کد خبر:4438   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 1 تیر سال 1398 ساعت 11:54:0

جمهوری اسلامی ایران در جهان پُر از خشونت منادی صلح است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی «از همکاری‌های ادیان و تمدن‌ها به همگرایی بشری» در اتریش گفت: جمهوری اسلامی ایران در جهان پُر از خشونت منادی صلح است.


دکتر ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی «از همکاری‌های ادیان و تمدن‌ها به همگرایی بشری» در اتریش با اشاره به موضوع «عقلانيت دينی، عامل همگرايی» گفت: آمریکا با حمایت های تدارکاتی و پرورش و آموزش گروههای تروریستی ،جهان و منطقه را به سمت تروریسم و خشونت سوق داده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: آمریکا با نقض قوانین بین المللی باعث گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است .جهالتي كه امروز در جهان مشاهده می‌شود نوعي جهالت مدرن است كه با علم نيز سازگاري يافته است. مقدس‌سازي رفتارهاي خشونت آميز به وسيله برداشت‌ها و تفسيرهاي غلط از نصوص ديني، سبب شده است كه جهالت مدرن پديد آيد.
وی ادامه داد: فطرت بشر با خشونت سازگاري ندارد و در هر زماني كه خشونتي را مرتكب شود عذاب روحي و عذاب وجدان او را احاطه می‌كند، جاهلان مدرن براي رهايي از چنين عذابي، مي‌كوشند رفتار خود را بر آمده از يك باور ديني تلقي كنند تا از چنين عذاب‌هايي رهايي يابند و نتيجه چنين رفتاری، چهره‌سازي مشوه از دين است.
دکتر ابراهيمی‌تركمان اظهار کرد: رشد علمی بشر در سال‌هاي اخير به صورت فزاينده و با سرعت، پيش رفته است اما در كنار اين پيشرفت‌ها، اخلاق و صلح در جهان  به قهقرا كشانده شده است. مهمترين ويژگي عقل، شناخت حقايق و تشخيص حق از باطل است و فقدان آن در روايات اسلامي به فقر تعبير شده است.
دکتر ابراهيمی‌تركمان با اشاره به بنیان‌های صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در فرهنگ اسلامی گفت: در فرهنگ اسلامی، رفتارهاي انسان از باورهاي او سرچشمه می‌گيرد. به همين دليل دین اسلام ابتدا باور انسان‌ها را به خداوند و آخرت؛ با ارجاع به فطرت خداجويي تقويت می‌کند و سپس آنها را به سوي اعمال صالح هدايت می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهالت مدرن در عصر کنونی را مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا و همگرايی عنوان کرد و گفت: وظیفه عالمان و کسانی که سخنانشان در دیگران نافذ است، این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند.
دکتر ابراهیمی‌ترکمان درپایان یادآور شد: همگرايي و اتحاد بشري در گرو بازگشت به خردورزی و عقلانيت است و امیدواریم این اجلاس بتواند راهكارهايی را به بشريت هديه كند.
بنابر اعلام این خبر، مرکز بین‌المللی همکاری ادیان و تمدن‌های باکو در ادامه برگزاری موفق کنفرانس‌های بین‌المللی در کشورهای آلمان و اسپانیا (2018)، این کنفرانس بین‌المللی را با همکاری وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان و اتریش در وین پایتخت اتریش، برگزار می‌کند.
منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی