حجتالاسلام علی ذوعلم، صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان اصلی سازمان برنامهریزی و پژوهش و درباره تغییرات ساختاری این سازمان برگزار شد، درباره وضع پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ساختار جدید سازمان پژوهش و برنامهریزی گفت: «مرحله بازآرایی تشکیلات سازمان پژوهش و برنامهریزی هیچ ارتباطی به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نداشته است. پژوهشگاه با قدرت به کار خود ادامه می دهد و ما هم تا جایی که بتوانیم به آن به عنوان یک مجموعه پژوهشی توانمند و مورد نیاز برای آموزش و پرورش کمک میکنیم.»
او ادامه داد: «مورد دیگر که دوستان درباره آن بسیار قلمفرسایی و اظهارنظر کردند، این است که فکر میکنند بنده با وجود پژوهشگاه مخالفم؛ بنده نه تنها با وجود پژوهشگاه مخالف نیستم بلکه معتقدم ما در آموزش و پرورش بنا به نیازهای منطقهای به پژوهشگاههای مختلفی احتیاج داریم. من در جمع اعضای هیات علمی پژوهشگاه گفتم که نه تنها در هر استان و منطقه بلکه در هر ناحیهای از کشور به دلیل وجود مسائل مورد نیاز برای پژوهش، به پژوهشگاه نیازمندیم.»
ذوعلم گفت: «اگر بخواهیم به طور جدی به اصل مدرسهمحوری بپردازیم باید روح و جوهره پژوهشگاهی به ادارههای کل استانها و مناطق ما دمیده شود و این ادارات به مرکزی برای مراجعه مدرسه برای حل مسائل پژوهشی مدرسه تبدیل شوند.»
رئییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: «درباره اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنان در ذیل سازمان پژوهش قرار بگیرد یا نه شخصا هیچ نظر خاصی ندارم و هرچه را که در نهایت مسئولان و سازمان اداری و استخدامی به جمع بندی برسند را قبول میکنم. در وضع فعلی پژوهشگاه با قوت کار میکند و ما نیز تلاش میکنیم پژوهشگاه خلاق و توانمندتر از گذشته شود. مساله اصلی این است که ما به پژوهشگاه کمک کنیم.»
او درباره برنامه سازمان برای تضارب آرا بین کارشناسان تربیت گفت: «به نظر بنده به عنوان عضوی از آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این سازمان باید بستر تضارب آرا باشد و ما میخواهیم که جلساتی با حضور موافقان و مخالفان به صورت مناظره برگزار شود و بحث آزاداندیشی که سالها توسط رهبر انقلاب مطرح و مورد تأکید قرار گرفته است، انجام شود.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره همکاری برخی مؤلفان کتب درسی با مؤسسات چاپ کتابهای کمکدرسی، گفت: «به دنبال تبیین آییننامهای درباره همکارانی که قرار است در تألیف کتب درسی و برنامهریزی درسی با ما مشارکت داشته باشند، هستیم. آنها نباید به هیچ وجه در چنین مؤسساتی حاضر شوند و یک مورد هم برای ما قابل قبول نیست.»
ذوعلم در ادامه درباره کمبود کاغذ و مشکلاتی که برای چاپ کتب درسی به وجود می آورد، گفت: «برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی 1400-1399 باید از اوایل مهر امسال این کتابها به تدریج به شرکتهای چاپکننده برسد، حدود 142 میلیون جلد کتاب برای سال تحصیلی 1400-1399 نیاز داریم؛ یعنی روزانه 500 هزار جلد کتاب باید در دو چاپخانه چاپ شود و باید چند ماه قبل از این کار کاغذ کتب رسیده باشد.»
او ادامه داد: «در سالهای قبل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در فروردین برای کاغذ سال آینده تدابیری در نظر میگرفت. ما نیز مکاتباتی را از سال قبل با معاون اول رئیس جمهوری انجام دادیم، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز پیگیریهایی داشته و این موضوع با حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز مطرح شده و مکاتباتی انجام گرفته است.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: «بر اساس آنچه که ما اطلاع داریم اعضای ستاد اقتصادی دولت کاملاً موافق استفاده ما از ارز دولتی هستند اما ما کمکم زمان را از دست میدهیم و باید سریعتر در این خصوص تصمیم گرفته و مصوبه به ما ابلاغ شود.»
منبع: پانا
|