کد خبر:4371   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 27 خرداد سال 1398 ساعت 10:49:0

کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری و نوآوری برگزار می‌شود

دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اعلام کرد: کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری و نوآوری، روز دوشنبه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.


به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست خبری تشریح و تبیین اهداف کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که روز شنبه در محل این مرکز برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد برگزاری کارگاه سیاست‌گذاری در ترویج علم در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۸ گفت: این کارگاه به پیشنهاد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با مشارکت کشورهای جنبش عدم تعهد (NAM) برگزار می‌شود و موضوع انتخاب‌شده برای این کارگاه، سیاست‌گذاری ترویج علم و نوآوری و فناوری است که برای اولین بار در ایران مطرح می‌شود.
وی درخصوص اهداف این کارگاه گفت: شناسایی سیاست‌های پژوهشی مشترک کشورهای عضو مرکز علم و فناوری، شناسایی موضوعاتی برای تحقیق و فرصت‌های مالی مشترک، کمک به ایجاد شبکه‌های رسمی و غیررسمی ازجمله سیاست‌گذاران، دانشگاهیان و نوآوران و کمک به ایجاد گروه‌های فعال و تأثیرگذار برای حمایت نهادی از فعالیت‌های نوآورانه در سطح ملی و روستایی ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه به شمار می‌رود.
دکتر احمدی به محورهای برگزاری این کارگاه اشاره کرد و افزود: شناسایی زمینه‌ها و راهبردهای آموزشی برای ترویج علم و فناوری و نوآوری، توسعه زیرساخت‌های علم و فناوری، ترویج علم از طریق سنت‌های فرهنگی و بومی، نقش آموزش رسمی و غیررسمی در ترویج علم و فناوری، شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های ترویج علم، تحلیل رویکردهای مختلف در آموزش از راه دور و شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های ترویج علم از محورهای شاخص این کارگاه محسوب می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه بیان کرد: خروجی این کارگاه آشنایی مشارکت‌کنندگان با نقشه راه آینده سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری و یادگیری دانش و درک سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری و نوآوری است.
وی درخصوص تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این کارگاه خاطرنشان کرد: ۱۶ کشور شامل کلمبیا، اندونزی، سریلانکا، توگو، فلسطین، کوبا، نیجریه، مالزی، میانمار، زیمباوه، زامبیا، هند، پاکستان، بوتان، موریس و کامبوج در این کارگاه بین‌المللی حضور دارند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: افتتاحیه این مراسم روز دوشنبه ۲۷ خرداد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارت برگزار خواهد شد و درمجموع ۶ پنل بحث و گفت‌گو و تعدادی بازدید و یک قطعنامه به‌عنوان مصوبه نهایی کارگاه خواهیم داشت.
دکتر احمدی به حامیان و مشارکت‌کنندگان این کارگاه پرداخت و گفت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان امور دانشجویان، شورای علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موزه ملی ملک، موزه ملی علم و فناوری، سازمان برنامه‌وبودجه کشور، دانشگاه تهران، انجمن ترویج علم ایران، کمسیون ملی یونسکو و ایسسکو، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، وزارت جهاد و کشاورزی و پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری ازجمله حامیان این کارگاه به شمار می‌روند.
منبع: وزارت علوم