کد خبر:4513   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 9 تیر سال 1398 ساعت 9:29:0

با ۱۵ مدرسه غیردولتی متخلف برخورد شد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نظارت مستمر بر روند ثبت نام در مدارس به خصوص مدارس و مراکز غیردولتی گفت: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی در یک ماه گذشته با ۱۵ مدرسه غیردولتی متخلف برخورد کرده است.


سیدجواد حسینی اظهارداشت: شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی براساس قانون، تعرفه‌هایی را برای ثبت نام مدارس غیردولتی در تهران و سایر استان‌ها تصویب می‌کند که این مدارس می‌توانند در چارچوب مصوبات از اولیا وجه دریافت کنند.
وی گفت: اگر مدارس غیردولتی وجهی خارج از چارچوب و تعرفه‌های مصوب دریافت کنند، خلاف قانون است.
حسینی افزود: در راستای اجرای پروژه مهر، ستادهای ثبت نام و ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در سطح مناطق نظارت بر ثبت نام مدارس به خصوص مدارس غیردولتی را برعهده دارند، بازدیدهایی هم از مدارس انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تخلفاتی اتفاق نیفتد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اولویت ارائه مجوز برای تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی را افراد آگاه به مسائل آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: فردی که چندین سال در آموزش و پرورش مدیریت کرده و بازنشسته شده، گنجینه آموزشی و مدیریتی است و در اولویت اخذ مجوز است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مدیریت مدرسه‌ای به فردی سپرده می‌شود، در درجه اول باید اطمینان داشته باشیم که او با تعلیم و تربیت آشنا است که مدیران بازنشسته آموزش و پرورش از جمله این افراد هستند.
حسینی افزود: در بسیاری از استان‌ها، میزان ارائه مجوز تأسیس مدرسه غیردولتی کمتر از میزان لغو مجوز است، گاهی مجوز تأسیس به افرادی داده شده که نتوانستند اهداف آموزشی را پیش ببرند و مجوزشان توسط شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی لغو شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعریف ۲۴ نوع مدرسه اظهارداشت: براساس قانون، در تعریف مدارس دولتی تحصیل در دوره عمومی و پایه رایگان است، بنابراین این مدارس حق دریافت هیچ وجهی را از والدین برای ثبت نام دانش آموزان ندارند اما به این مدارس اعلام می‌کنیم که از اولیا به صورت داوطلبانه می‌توانند پول دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه دریافت وجه اجباری از اولیا خلاف قانون است، گفت: یکسری وجوه مانند هزینه کتاب و بیمه، جز شهریه ثبت نام محسوب نمی‌شود.
میانگین تراکم دانش آموزی در تهران ۳۲ نفر است
حسینی درباره وضعیت فضای آموزشی در استان تهران در مقایسه با سایر استان‌های کشور بیان کرد: میانگین تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس درس این استان ۳۲ نفر است در حالی که این میانگین در کشور ۲۴ نفر است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی سرانه فضای آموزشی ۸.۳۲ متر است، افزود: میانگین این سرانه در کشور ۵.۲ متر و در استان تهران ۴.۵ متر است.
مقاوم سازی حدود ۳۰ درصد مدارس تهران
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مدارس تهران نیاز به مقاوم سازی دارد، اظهار داشت: برای دستیابی به میانگین کشوری از لحاظ سرانه فضای آموزشی باید ۱۲ هزار مدرسه و ۱۸ هزار کلاس درس در این استان ساخته شود که براساس مذاکرات و تفاهمی با استانداری مقرر شده با همکاری خیرین و اعتبارات دولتی این عقب افتادگی جبران بشود.
وی با اشاره به اختصاص و تأمین زمین برای ساخت مدارس توسط شهرداری‌های مناطق گفت: پیروز حناچی شهردار تهران همکاری خوبی با آموزش و پرورش دارد و طی مذاکراتی این روند توسط شهرداری‌های مناطق در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه براساس قانون، شهرداری‌ها در ساخت مدرسه وظیفه‌ای ندارند، افزود: در قانون شوراهای آموزش و پرورش و در شورای شهرها، یکسری وظایف برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده، به عنوان مثال براساس قانون، پنج درصد عوارض شهرداری‌ها باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند، ممکن است شهرداری اعلام کند که در ازای پرداخت این پنج درصد، قرار است مدرسه‌ای بسازد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این نهاد در قبال دریافت عوارض از شهرداری‌ها، تجارت نخواهد کرد بلکه مدرسه خواهد ساخت و اگر شهرداری‌ها به ازای پرداخت عوارض، مدرسه‌ای براساس استانداردها بسازند، استقبال می‌کنیم.
منبع: وزارت آموزش و پرورش