کد خبر:4456   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 3 تیر سال 1398 ساعت 9:5:0

هدف جهاددانشگاهی تحقق توسعه همه‌جانبه با تکیه بر توان داخلی است

رئیس جهاددانشگاهی گفت: هدف جهاددانشگاهی تحقق توسعه همه‌جانبه با تکیه بر توان داخلی است؛ ما معتقدیم که پتانسیل‌های مورد نیاز در کشور وجود دارد، فقط باید به توان داخلی اعتماد کرد؛ هر استان دارای مزیت‌هایی است که باید شناسایی شده و براساس آن، برنامه‌ریزی صورت گیرد.


حمیدرضا طیبی، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، گفت: ایجاد جامعه توسعه یافته تنها با توسعه فرهنگی و آموزشی امکان‌پذیر بوده و ابزار آن در دست علم است.
وی ادامه داد: در دوران پیش از پیروزی انقلاب، غربی‌ها سعی داشتند جامعه ما را از لحاظ علمی، عقب نگه دارند و اگر توسعه صنعتی هم داشتیم، مونتاژ بوده و تولید علم در دستور کار نبود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یک تحول فکری ایجاد شد.
رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: بعد از انقلاب، این فکر شکل گرفت که نهادی تشکیل شود که روی سه شاخه تمدن، یعنی توسعه فناورانه، توسعه آموزشی و توسعه فرهنگی کار کند و انقلاب فرهنگی هم سبب شد تا این ایده قوت بگیرد.
وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری همواره بر فرهنگ و آموزش تأکید داشته است؛ ایجاد سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نمونه‌ای از توجه ویژه این نهاد انقلابی بر بحث فرهنگ و قرآن است.
طیبی اظهار کرد: ایجاد خبرگزاری ایسنا، مرکز افکارسنجی و همچنین مرکز انتشارات که علم را به‌صورت مکتوب درآورده و به‌سرعت در اختیار جامعه قرار می‌دهد، نمونه‌ای از رویکرد ساختارسازی جهاد دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی، نهادی انقلابی بوده که به‌دنبال الگوسازی است، افزود: در مراکز جهاددانشگاهیکشور، توسعه فناورانه، تجاری سازی و ساخت شرکت‌های دانش بنیان براساس اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.
رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: سلول‌های بنیادی که پژوهشگاه رویان ما آن را دنبال می‌کند، داروهای گیاهی، طراحی و ساخت فرستنده‌های تلویزیونی روستایی، ساخت دکل‌ها و مته حفاری، کانی‌های فلزی و غیرفلزی، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و پرورش ماهی در قفس نمونه‌هایی از تلاش جهاد دانشگاهی در جهت توسعه فناورانهاست.
وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی ما مناسب نیست و در نتیجه باید حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم، افزود: بحث اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین باید در استان سیستان و بلوچستان دنبال شود؛ به‌عنوان نمونه، گاو سیستانی باید روی آن «به نژادی» صورت گیرد، یعنی صفات خوب آن حفظ شده و برخی ویژگی‌ها مانند شیردهی و افزایش درصد چربی، تقویت شود.
طیبی عنوان کرد: در مراکز آموزش علمی – کاربردی جهاددانشگاهی تأکید ما بر این است که دانشجویان را به سمت کارآفرینی سوق دهیم، به طوری که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی، بجای آن‌که صرفاً به‌دنبال کار اداری باشند، کارآفرینی کرده و برای دیگران هم اشتغال‌زایی کنند.
وی اظهار کرد: هدف جهاد دانشگاهی تحقق توسعه همه‌جانبه با تکیه بر توان داخلی است؛ ما معتقدیم که پتانسیل‌های مورد نیاز در کشور وجود دارد، فقط باید به توان داخلی اعتماد کرد؛ هر استان دارای مزیت‌هایی است که باید شناسایی شده و براساس آن، برنامه‌ریزی صورت گیرد.
طیبی در پایان افزود: با توجه به نیروی متخصص فراوان و وجود منابع طبیعی عظیم هیچ مشکلی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد.
منبع: ایسنا