کد خبر:4618   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 15 تیر سال 1398 ساعت 12:11:0

نگاه ما به حوزه، حوزه اجتماعی و در تعامل با مردم است

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه نگاه ما به حوزه، حوزه اجتماعی و در تعامل با مردم است، گفت: حوزه وقتی می تواند موفق باشد که از لحاظ علمی، اخلاقی و اجتماعی در طراز بالایی باشد و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.


آیت الله علیرضا اعرافی، در نشست شورای هماهنگی نهادهای حوزوی استان قزوین در مدرسه علمیه تاریخی صالحیه، با اشاره به رشد حوزه‌های علمیه گفت: دستگاه های حوزوی در حال طراحی برنامه های جامع هستند و در مدیریت حوزه هم برنامه کلان ۵ ساله و اسناد جامع طراحی شده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه نگاه ما به حوزه، حوزه اجتماعی و در تعامل با مردم است، اظهار کرد: حوزه وقتی می تواند موفق باشد که از لحاظ علمی، اخلاقی و اجتماعی در طراز بالایی باشد و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در حوزه های استان ها باید تلاش شود که تراز علمی بالا برود تا چهره ها و شخصیت های علمی تربیت شود و در این راستا دهها برنامه طراحی شده است.
آیت الله اعرافی یادآور شد:  حوزه باید پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مردم و ... باشد، البته لازمه تحقق این مهم ارتقاء تراز علمی حوزه‌های استان ها است.
وی احیاء موقوفات حوزه‌ها را از سیاست‌های مدیریت حوزه اعلام کرد و گفت: برخی موقوفات حوزه به تصرف دیگران در آمده اند و غالبا هیچ درآمدی برای حوزه ندارند.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه اگر موقوفات حوزوی احیا شوند حوزه می‌تواند به مأموریت‌های خود به خوبی عمل کند، ابراز داشت: حوزه‌های استان‌ها برای احیای موقوفات برنامه ریزی و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.
مدیر حوزه های علمیه کشور، مدارس علمیه تاریخی قزوین را از سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی دانست و گفت: این آثار تاریخی، فرهنگی و دینی نیاز به بازسازی و ترمیم دارند و همه نهادهای مرتبط با موضوع باید پای کار بیایند.
وی، تلاش برای تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه‌ها را ضروری خواند و بر لزوم پیگیری این مسئله در استان‌ها تاکید کرد.
ارتباط و تعامل نهادهای فرهنگی، دینی و حوزوی با دیگر نهادها، یکی دیگر از توصیه‌های آیت‌الله اعرافی به شورای هماهنگی نهادهای حوزوی استان قزوین بود.
آیت الله اعرافی همچنین به وضعیت معیشتی نامناسب طلاب و اساتید اشاره کرد و گفت: روحانیت با تحمل سختی‌های فراوان همواره به رسالت های خود عمل می‌کند و همه مشکلات را به جان می‌خرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان اظهار کرد: شعار ما این است که «حوزه همان‌طور که مطالبه گر است باید پاسخگو هم باشد» لذا باید قدرت پاسخگویی حوزه تقویت شود.
منبع: مرکز مدبریت حوزه های علمیه