کد خبر:27148   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 2 اردیبهشت سال 1404 ساعت 10:26:0

برگزاری دومين نشست ميز تخصصي به‌روزرساني نقشه جامع علمي كشور در خراسان رضوي

دومين نشست ميز تخصصي به‌روزرساني نقشه جامع علمي كشور در خراسان رضوي برگزار شد.


دومين نشست ميز تخصصي به‌روزرساني نقشه جامع علمي كشور در استان خراسان رضوي، روز سه­‌شنبه ۲6 فروردين‌ماه ۱۴۰۴، در اتاق جلسات اداره آموزش دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.

در ابتدا دكتر زماني به بحث تخصصي پيرامون الگويي براي سياست‌­گذاري در حوزه علم و فناوري پرداختند. الگوي پيشنهادي دكتر زماني براي سياست‌گذاري در حوزه علم و فناوري بر دو ركن اصلي استوار است: چارچوب نظري (ارتباط شاخص‌­هاي علم و فناوري با كيفيت زندگي) و سامانه هوشمند سنجش پويا جهت بهبود حكمراني اين حوزه. شاخص‌­هاي كيفيت زندگي شامل عوامل معنوي، اقتصادي، اجتماعي، و محيط­زيستي است و با تأكيد بر نگرش قرآني «حيات طيبه» به­ عنوان زندگي متعالي تعريف مي‌­شود. تجربه­‌هاي جهاني و داخلي (مانند شاخص‌­هاي مشهد و ايران) نشان­ دهنده ضعف­‌ها و نياز به استانداردسازي است. سامانه پيشنهادي، با قابليت­‌هاي هوش مصنوعي و شبيه­‌سازي نقشه علمي كشور، عملكرد حوزه­‌هاي مختلف را ارزيابي و اثرات آنها بر كيفيت زندگي را تحليل مي‌­كند. اين الگو با هدف همگرايي بخش‌­ها، ارتقاي حكمراني داده­‌ها، و ترويج سبك زندگي اسلامي طراحي شده است. پس از ارائه  دكتر زماني اعضاي به بحث و بررسي الگوي پيشنهادي پرداختند كه و نكات زير عنوان شد:

الگو از زاويه بيرون به سند توجه كرده مزيت خوبي است.
به عنوان دستيار علم و فناوري مي‌­تواند در اجراي نقشه باشد.
يك مدلي براي پويا سازي در اجراي نقشه است.
با اجراي ايم پلت فرم منابع اطلاعاتي مناسبي در اختيار قرار مي­‌گيرد.
انتظار اين بود نقشه نقد شود و مورد آسيب­‌شناسي قرار گيرد.
روش شناسي ارائه دهد.
عوامل ديگري نيز در ارتقاي كيفيت زندگي هستند كه نقش پررنگ‌­تري از نهاد علم و فناوري دارند.

در ادامه جلسه دكتر ملك­زاده به ارائه مطالبي پيرامون اصلاحات تخصصي سند نويسي پرداختند كه شامل مواردي از قبيل نقشه علم، نقشه راه علم، برنامه علم و برنامه توسعه علم بود. تفاوت نقشه علم (توصيف وضعيت موجود) با نقشه راه علم (هدايت آينده) و برنامه علم (اجراي پروژه‌ها)، مراحل ساخت نقشه علم (جمع‌آوري داده، تحليل، بصري‌سازي) و نقشه راه علم (تعيين اهداف، منابع، سناريوها) و كاربردها و چالش‌هايي مانند گستردگي علوم، پويايي دانش، و مديريت داده‌هاي بزرگ مطرح شد.

مصوبات جلسه:
دكتر مهارتي و  دكتر ملك­زاده با توجه به موضوعات مطرح شده در جلسه امروز و جلسات روزآمدسازي نقشه جامع علمي كشور كه در سال گذشته برگزار شده است، جمع بندي از نقاط قوت و ضعف نقشه علمي كشور و روزآمدسازي نقشه جامع علمي كشور براي ارائه در جلسه با دكتر باقري آماده نمايند.

پيشنهاد دكتر زماني در قالب يك صفحه جهت اجراي نقشه جامع علمي كشور تهيه شود.