کد خبر:4634   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 16 تیر سال 1398 ساعت 11:0:0

بخش خصوصی ما را به اقتصاد هنرهای تجسمی امیدوار می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های بخش خصوصی در عرصه هنرهای تجسمی را باعث امیدواری دولت نسبت به اقتصاد هنرهای تجسمی ذکر کرد.


سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی از نمایشگاه آثار یازدهمین «حراج تهران» در هتل پارسیان آزادی دیدن کرد و در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبا درباره تجربه واگذاری امور در بخش هنرهای تجسمی به بخش خصوصی و به ویژه عملکرد «حراج تهران» در طول ۱۰ دوره برگزاری آن توضیح داد: خوشبختانه مسیری که هنرهای تجسمی در بخش خصوصی با حضور گالری های تهران، شهرستان ها و برگزاری «حراج تهران» طی می کند، همچنان در حال رشد است و این همان مسیری است که ما همیشه به آن امیدوار بوده ایم.
وی  افزود: اتفاقاتی که به دور از روحیه کارمندی از سوی بخش خصوصی شکل گرفته است، با بررسی همه جوانب کار، نظیر هزینه فایده ها، مسیرهای عرضه و تقاضا، خطوط ارتباطی آنها و ... کمک می کند که این اتفاقات پایدارتر و اثرگذارتر باشند.
صالحی تاکید کرد: یکی از چیزهایی که ما را به اقتصاد هنرهای تجسمی و خلاقیت های آن امیدوارتر می کند، همین استوار بودن آن بر قاعده بخش خصوصی است.
با دستور نمی توان در شهرستان ها گالری راه اندازی کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رشد نامتوازن گالری ها در تهران و شهرستان ها بیان کرد: این نقص کم و بیش وجود دارد اما به نظر می رسد همین اتفاقاتی  که در یک دهه اخیر در زمینه هنرهای تجسمی ایران پدید آمده است، علایق بسیاری را به سمت راه اندازی گالری ها در شهرستان ها به وجود آورده است. راه اندازی گالری به صورت دستورالعملی و بخشنامه ای نیست که حتماً باید در شهرستان ها گالری ایجاد شود و اگر هم به این شکل گالری راه اندازی شود، ادامه حیات نخواهد داشت اما باید ظرفیت و زیرساخت هایی به وجود آید که آن زیرساخت ها به موضوع توسعه و گسترش گالری ها در ایران کمک کند.
صالحی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر، پاره ای اتفاقات در عرصه هنرهای تجسمی منجر به افزایش انگیزه گالری داران برای گسترش کارشان در شهرستان ها شده است. همچنین در طول سال های اخیر، آثار هنرمندان شهرستانی نیز در گالری ها و حراج های معتبر تهران و در سطح بین المللی به فروش می رسد و همین می تواند ایجاد انگیزه ای برای سرمایه گذاران در برخی شهرستان ها باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توسعه گالری ها در شهرستان ها بیان کرد: مسیر توسعه گالری های شهرستانی نسبت به یک دهه قبل، رو به رشد بوده است و ما رشد شتابنده و جهشی را در این زمینه شاهدیم. البته معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی نیز با همین نگاه، برنامه هایی را در زمینه تامین زیرساخت های لازم و تشویق های ایجابی برای ایجاد و توسعه گالری ها داشته و دارند.
صالحی با اشاره به حضور گالری ها در جشنواره هنرهای تجسمی سال ۹۷ یادآور شد: حضور گالری ها در کنار جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمک کرد تا بخشی از هویت هنرهای تجسمی که گالری ها هستند، در جشنواره فجر دیده شوند. بخش های بعدی این حرکت نیز در طول سال دنبال می شود و مورد توجه دوستان ما درمعاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: حرکت این مسیر تدریجی است اما به صورت گام به گام توسعه گالری های شهرستانی نیز در حال شکل گرفتن است.
هادی مظفری رییس مرکز هنرهای تجسمی نیز در پایان این گفت و گو به خبرنگار صبا توضیح داد: در دو ماه و نیم اخیر یعنی از نیمه فروردین تا نیمه خردادماه سال جاری، ۳۲ گالری که در زمینه کار برندینگ و فروش آثار فعالیت دارند، ۱۳۲ نمایشگاه فروش آثار در تهران برگزار کرده اند.