سید جواد حسینی با گرامیداشت دهه مبارک کرامت و تبریک میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع)، با اشاره به جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: در این جلسه به نیاز کاغذ چاپ کتاب های درسی برای مهرماه با اعتبار ۴٧میلیون دلار اشاره شد و این که باید١۴٢میلیون کتاب درسی با هزار عنوان چاپ شود و برای این تعداد کتاب، ۴۵هزار تن کاغذ نیاز داریم.
حسینی ادامه داد: مقرر شد در جلسه ای با حضور بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار کاغذ مورد نیاز مورد بررسی قرار بگیرد.
احداث ۳۱ مرکز اقامتی در اطراف حرم امام رضا برای فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهادی که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد، گفت: در شهر مشهد مقدس ٢٩ باب مدرسه در اطراف آستان قدس رضوی داریم که به علت تغییر بافت جمعیتی آن محدوده شهر فاقد دانش آموز است و می توان با استفاده از زمین این مدارس، ٣١ مرکز اقامتی برای فرهنگیان ٣١ استان به روش سهام پروژه احداث کرد.
وی در ادامه افزود: در پروژه احداث مراکز اقامتی، فرهنگیان می توانند شرکت کنند و به میزان سهمی که میگیرند، زمین در پروژه دریافت کنند.
حسینی تصریح کرد: با بانکها صحبت خواهدشد تا برای این منظور، وام تخصیص دهند و همچنین در آن جلسه مصوب شد تا در وزارت راه و شهرسازی سازی و بازآفرینی شهری این موضوع پیگیری و بررسی شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شورای بهبود مناطق مرزی، اظهار کرد: باید فعالیت این شورا پررنگ شود تا در بحث عدالت آموزشی مسئولیتی که بر عهده داریم را به درستی انجام دهیم.
حضور رییس جمهور در یکی از جلسات شورای عالی آموزش و پرورش
حسینی از حضور رییسجمهور در یکی از جلسات شورای عالی آموزش و پرورش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار شده است تا رییس جمهور در یکی از اولین جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کند و امیدواریم باحضور دکتر روحانی مصوبات خوبی برای نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم.
وی بیان کرد: حضور سه نفر از نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش که از طریق انتخابات صورت گرفته است کار بسیار ارزشمندی است و در ادامه مسیر باید اعضای منتخب به تایید شورای معاونان برسد تا وجه قانونی نیز پیداکنند.
بررسی گام دوم انقلاب در معاونت ها
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونت حقوقی و امور مجلس، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی و مطالعه کنند و مواردی که به آموزش و پرورش مربوط است، مشخص و احصا شود تا در برنامه ها گنجانده شود.
حسینی با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم احکامی مربوط به آموزش و پرورش وجود دارد، اظهار کرد: این احکام به آموزش و پرورش ظرفیت هایی می دهد لذا معاونت ها ظرفیت ها را احصا و مشخص کنند تا چه میزان از این ظرفیت ها استفاده شده است و چه میزان باقی مانده است.
ابهام در بخش هایی ازتغییر ساختار
ضرورت احیای روابط عمومی آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه بخش هایی از تغییر ساختار اداری وزارت آموزش و پرورش مبهم است و باید بیشتر بررسی شود،گفت: ضرورت دارد تا روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش احیا شود همچنین در مورد ساختار مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید بررسی مجدد صورت گیرد لذا معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با برگزاری نشست با مسئولان ذی ربط و پیگیری، این موضوع را تا حصول نتیجه برعهده داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با بررسی هایی که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس انجام داده است در مهرماه مدرسه خشتی و گلی و بخاری های غیر استاندارد نخواهیم داشت؛ البته در استان سیستان و بلوچستان تا اول مهرماه قادر نخواهیم بود که این مورد را عملیاتی کنیم اما پیگیری ها را انجام خواهیم داد تا در این استان هم مدارس خشتی و بخاری های غیراستاندارد نداشته باشیم.
حسینی گفت: تنها برنامه وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و همه طرح ها باید در راستای سند تحول باشد لذا تخصیص بودجه بر اساس برنامه های اجرایی سند تحول به معاونت ها داده خواهدشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تا پایان تیرماه مناطق برنامه های اجرایی سند تحول خود را تولید کنند تا برنامه ها به مدارس ابلاغ شود. البته در ابلاغ برنامه ها از منطقه به مدرسه بر اساس اهداف دوره های تحصیلی ادغام و تلفیق صورت بگیرد و برنامه ها را در دو شکل الزامی و اختیاری درنظر بگیریم.
وی با بیان اینکه ایده خوب به برنامه خوب و برنامه خوب به اقدامات خوب و نتایج خوب منجر می شود، تاکید کرد: فعالیت های معاونت ها با در نظر گرفتن برنامه درسی لحاظ شود و همه برنامه ها و فعالیت ها با برنامه درسی هماهنگ شود
گفتنی است در این جلسه درباره پروژه مهر، برنامه ریزی و اهتمام ویژه در حل مسائل فرایند ثبت نام دانش آموزان، طرح رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی، نظام مشارکتی تصمیم گیری، پیگیری روند پیشرفت اجرایی شدن خرده نظام های سند تحول بنیادین، کنترل و پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی بحث و گفت و گو انجام گرفت.
منبع: وزارت آموزش و پرورش
|