کد خبر:4375   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 27 خرداد سال 1398 ساعت 10:49:0

لاریجانی: بدون تردید نگاه‌ها به سمت شرکت‌های دانش بنیان است

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی صمیمی با مدیران و کارکنان شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس گفت: تردید نکنید که نگاه‌ها به سمت این است که شرکت‌های دانش بنیان چه کاری می‌توانند برای کشور انجام دهند. ما قصد داریم بر اساس پیشنهادات ارسالی، دست اندازها را از مقابل شما برداریم.



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران از پارک فناوری پردیس بازدید کرد.
رئیس مجلس و هیأت همراه در این بازدید ابتدا از نمایشگاه محصولات فناورانه بازدید کردند و سپس به سالن مرکز همایش‌های پارک فناوری پردیس رفته و با مدیران و کارمندان شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی دیدار کردند.
لاریجانی در جمع فعالان حوزه دانش بنیان پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سخنانی با بیان اینکه تحریم‌ها یک مشکل برای کشور است اما فرصت‌های خوبی را نیز فراهم کرده است، اظهار داشت: تحریم‌ها در واقع کمک کرد تا وزارت خانه‌هایی که تا پیش از این دست‌ و دلبازانه به سمت خریدهای خارجی می‌رفتند، به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنند.
لاریجانی افزود: تردید نکنید که نگاه‌ها به سمت این است که شرکت‌های دانش بنیان چه کاری برای کشور می‌توانند انجام دهند و ما به دنبال این هستیم که شما پیشنهادهایی دهید که دست اندازها را از مقابل شما برداریم.
وی اظهار داشت: ما از اینکه تیمی از طرف سورنا ستاری پیشنهاداتی ارائه دهند تا مواردی از قانون به نفع شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های فناوری تصویب شود، استقبال می‌کنیم.
لاریجانی اظهار داشت: مجلس مشکلی ندارد تا منافعی که در مناطق ویژه است، مانند معافیت مالیاتی یا مساله ارزش افزوده که یکی از شرکت‌ها به آن اشاره کرد، این موارد را در قانون تصویب کنیم تا پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان از منافع مناطق ویژه اقتصادی بدون آنکه فرایند دشواری به آن متحمل شود، استفاده کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: مشکلاتی که در حوزه قانون است، ما دخالت می‌کنیم تا این موارد برای شما سهل شود. شما نیز باید در آن بخش‌هایی که کشور نقص دارد حضور پیدا کنید.
وی افزود: البته در این زمینه‌ها اولویت‌های کشور را در نظر بگیرید. به طور مثال در حوزه خودرو، این بخش برای ما اولویت دارد، گاهی با وجود تولید بالای ۹۰ درصدی از کلیت قطعات یک خودرو، به خاطر چند قطعه خاص، کار روی زمین می‌ماند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر که کشور در تحریم است، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی خودشان می‌آیند به سمت شرکت‌های دانش بنیان. آقای ستاری اگر کانال‌ها و پل‌ها را هماهنگ کند، ارتباط‌های خوبی به وجود می‌آید و این ارتباط‌ها اتفاقات خوشایندی را رقم می‌زند.
در ابتدای این مراسم، مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس، در سخنانی ضمن بیان دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان و مشکلات پیش روی پارک فناوری پردیس پرداخت.
بیان جریان‌سازی‌های پارک فناوری پردیس در جهت کمک به حرکت شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد فضای نوآوری و کارآفرینی و پیشنهاد تبدیل پارک به یک منطقه ویژه اقتصادی از جمله مواردی بود که صفاری نیا در سخنان خود بدان اشاره کرد.
** پول حرف اول را در اقتصاد دانش بنیان نمی‌زند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در این مراسم اظهار داشت: چیزی که در اقتصاد دانش بنیان مهم است، وجود یک اکوسیستم است و در این میان پول حرف اول را نمی‌زند.
وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد، دسترسی به منابع مالیِ بخش خصوصی و فرهنگ سرمایه گذاریِ خطر پذیر است که در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان اهمیت بسزایی دارد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: اولین کارخانه نوآوری در آزادی توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و ما در کارخانه آزادی انتظار داریم بیش از ۳ هزار نفر حضور پیدا کنند.
منبع: ایرنا