کد خبر:4295   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 8 خرداد سال 1398 ساعت 13:49:0

همه نهادها موظف به حمایت از نظریات علمی هستند

جلسه شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ارائه گزارش عملکرد شوراهای تخصصی ذیل هیئت اختصاص داشت، آماری از تعداد جلسات برگزار شده توسط این شوراها ارائه شد.
در ادامه این گزارش آمار طرح نامه‌های ارائه شده و همچنین آمار طرح نامه‌های پذیرفته شده نیز ارائه شد.
در بخش دیگری از گزارش تهیه شده در دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، توضیحات مختصری در مورد محتوا و نتایج حاصله از طرح نامه‌های تحقیقاتی پذیرفته شده نیز ارائه شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان گزارش دبیرخانه هیئت حمایت همچنین راهکارهایی برای بهبود وضعیت و نحوه عملکرد شوراهای علمی ارائه شد.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: دقت بیشتر در ارائه آمار فعالیت‌های شوراهای تخصصی، استفاده از همه ظرفیت‌ها و به ویژه ظرفیت‌های جدید در پشتیبانی و حمایت از کرسی‌ها، بررسی دقیق نقاط قوت و نقاط ضعف عملکرد شوراهای تخصصی، قائل شدن تفکیک میان رشته‌ها از نظر سهولت در نظریه‌پردازی در رشته خاص، حفظ مرجعیت نخبگانی در ارائه نظریات علمی، دقت در بررسی و ممیزه نظرات علمی به منظور حفظ شأن و جایگاه نظریه‌پردازی علمی، منوط بودن اتقان و استواری نظریات علمی به نحوه داوری این نظریات و رعایت رتبه علمی داوران.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا همچنین موارد ذیل را نیز مورد تأکید قرار دادند، تدوین تقویم زمانی برای تنظیم فعالیت شوراهای علمی، لزوم مشارکت همه فعالان و نهادهای علمی در روند نظریه‌پردازی، استفاده از نظریات علمی در نگارش رساله‌های دکترا، ایجاد انعطاف و تفویض اختیارات دبیرخانه به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و رصد مستمر روند تولید علم کشور و استفاده از این ظرفیت.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء آیت‌الله رشاد نیز طی سخنانی گفت: عمده فعالیت‌ها در شوراهای تخصصی صورت می‌گیرد و البته بخشی هم در دبیرخانه هیئت حمایت انجام می‌شود.
وی افزود: در کنار گزارش عملکرد شوراها باید گزارش عملکرد دبیرخانه هیئت هم ارائه شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هر چند حمایت از نظریات به پس از ارائه و طرح آن مربوط می‌شود اما نباید از فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید نظریه غافل شد.
رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: طرح رصد باید بیش‌ از پیش استمرار یابد.
رئیس شوراهای حوزه‌های علمیه استان تهران افزود: آسیب‌شناسی روند و حفظ و ارتقای کیفیت روند تولید نظریات علمی به صورت جدی در حال پیگیری است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اتصال شورای تخصصی علوم عقلی به حوزه علمیه قم یک ظرفیت و قابلیت مناسب برای این شورا در برگزاری کرسی‌ها است.
آیت‌الله رشاد با اشاره به روند فعالیت هیئت حمایت گفت: در ابتدای فعالیت این هیئت برخی از فعالان علمی کشور نسبت به این موضوع از جنبه‌های مختلف با نگاه تردید می‌نگریستند، اما بسیاری از این شبهات امروز حل شده است.
وی افزود: در ارزیابی نظریات تنها عمق و استواری علمی نظریه مورد داوری لحاظ شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ارزیابی انتقادی و نگاه نقادانه به فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یک ضرورت در مسیر ارتقاء فعالیت هیئت حمایت است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با اشاره به جایگاه نظریه علمی در ارتقاء اعضای هیئت علمی گفت: نباید میزان امتیاز یک نظریه پذیرفته شده در حد مقاله یا حتی کتاب تألیفی باشد و باید به نظریه پذیرفته شده از منظر ارتقاء توجه بیشتری شود.
وی افزود: همه نهادها و از جمله فرهنگستان‌ها موظف به حمایت از نظریات علمی هستند.