کد خبر:4421   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 29 خرداد سال 1398 ساعت 14:9:0

پشتوانه سند تحول بنیادین امضای همه نظام است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز سند تحول بنیادینی در نظام آموزشی وجود دارد که هیچ وزارتخانه ای از چنین سند جامعی برخوردار نیست، سندی که همه نظام آن را امضا کرده است.


«سید جواد حسینی» در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشکده‌های معماری، مدیران کل و معاونان فنی استان‌ها اظهار کرد: این سند چند آموزه دارد اول آنکه تعلیم و تربیت باید تمام ساحتی باشد. باید پذیرفت که نظام تعلیم و تربیت ما تک ساحتی است و امروز دچار آزمون‌زدگی و کنکورزدگی شده، مسئله‌ای که دانش‌آموز از آن رنج می‌برد.
وی اضافه کرد: در سند تحول ساحت‌های ۶ گانه وجود دارد که این ساحت‌ها باید در محتوا، معماری مدرسه، آموزش‌های معلمان و در محیط مدرسه تبلور پیدا کند. اگر معلم خوب وجود داشته باشد و محتوا و یا کالبد مناسب نداشته باشیم، تحول صورت نمی‌گیرد.‌
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: دو نوع مدرسه داریم مدارس باکیفیت و مدارس بی‌کیفیت، معتقدیم مدارس باید استاندارد و باکیفیت باشد. مدرسه باید جای دانستن به محیطی برای توانستن و بیشتر از آن به مکانی برای آموزش بهتر زیستن تبدیل شود.
حسینی ادامه داد: برای ایجاد چنین مدارسی باید به عناصر مدرسه توجه شود لذا برای کیفی‌سازی مدارس باید از محیط مدارس شروع کرده و نسبت به اصلاح بافت‌های فرسوده مدارس اقدام شود.
وی افزود: در ساخت مدارس نگاه اجتماعی به فضای مدرسه حلقه مفقوده است و مدرسه در محیطی ایجاد شده که به سادگی قابل دسترسی و یا رفت‌وآمد نیست حال آنکه در مدرسه باید امکان گفت‌وگو، تربیت دینی و تربیت‌بدنی در کنار هم وجود داشته باشد لذا طرح ساماندهی مدارس کوچک و آمایش سرزمینی مدارس دنبال خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال ایجاد مدارس بزرگ هستیم تا بتوان امکانات مناسبی را در آن‌ها لحاظ کرد، لذا طراحی ۵۰ مدرسه با ویژگی‌های کامل انجام شده است؛ البته سایر مدارس نیز باید اصلاح شوند.
حسینی تاکید کرد: ساختار قامتی بسیاری از دانش آموزان دچار مشکل است زیرا محیط مناسب در مدرسه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش هم‌گرایی و تعلق به مدرسه است، اظهار کرد: اما دانش‌آموز کتاب خود را پس از خواندن به سمتی پرتاب می کند و یا زنگ آخر با شوق فراوانی مدرسه را ترک می‌کند. در این شرایط باید پذیرفت کفه مقاومت دانش‌آموزان نسبت به مشارکت آن‌ها در برنامه‌های مدرسه سنگین‌تر است.
وی از مهم‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش را احساس هم‌گرایی و تعلق به مدرسه برشمرد و ادامه داد: بین مدیران اجرایی و صاحب‌نظران دانشگاهی فاصله‌ای وجود دارد؛ مدیران اجرایی صاحب‌نظران را آسمانی و آن‌ها مدیران را زمینی می‌دانند لذا پیوند میان این دو قشر باعث توسعه خواهد شد و فاصله میان این دو، عقب افتادگی را در پی دارد.
وی افزود: این نشست‌ها باید خروجی داشته باشد بنابراین بهتر است ۵ نفر انتخاب شوند تا مصوبات این نشست را پیگیری کرده و در نشست بعدی گزارش دهند.
حسینی تصریح کرد: اندیشمندان جهان در مورد تحول همه‌جانبه سه سوال مطرح می‌کنند؛ اول نهاد تحولی کیست؟ که پاسخ آن آموزش و پرورش است. دوم سازمان محقق کننده تحول کیست؟ که پاسخ مدرسه است لذا مدرسه جعبه سیاه جامعه است هرچه در جامعه امروز داریم محصول مدرسه دیروز و آنچه در آینده خواهیم داشت محصول مدرسه امروز است.
وی ادامه داد: بنابراین مهم است که چه فرایندی در مدرسه وجود دارد و چه هویتی را مدرسه می‌سازد. سوال سوم کارگزار تحول کیست؟ که پاسخ آن معلم است که می‌تواند تحول را رقم بزند.
منبع: وزارت آموزش و پرورش