کد خبر:27130   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 30 فروردین سال 1404 ساعت 13:3:0

تدوین شاخص‌های ارزشیابی نظام تربیت رسمی بر اساس سند تحول بنیادین تصویب شد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از تصویب شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی خبر داد و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش موظف شد با ایجاد سازوکارهای قانونی، این شاخص‌ها را با اولویت برنامه هفتم توسعه به صورت مستمر اجرا و گزارش عملکرد سالانه ارائه کند.


محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه تهیه و تدوین شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از دو سال کار کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و با محوریت دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش انجام شده است به ماده واحده شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌وعمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: به استناد برنامه‌های۲ و۴ راهکار۱-۱۹ با موضوع ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی از برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرایند تعلیم و تربیت این شاخص‌ها تهیه و تدوین شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این ماده واحده، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب، براساس شاخص‌های ارزشیابی و سنجه‌های عملکردی پیوست، نظام تربیت رسمی و عمومی را با اولویت سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت مستمر و نظام‌مند ارزشیابی کند افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را (با تأکید بر تعیین مراجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه‌های ارزشیابی، ابزار‌های سنجش کارآمد و برنامه‌های عملیاتی زمان‌بندی شده) طی مدت یک سال تدوین و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای عالی آموزش‌وپرورش ابلاغ خواهد کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظام‌مند استاندارد‌های ارزشیابی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا کند ادامه داد: آموزش و پرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استانداردها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور کند.
امانی با بیان اینکه استاندارد شاخص‌ها و سنجه‌هایی که نیاز به تعیین استاندارد دارند، با بهره‌گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی‌پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، با امضای وزیرآموزش‌وپرورش برای اجرا ابلاغ می‌شود عنوان کرد: آموزش و پرورش باید گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را بر اساس شاخص‌ها و با در نظر گرفتن استاندارد‌های مصوب، به همراه برنامه‌های پیشنهادی برای ارتقای شاخص‌ها و رسیدن به وضع مطلوب، سالانه به شورای‌عالی آموزش‌وپرورش ارائه کند.
وی اظهار کرد: مفاد این ماده واحده از تاریخ تصویب، جایگزین مفاد مصوبات ۷۶۰ تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۸۶، ۸۸۶ تاریخ ۱۳۹۲ و ۱۰۱۵ تاریخ ۱۴۰۱شورای‌عالی آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه ارزشیابی از نظام آموزش‌وپرورش می‌شود.