز به توسعه دانش فنی مبتنی بر یافته های علمی داشت و با یک شیب تند توسعه آموزش عالی را در کشور داشتیم که علاوه بر فراهم کردن امکان دسترسی مردم به آموزش عالی در کل کشور، تربیت نیروی انسانی در سطح ملی و منطقه ای به خوبی انجام شد.
وزیر علوم، گفت: در دهه ۷۰ تقریباً بخش های مختلف اجرایی و کارشناسی از نظر توان جذب نیروی انسانی تحصیل‌کرده به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ با انباشت دانش آموختگان مواجه شدیم.
غلامی تاکید کرد: تحقیقات در دهه ۷۰ نیازهای اجتماعی و عملی را نشان داد و دانشگاه ها با پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند؛ با وجود اینکه در بحث تحقیقات، در مورد تحقیق روی نیازهای گسترده کشور کمتر می توانیم گزارش کامل ارائه دهیم اما در سطح توسعه علمی، دستاوردها و تولید علمی، دانشگاه ها جایگاه خود را نشان دادند.
به گفته وی، جایگاه های علمی ایران در منطقه و دنیا به عنوان دستاورد علمی ایران شناخته می شود و رویکرد به مسائل اجتماعی، حل مشکلات پیش روی بخش ها از جمله صنعتی، تولید و اشتغال بحثی بود که به تدریج به آن توجه شد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: با افزایش شکل گیری مراکز رشد در دهه ۹۰، رویکرد جدیدی در حوزه آموزش عالی به سمت تبدیل و انتقال دانش به فناوری و در نهایت اشتغال و توسعه کشور داشتیم.
غلامی گفت: در سال های اخیر به خصوص دو سه سال گذشته که رویکردهای خصمانه کشورهای استکباری جهان به ویژه تحریم هایی که در این سال ها به کشور تحمیل کردند، یک اتفاق جدیدی رخ داد. مشکلات پیش آمده و رفتارهای غیرانسانی کشورهایی که از تعهدات بین المللی سر باز زدند، بحث حقوقی، اجتماعی و انسانی خود را دارد اما دانشگاه ها در این فرصت نقش جدی تری در کاهش آلام توسعه پایدار و توجه ویژه به خنثی سازی برنامه های فشار به ایران، بر عهده دارند.
دانشگاه‌ها سبقه طولانی در حل مسائل کشور دارند
غلامی تاکید کرد: دانشگاه ها در حل مسائل کشور سابقه طولانی تری دارند. استادان در پزشکی، فنی، علوم انسانی و علوم تجربی در دوران جنگ خود را نشان دادند و اغلب استادان آن ایام را به خاطر دارند. توسعه فناوری هایی که در توسعه بنیه دفاعی کشور تاثیر داشت و امروز هم به عنوان یک برگ برنده در دست نظام جمهوری اسلامی ایران است بدون همکاری و مشارکت دانشمندان و مجموعه علمی کشور به دست نمی آمد؛ آنچه که هست دانش بومی و حاصل از فکر و اندیشه محققان است.
وزیر علوم، افزود: در شرایط فعلی تلاش دانشگاه ها این است که بیش از گذشته در فضای جامعه حضور داشته باشند.
غلامی اظهار کرد: در دو سه سال گذشته دوره های مهارت آموزی و مهارت افزایی به صورت منظم در حال انجام است که بازخورد خوبی داشته و با یک روند تکاملی در حال انجام است.
به گفته وزیر علوم، همکاری با وزارت صنعت برای انجام کارورزی های دانشجویی و کارآموزی ها شروع و سامانه ای به این منظور از سال های ۹۶ و ۹۷ طراحی شد.
وی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه وزارت علوم با وزارت جهاد کشاورزی، دانشجویان کشاورزی هم در حوزه های کارآموزی از این امکانات استفاده می کنند.
به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، انتظارات از مجامع علمی برای ورود و حرکت در مسیر حل مسائل و مشکلات کشور زیاد است؛ انگیزه در استادان با تجربه، انرژی کافی و دانش گسترده در استادان جوان برای این حرکت وجود دارد. می توانیم بیش از پیش در این شرایط خاص نقش دانشگاه ها را به عنوان یک وظیفه ملی اسلامی و انقلابی نشان دهیم.
وی اظهار امیدواری کرد که نشست امروز روسای دانشگاه ها با یک نگاه ویژه به عنوان یک حرکت جدی تر، و قوی تر و هماهنگ شده تر پیش رود.
غلامی تاکید کرد: در نشست های بعدی باید این افتخار را داشته باشیم که گزارشی از اثربخشی این هم اندیشی ها در توسعه فعالیت ها و موفقیت های بیشتر ارائه کنیم.
منبع: ایرنا