دکتر طهرانچی: پاسخ دانشگاه آزاد به نیازهای جامعه باید سریع و به روز باشد
در ابتدای جلسه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد گزارشی از عملکرد و وضعیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه ارائه کرد.
وی با اشاره به جزئیات طرح آمایش آموزش عالی گفت: فرآیند اجرایی این طرح در چهار محور آموزش محور، پژوهشمحور، مهارتمحور و فناوریمحور تدوین و طراحی شده است.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: این گزارش عملکرد، با در نظر داشتن سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت قوه عاقله توسط دانشگاهها و درگیری با مسائل جاری کشور تدوین شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نکته مهم در دانشگاه آزاد این است که اگر تحولات آن به روز نباشد، پاسخ سریعی از جامعه دریافت خواهد کرد که منجر به عدم شرکت دانشجو خواهد شد و به همین دلیل پاسخ دانشگاه آزاد به نیازهای جامعه باید سریع و به روز باشد.
دکتر طهرانچی گفت: دانشگاه آزاد در تعریف خود گستره شهری داشته و در تمامی شهرها و حتی بخش های کشور حضور دارد و بنابراین افزایش سهم دانشگاه در اقتصاد و درآمد شهرها اولین موضوع موردنظر در این سند است تا به هدف والاتر که همان ازدیاد توان ملی و ارتقای کارآمدی دانشگاه است دست یابد.
رابطه متقابل تحصیل با اشتغال باید مورد توجه جدی قرار گیرد
وی افزود: تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال موضوع دیگریست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، در صورتیکه آینده فرزندان آن شهرها تأمین نشود والدین، فرزندانشان را برای تحصیل به ما نمیسپارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح ایجاد دانشگاه «جوار صنعت» در مراکزی که قطب صنعتی منطقه محسوب میشوند به منظور جذب دانشجویان به تعداد مورد نیاز آنها و طرح «پایش» به معنی نظاممند کردن و مأموریت محور کردن پایاننامهها و رسالهها از جمله طرحهای در دست اجرای دانشگاه آزاد است.
دکتر متاجی مدیرکل آموزش و گسترش دانشگاه آزاد در تکمیل صحبتهای قبل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی رشته - محلها فاقد داوطلبند و بنابراین بازمهندسی رشتههای تحصیلی از مهمترین اقدامات طرح آمایش دانشگاه آزاد است.
پس از توضیحات ارائه شده از سوی نمایندگان دانشگاه آزاد اعضاء به طرح نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
دکتر عاملی: باید مدل مفهومی یکپارچهای بر آمایش حاکم باشد
در ادامه جلسه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از اقدامات ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فضای متفاوت دانشگاه آزاد و اهمیت نگاه به مسئله در یک نظام یکپارچه گفت: این درست است که در دانشگاه آزاد نگاه اقتصادی متفاوتی نسبت به دانشگاههای دولتی وجود دارد اما در مراکز دولتی نیز دانشجویان شهریهای بسیاری وجود دارند.
وی افزود: بنابراین باید مدل مفهومی یکپارچهای بر آمایش حاکم باشد که ملاحظات خاص دانشگاه آزاد هم در آن مورد مداقه قرار گیرد. چرا که عدم تناسب، ایجاد مشکل خواهد کرد.
علم ارزشی دارد که نباید فقط اقتصادی دیده شود
دکتر عاملی گفت : نباید فضای خلاقیت و نوآوری را بست چرا که علم ارزشی دارد که نباید فقط اقتصادی دیده شود و در آن صورت ارزش علم نادیده گرفته خواهد شد، ضمن آنکه برخی رشتهها اگر چه در ظاهر با اقتصاد ارتباطی ندارند اما مقدمهای برای رشتههای مرتبط با مباحث اقتصادی هستند. لذا رشته های علوم پایه و بعضی از رشته های علوم انسانی و اجتماعی ظرفیت مهم علمی هم بعنوان علم پایه برای سایر رشته ها و ارزش مستقل علمی دارندکه با نگاه اقتصادی معطوف بازار از نظام ارزشی علم بیرون می مانند.
چالشهای اجتماعی، بسیار مهم و قابل توجه هستند
وی بیان داشت : بحث چالشهای اجتماعی، جدای از مباحث اقتصادی آن نیز بسیار مهم و قابل توجه هستند و چالشهایی مثل عدم احترام به قانون، بینظمی اجتماعی، عدم مسئولیتپذیری اجتماعی که هرکدام به تنهایی آسیبهای جدی به اقتصاد کشور وارد میکنند.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها: ساختار مکمل برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی دیده شده است
حجتالاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها در ادامه جلسه در تشریح مناسبات ارائه گزارش آمایش در دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: در این دبیرخانه ساختار مکمل برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی به عنوان یک سند بالادستی دیده شده است تا گزارشات ارائه شده توسط کمیتههای مندرج در سند طرح شود و با لحاظ منافع و مصالح کشور به صورت یک نسخه یکپارچه و اجرایی در سطح کشور ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت علوم: رشتههایی که ظرفیتشان خالی است و متقاضی ندارند باید حذف شوند
دکتر شریعتی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جابجایی رشتهها حرکت خوبی است و باید ادامه پیدا کند، اما رشتههایی که ظرفیتشان خالی است و متقاضی ندارند باید حذف شوند.
وی افزود: حفظ یک ظرف خالی برای نظام آموزشی خوب نیست و آمایش دانشگاه آزاد باید به عنوان یک بخش از آموزش عالی دیده شود.
مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: نحوه جذب دانشجویان برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است
دکتر آخوندزاده، مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: نحوه جذب دانشجویان ما برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است و اینکه ما مشکلات اقتصادی را لیست کنیم و برای حل به دانشگاهها بدهیم در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
وی افزود: ما دانشجو را جذب میکنیم و از او میخواهیم پایاننامهای برای حل فلان مشکلات اقتصادی بدهد درحالیکه او اصلاً توان ورود به آن مسئله را ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی: دانشگاه آزاد مجموعه عظیمی از آموزش عالی را در اختیار دارد
حجتالاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه جلسه با تاکید بر بر فعالیت بیشتر کمیتههای چهارگانه در سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه عظیمی از حوزه آموزش عالی را در اختیار دارد و معطل کردن آنها تا حصول به نتیجه در طرح آمایش اتلاف سرمایه است.
دکتر جاسبی: در کجای دنیا به تعداد شغلهای موجود، در دانشگاه رشته تعریف میشود؟
دکتر جاسبی در پاسخ به برخی نکات ارائه شده توسط اعضاء جلسه گفت: اینکه تصور کنیم دانشگاه محلی است که افرادی در آن تربیت شوند و بلافاصله استخدام شوند کاملاً اشتباه است.
وی افزود: در دنیای امروز چنین تفکری وجود ندارد و یکی از اهداف اصلی دانشگاه، ارتقاء سطح آگاهی افراد است و اینکه باید نیازهای جامعه توسط دانشگاهها دیده شود کاملاً صحیح است اما این هم یکی از اهداف دانشگاه است.
تربیت انسان ها در سطح عالی؛ یکی از اهداف اصلی توسعه آموزش عالی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کجای دنیا به تعداد شغلهای موجود در دانشگاه رشته تعریف میشود چرا که یکی از دلایل و نیازهایی که باعث رشد و توسعه آموزش عالی شد تربیت انسان در سطح عالی و تعالی آنان است.
وی افزود: بسیاری از افراد را می بینید که شاغل بوده و به دانشگاه وارد میشوند و اطلبو العلم من المهد الی اللحد یک اصل اسلامی است که شرط اشتغال نگذاشته است.
دکتر جاسبی گفت: یکی از کارهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی این بود که شهرهایی که در حال نابودی بودند احیاء کرد و آموزش عالی را به میان مردم برد.
دکتر غلامی: همه نقدها، پیشنهادها و تلاشها باید به سمت بهبود شرایط باشد
در ادامه دکتر غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به عنوان رئیس جلسه اظهار داشت: این طرح در جهت ساماندهی و بهبود وضعیت آموزش عالی و حرکت به سمت آینده بهتر است.
وی افزود: همه نقدها، پیشنهادها و تلاشها باید به سمت یک هدف و آن هم بهبود شرایط باشد و به اعتماد خانوادهها درست پاسخ داده شود چرا که امانتی است که باید به شکل صحیح حفظ شود.
در پایان، اعلام نتایج بررسی طرح آمایش دانشگاه آزاد به جلسات بعدی موکول شد.
|