کد خبر:4446   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 2 تیر سال 1398 ساعت 9:27:0

مهاجرت نخبگان، یکی از دلایل عدم آشنایی دانشجویان با دیرینه فرهنگی کشور است

وزیر بهداشت ضمن تشکر از زحمات دکتر محمدرضا فرهانی به دلیل ایجاد تحولی چشم‌گیر در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها، گفت: دانشجوی علوم پزشکی ما از دیرینه فرهنگی این مملکت بی‌اطلاع است. این مصیبت بزرگی است که ما بزرگان گذشته این سرزمین را به جوانان امروز نشناسانده‌ایم و این ظلمی است که به این نسل روا می‌داریم. یکی راه‌های مؤثر جلوگیری از مهاجرت نخبگان آشنایی با گذشته این کشور است که متأسفانه به دلیل غفلت مسؤولان گست اجتماعی روزبه روز بیشتر شده و با نسلی روبرو هستیم که زبان مشترکی نداریم.


دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم تکریم و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های دکتر فراهانی درچند سال گذشته اظهار داشت: در طول این چند سالی که دوست بسیار عزیز و پرتلاشمان دکتر فراهانی در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مسؤولیت داشتند، شاهد تحول چشمگیری در حیطه‌های مختلف این معاونت بودیم. بنده نیز مشتاق ادامه همکاری با ایشان بودم اما بعد از چند ماه به این جمع بندی رسیدیم که تغییر اجتناب‌ناپذیر است. امروز هم به حرمت زحمات ایشان و قدردانی و تشکر از این عزیز در مراسم حضور یافتم.
وزیر بهداشت در ادامه افزود: دکتر لاری یکی از همکاران بسیار دلسوز، فهیم و خردمندی هستند که می‌توانستیم انتخاب کنیم و در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی تجربیاب خوبی دارند و از لحاظ فکری هم به مجموعه تفکر دولت که بر مبنای پیروی از خط اعتدال و پرهیز از هر نوع افراط و تفریط است، نزدیک هستند. دکتر فراهانی نیز قبلا اشاره کرده بودند که نزدیک‌ترین کسی که می‌تواند فعالیت‌های ایشان را در این حوزه دنبال کند، خانم دکتر لاری هستند، بنابراین به نظر من بهترین تصمیمی که می‌توانست اتخاذ شود، انتخاب سرکار خانم دکتر لاری بود.
وی در ادامه با ذکر این نکته که فرهنگ یکی از حوزه‌های مغفول مانده پس از انقلاب است، خاطر نشان کرد: ما فرهنگ را به معنی واقعی در این ممکلت تفسیر نکرده‌ایم. فرهنگ به مثابه همان ملات بین آجرهای ساختمان یک کشور است، در کشوری با دگرگونی اقلیمی، فرهنگ‌ها و خورده فرهنگ‌های متنوع مثل ایران بسیار مهم است که با ابزار فرهنگ وحدت ملی ایجاد کنیم.
نمکی با اشاره به اینکه ما از این حربه بسیار ارزشمند برای مبارزه با هجمه‌های بیرونی استفاده نکردیم‏ بلکه بعضاً مراکز فرهنگی ایجاد کردیم که باعث گسست فرهنگی شده‌اند‏‏‏، اظهار داشت: گاهاً به جای پیوند بین اقوام و خرده‌ فرهنگ‌ها که نقطه قوت ما هستند، از آنها به عنوان نقطه ضعف استفاده کرده‌ایم. در دانشگاه‌ها این مشکل را فراتر از این حد داریم؛ دانشگاه‌های ما روز به روز دچار بی‌خویشنی حاد و مزمن می‌شوند. یک بحث جدی ما این است که دانشجوی علوم پزشکی ما از دیرینه فرهنگی این مملکت بی‌اطلاع است و بزرگانی چون ابن سینا، سعدی و حافظ را نمی‌شناسد.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دانشجوی امروز، نسبت به گذشته کشور خود آگاه نیست، خاطر نشان کرد: این مصیبت بزرگی است که ما بزرگان گذشته این سرزمین را به جوانان امروز نشناسانده‌ایم و این ظلمی است که به این نسل روا می‌داریم. توسعه در کشورهایی که دیرینه فرهنگی خود را نشناخته باشند، توسعه پایدار نیست. چرا چینی‌ها در توسعه در حال رسیدن به جایگاه وسیعی در سطح دنیا هستند، چون توسعه آنها مبتنی بر شناخت دیرینه آنهاست. آنها بخش عمده‌ای از علم طب خود را از طب گیاهی خود می‌گیرند، در حالی که در کشور ما این علم دست رمال‌ها و عطارهایی است که دانش ندارند و کار را به بیراهه می‌برند.
وی با اشاره به پدیده فرار مغزها اظهار تأسف کرد و گفت: متاسفانه ناب‌ترین اندیشه‌ها و مغزهای این کشور را از دست می‌دهیم و نخبگان ما هنوز درسشان تمام نشده پا در رکاب رفتن دارند. بخشی از این مشکل به نبود زیر ساخت‌های لازم برای فعالیت برمی‌گردد اما این‏، همه مشکل نیست.
نمکی با ذکر این مثال ادامه داد: زمانی که در عرصه «پیوند اعضا» در کشور چیزی نداشتیم، عشق، دکتر فاضل را به مملکت بازگرداند تا این عرصه را راه بیاندازد. پس این زیرساخت نیست که باعث می‌شود فرزندان ما از این کشور بروند، بلکه ما عشق به این سرزمین را در دل این بچه‌ها پرورش نداده‌ایم.
وزیر بهداشت مشکل دیگری دانشگاه‌ها گرفتار آن هستند را دلمردگی، یاس و روان پریشی دانست و تصریح کرد: چرا بچه‌های ما افسرده هستند، چرا آمار خودکشی در دانشگاه‌ها بالاست، چرا دانشجویان دوره‌های عالی سمت مواد مخدر می‌روند. طبیب افسرده چطور می‌تواند روانپزشک باشد؟ رستم سینه سهراب را درید چون او را نشناخت و ما هر روز سینه سهراب‌ها را به خاطر عدم شناخت، ‏می دریم، در واقع ما با نسلی رو برو هستیم که زبان مشترکی با آنها نداریم.
وزیر بهداشت در ادامه به مباحث معیشتی و رفاهی دانشجویان اشاره کرد و گفت: برخی از دانشجو در عسر و حرج زندگی می‌کنند. رزیدنت‌های ما شرایط اقتصادی سختی دارند، برخی متاهل هستند و چند جا کار می‌کنند و نداشتن آموزش مناسب نیز از همین گرفتاری‌های معیشتی است. اگر بخواهیم به رزیندنت حداقل هزینه معیشتی را پرداخت کنیم چقدر در منابع کلان و عمومی کشور تاثیر دارد؟ من به عنوان کسی که بخش اعظمی از این منابع را مدیریت می‌کردم عرض می‌کنم تأثیر بسیار اندکی دارد اما مشکل آنجاست که کسی به دنبال تحقق آن نبوده است.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت تربیت دانشجویان چند بعدی، با بیان این سؤال که تا چه حد به دنبال سرمایه گذاری در این زمینه بوده‌ایم که روح دانشجویان تک بعدی نشود، گفت: ابن سینا در زمینه فلسفه، موسیقی، ادبیات و طب حرف برای گفتن داشت اما ما متخصصانی تربیت می‌کنیم که کاملا تک بعدی هستند و اگر از حوزه تخصصی خود بیرون بیایند، چیزی برای گفتن ندارند. در نسل‌های قبل پزشکانی داشتیم که استاد نواختن ساز بودند، شعر می‌گفتند و فلسفه می‌دانستند، اما امروز کورسویی از این افراد هم در دانشگاه نیست. ما جنبه‌های لطیف روحی این افراد را پژمرده‌ می‌کنیم.
وزیر بهداشت با ذکر این نکته که با نسلی روبرو هستیم که زبان مشترکی با آنها نداریم، اظهار داشت: متأسفانه ما اصلا قبول نداریم که باید فکر تازه‌ای داشته باشیم و کمی منعطف باشیم بلکه همواره بر سر این حرف هستیم که حرف مرد یکی است و این بسیار خطرناک است. از معاون جدید می‌خواهم که به عنوان برنامه ملی بر روی این مسائل کار کنند که از دغدغه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست.
وی در ادامه با ذکر این نکته که یکی از مهمترین بحث‌ها در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی بحث‌های اجتماعی است، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که می‌خواهم معاونت فرهنگی و دانشجویی به آن بپردازد، بحث جامعه نگر کردن آموزش‌ها است. ما بین خودمان و مردم دیوار بتی ایجاد کرده‌ایم، آموزش‌های ما مبتنی بر مؤلفه‌های اجتماعی نیست، ما از مردم دوریم و گفتمان مشترک با آنها نداریم. در شرایطی که نظام سلامت متأثر از مؤلفه‌های اجتماعی است، اجتماعی شدن آموزش علوم پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
نمکی افزود: به عنوان وزیر تأکید دارم که به شدت از دوقطبی شدن و امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها پرهیز شود. سعی کنیم فضای مفاهمه به جای منازعه و مشاجره ایجاد کنیم. با توجه به اینکه به ایام انتخابات هم نزدیک می‌شویم و جریانات سیاسی کم کم فعال می‌شوند، باید تلاش کنیم که از نزاع بین دانشجویان جلوگیری شود و همه زیر خیمه انقلاب با هم مفاهمه و مباحثه حضور داشته باشند. این دست‌های بیگانه است که دانشجویان را در مقابل هم قرار می‌دهد به علاوه اینکه ما مکالمه و مباحثه را یاد نگرفته‌ایم و بلد نیستیم با هم حرف بزنیم و به عقاید هم احترام بگذاریم.
وزیر بهداشت با تأکید بر تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع، گفت: نگذاریم بچه‌های ما ابزار سیاسی کاری شوند. دانشگاه باید زنده باشد و حیات سیاسی داشته باشد اما نباید جای سیاسی کاری باشد و دانشجویان ابزار سیاسی رأی جمع کردن عده‌ای شود. لازم است ضمن نگه داشتن جو زنده و پویای سیاسی در دانشگاه و پرهیز از مردگی سیاسی و وادادگی، از بروز درگیری سیاسی نیز جلوگیری شود. باید سعی کنیم بچه‌ها را زیر یک خیمه جمع کنیم، به خصوص امروز که دشمن تلاش دارد از جو موجود استفاده نامطلوب می‌کند.
نمکی با اشاره به‌این‌که باید تلاش کنیم جو دانشگاه به سمت فضای امنیتی پیش نرود، خاطر نشان کرد: مدیران دانشگاه‌ها باید توان مدیریت صحیح فضای دانشگاه را بدون مداخله دیگر نیروها داشته باشند و نباید به دلیل یک نشست یا به هم خوردن یک برنامه پای نیروهایی غیر از مدیریت دانشگاه به دانشگاه باز شود و فضا به سمت نظامی شدن و امنیتی شدن پیش برود.
وزیر بهداشت در پایان بار دیگر ضمن آرزوی موفقیت، سرافرازی و تندرستی برای دکتر فراهانی و قدردانی از زحمات وی، بر لزوم تلاش دکتر لاری در اعتلای جو فرهنگی و رفاهی دانشگاه‌ها تأکید و برای ایشان آرزوی توفیق کرد.
گفتنی است مراسم تکریم دکتر محمدرضا فراهانی و معارفه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، امروز شنبه یکم تیرماه در سالن جلسات دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و در این مراسم وزیر بهداشت ضمن تقدیم حکم مسؤولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه به دکتر سیماسادات لاری، از خدمات و دستاوردهای ارزنده دکتر محمدرضا فراهانی تقدیر کرد.
منبع: مفدا