کد خبر:4407   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 29 خرداد سال 1398 ساعت 9:35:0

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد: دفتر هماهنگی آموزش‌وپرورش و دانشگاه ایجاد می‌شود

نظام تعلیم‌وتربیت ما از آموزش‌زدگی، کنکورزدگی و نمره‌محوری رنج می‌برد، مدرسه باید به محلی برای توانستن، به‌ زیستن و باهم زیستن تبدیل شود


سیدجواد حسینی در گردهمایی مشترک معاونان وزیر و مدیران ستادی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، پیوند دانشگاه و مدیران اجرایی را عامل توسعه و افتراق آن‌ها را عامل عقب‌ماندگی دانست و گفت: «فردا با بیش از صد نفر از صاحب‌نظران تعلیم‌وتربیت نشستی دارم و می‌خواهم نتیجه این نشست را به ایجاد یک دفتر هماهنگی آموزش‌وپرورش و دانشگاه منجر کنم.»
حسینی گفت: «اندیشمندان جهان ما را با سه سوال مواجه کرده‌اند. سوال اول این است که اگر در جامعه‌ای بخواهد تحولی رخ دهد، نهاد تحولی آن چیست؟ پاسخ این سوال آموزش‌وپرورش است.»
او ادامه داد: «سوال دوم این است که سازمانی‌ که می‌تواند این تحول را محقق سازد کجاست؟ که جواب این سوال مدرسه است. مدرسه جعبه‌ سیاه جامعه است. یعنی هر چه امروز هستیم از تاثیرات مدرسه دیروز است و هرچه در فردا خواهیم بود از تاثیر مدرسه امروز است.»
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «این مساله که مدرسه چه محتوا و فرآیندی دارد و چه تعقلی ایجاد می‌کند و چه هویتی می‌سازد و چه کالبدی دارد، بسیار مهم است. سوال سوم این است که کارگزار این تحول چه‌ کسی است؟ در جواب این سوال باید گفت که کارگزار این تحول معلمان هستند که می‌توانند این تحول را در جامعه رقم بزنند.»
سند تحول بنیادین استراتژی تحول در آموزش و پرورش است
امروز باید در مدرسه شش ساحتی که در سند تحول بنیادین به آن تاکید شده است، تجلی و تبلور داشته باشد
  حسینی در ادامه سند تحول بنیادین را استراتژی تحول در آموزش‌وپرورش دانست و گفت: «اولین آموزه سند تحول بنیادین که باید محور فعالیت‌های نظام تعلیم‌وتربیت قرار گیرد، تعلیم‌وتربیت تمام‌ساحتی است. ما امروز باید بپذیریم که نظام تعلیم‌وتربیت ما دچار یک عارضه تعلیم‌وتربیت تک ساحتی است.»
او ادامه داد: «تعلیم‌ و تربیت تک‌ساحتی جامعه و انسان تک‌ساحتی به‌بار می‌آورد. امروز نظام تعلیم‌وتربیت ما از آموزش‌زدگی، کنکورزدگی، نمره‌محوری رنج می‌برد. امروز باید در مدرسه شش ساحتی که در سند تحول بنیادین به آن تاکید شده است، تجلی و تبلور داشته باشد.»
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «امروز مدارس را به دو دسته میرا و مانا تقسیم می‌کنند. مدرسه میرا دو وجه دارد: عده‌ای معتقدند مدرسه مانع یادگیری است و باید برچیده شود و جامعه را محل تعلیم و تربیت قرار دهیم. البته این نظریه افراطی است و طرفداری ندارد.»
او به وجه دوم مدرسه میرا اشاره کرد و گفت: «در این وجه مدرسه و معلم و کتاب و آموزش وجود دارد اما بی‌کیفیت است. مدرسه محلی برای زندگی نیست.»
باید مدرسه به محلی برای توانستن، به زیستن و باهم زیستن تبدیل شود
حسینی ادامه داد: «ما معتقدیم که مدرسه‌های ما باید تبدیل به مدرسه‌های مانا شود. مدارس ما باید کیفی و استاندارد شود. ‌ مدرسه باید محلی برای توانستن، به زیستن و بهتر با هم زیستن تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف باید به همه عناصر مدرسه توجه کنیم که یکی از آن‌ها این است که یادگیری و تعلیم‌ و تربیت در یک کالبد متناسب با تعلیم‌ و‌ تربیت تمام‌ساحتی باشد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی مشکلات عمده در نوسازی و بازسازی مدارس را محدود بودن نگاه اجتماعی دانست و گفت: «نگاه کالبدمحور و مهندسی‌‌گرا و دولتی‌محور از جدی‌ترین موانع برای نوسازی است.»
او به اجرای طرح ساماندهی مدارس کوچک اشاره کرد و گفت: «بعد از آمایش سرزمینی مدارس به دنبال مدارس صالح و بزرگ هستیم که امکانات تربیت‌بدنی و آزمایشگاهی و تمام امکانات تمام‌ساحتی تعلیم و تربیت را دارا باشد. خوشبختانه ۵۰ مدرسه با این ویژگی‌ها طراحی شده است.»
فضای تربیت‌بدنی ویژه دختران در مدارس جدید ابتدایی لحاظ شود
حسینی یکی از مشکلات بچه‌ها به ویژه دختران را نبود امکانات تربیت بدنی اعلام کرد و گفت: «اعلام کردیم که در مدارس جدید و در پایه اول و دوم و سوم ابتدایی در مدارس جدید فضای تربیت بدنی لحاظ شود.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به یکی دیگر از نکات مهم دیگر سند تحول یعنی هویت اشاره کرد و گفت: «باید بپذیریم که در بسیاری از موارد دچار بحران‌های هویتی هستیم. مدارس می‌توانند تعادل‌های هویتی و رفع بحران‌های هویتی را رقم بزنند. این هویت‌بخشی باید در کالبد مدرسه نمایان باشد.»
دانش‌آموز و معلم باید به جای مقاومت، مشارکت تقاضا‌محور نسبت به مدرسه داشته باشند
او گفت: «یکی از جدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش کیفی، همگرایی و میزان تعلق دانش‌آموزان به مدرسه است. باید بپذیریم مقاومت در مقابل مدرسه از مشارکت در مدرسه، در دانش‌آموزان بیشتر است. در چرخش‌های تحول‌آفرین دانش‌آموز و معلم باید به جای مقاومت، مشارکت تقاضا‌محور نسبت به مدرسه داشته باشند.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان صحبت‌های خود گفت: «امروز خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در نظام نوسازی، ساخت و تجهیز مدارس داشته‌ایم. مثلا در دهه ۶۰، ۷۰درصد مدارس ما مقاوم نبودند اما امروز ۷۰درصد مدارس مقاوم شده‌اند. البته هنوز هم یک‌سوم مدارس مقاوم نیستند. خوشبختانه امروز ما مجمعی به نام خیرین مدرسه‌ساز داریم که در کنار ۵ هزار میلیارد بودجه ملی و استانی مدرسه‌سازی، هزار و دویست میلیارد به مدرسه‌سازی کمک کرده‌اند.»
منبع: پانا