به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست، مهندس کلانتری، مجری طرح ملی "ورزش و مردم"، گزارشی از پیشرفت این طرح در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد و به بررسی چالشها و فرصتهای توسعه ورزش همگانی در کشور پرداخت.
توسعه ورزش همگانی و اجرای اصل ۳ قانون اساسی
یکی از مباحث مهم این جلسه، بررسی ماده ۲۴ نظام باشگاهداری بود که بر اساس آن اماکن ورزشی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرند تا اصل ۳ قانون اساسی، که بر تحقق آموزش و تربیت بدنی رایگان تأکید دارد، عملیاتی شود.همچنین به ناترازی اقشار مختلف جامعه در بهرهمندی از امکانات ورزشی اشاره شد و بر این نکته تأکید گردید که باید برنامههای ورزشی برای تمامی اقشار جامعه، بهویژه گروههایی که قوانین حمایتی برای آنها در نظر گرفته شده اما اجرایی نشدهاند، گسترش یابد.
ایجاد شورای عالی ورزش کارکنان دولت
در راستای توسعه ورزش کارکنان دولت، طرح ساماندهی ورزش کارکنان دولت آماده شده است. این طرح، که دارای مصوبه قانونی است، اولین شورای عالی ورزش کارکنان دولت را تشکیل میدهد که اعضای آن شامل وزیر ورزش و جوانان، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و رئیس سازمان اداری و استخدامی هستند. این شورا وظیفه دارد برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه ورزش کارکنان دولت را بر عهده بگیرد.
برگزاری همایشهای پیادهروی محلهمحور
یکی دیگر از پروژههای مطرحشده در این نشست، برگزاری همایشهای پیادهروی محلهمحور در طول هفته، بهجای برگزاری صرفاً در روزهای تعطیل بود. این طرح با همکاری شهرداریها، سازمانهای مردمنهاد (NGOها) و شوراهای محلی اجرایی خواهد شد.به گفته مهندس کلانتری، در سال جاری ۱۷۰۰ همایش پیادهروی برگزار شده و در سال آینده هدف برگزاری ۱۴۰۰۰ همایش با پوشش ۷ میلیون نفر تعیین شده است. همچنین سند ائتلاف ۷ وزارتخانه برای اجرای این طرح آماده شده و الزامآور خواهد بود.
تمرکز بر تبلیغات و استفاده از ظرفیت رسانهای
یکی از نکات کلیدی این طرح، تمرکز بر تبلیغات و رسانه است. بر این اساس، از ظرفیتهای مختلف رسانهای، از جمله رسانه ملی، فضای مجازی و حتی شبکههای ماهوارهای، برای ترویج ورزش همگانی استفاده خواهد شد. این اقدام با هماهنگی دستگاههای امنیتی انجام میشود تا محتوای ارائهشده در راستای سیاستهای کلان فرهنگی و اجتماعی کشور باشد.
نقدهای دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا بر مبانی نظری طرح
دکتر شکرانی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تقدیر از اقدامات انجامشده، سؤالات و نقدهایی درباره مبانی نظری و اجرایی طرح مطرح کرد. وی تأکید کرد که: هدفگذاری برنامه باید دقیقتر مشخص شود.
مبانی نظری طرح باید بهوضوح تشریح شود
باید مشخص شود که این برنامه بر چه امکاناتی استوار است و آیا تحقق آن واقعبینانه است یا خیر.
ضرورت دارد که طرح آمایش سرزمینی مدنظر قرار گیرد تا برنامهریزیها متناسب با ظرفیتهای جغرافیایی کشور باشد.
وی همچنین به لزوم پیامدسنجی و نظارت بر اجرای این طرحها اشاره کرد و تأکید داشت که بسیاری از برنامهها در مرحله تدوین قوی هستند، اما در اجرا به دلیل عدم واقعبینی و نبود زیرساختهای لازم، به نتیجه نمیرسند.
جمعبندی و تصمیمگیریهای نهایی
در پایان این جلسه، مقرر شد که اعضای هیأت اندیشهورز نظرات اصلاحی خود را ارائه دهند و تمامی بخشهای این طرح، از مبانی نظری تا اجرا، پیامدسنجی و نظارت، مورد بازبینی قرار گیرد تا اجرای آن با دقت و کارآمدی بیشتری انجام شود.
چالشهای ورزش همگانی در کشور
مهندس کلانتری در این نشست تأکید کرد که آنچه تاکنون در ورزش همگانی کشور اجرا شده، بیشتر به نمایش و شو شباهت داشته تا یک برنامه عملیاتی مؤثر. وی با اشاره به نبود سیاستگذاریهای مشخص در وزارت ورزش، تأکید کرد که تعیین جایگاه ورزش در توسعه کشور به یک چالش جدی تبدیل شده است.او با اشاره به طرح جامع ورزش کشور، گفت: "این طرح با تغییر دولتها کنار گذاشته شد و عملاً بیش از ۲۰ سال است که ورزش کشور فاقد برنامه مشخصی است. درحالحاضر ورزش کشور بیش از حد مدالمحور شده و به همین دلیل کارکردهای کلان آن مغفول مانده است."
راهکارهای توسعه ورزش همگانی بر اساس استانداردهای جهانی
مهندس کلانتری با اشاره به چهار راهبرد پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای توسعه ورزش، این موارد را بهعنوان راهکارهای اساسی پیشنهاد کرد:
جامعه فعال: توسعه آگاهی عمومی از طریق رسانه و آموزش برای نهادینهسازی فرهنگ فعالیت بدنی.
محیط فعال: ایجاد زیرساختهای لازم به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری برای تسهیل فعالیت بدنی.
حمایتهای دولتی و خصوصی: استفاده از ظرفیتهای دولتی و بخش خصوصی، از جمله بانکها، برای توسعه زیرساختهای ورزشی.
رویدادهای ورزشی و آموزش محور: برگزاری همایشها و رویدادهای ورزشی با هدف فرهنگسازی و آموزش عمومی.
امضای تفاهمنامههای مهم در راستای توسعه ورزش همگانی
در ادامه جلسه، مجری طرح "ورزش و مردم" از امضای چندین تفاهمنامه کلیدی خبر داد.
تفاهمنامه وزارت ورزش با صداوسیما و شبکههای استانی برای بهبود پوشش رسانهای ورزش همگانی.
تفاهمنامه با بیمه سلامت ایران برای اجرای بند (چ) ماده ۷۳ برنامه هفتم توسعه، که طبق آن بیمههای پایه موظف به تخصیص ۵ درصد از اعتبارات خود به حوزه پیشگیری شدهاند. این میزان برای بیمه سلامت ایران معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که تقریباً یکسوم کل بودجه وزارت ورزش محسوب میشود.
اصلاح قوانین و برنامههای جدید در ورزش همگانی
یکی از مهمترین مسائل مطرحشده در این جلسه، اصلاح ماده ۸۸ قانون که واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی را شامل میشود، بود. این امر منجر به افزایش هزینههای ورزش برای مردم شده است و اکنون آییننامه این ماده در حال بازنگری است تا هزینههای ورزش عمومی کاهش یابد.همچنین در قالب طرح ملی "ورزش و مردم"، ۱۲ کلانپروژه تعریف شده که بر اساس دادههای مرکز پژوهشهای مجلس و ایسپا تنظیم شدهاند. یکی از محورهای اصلی این پروژهها، ساماندهی ورزش صبحگاهی و عصرگاهی است که بهعنوان یکی از چالشهای مهم وزارت ورزش مطرح شده است.
نتیجهگیری و برنامههای آینده
در پایان این نشست، اعضای هیأت اندیشهورز بر لزوم ادامه بررسیها و اجرای دقیق برنامههای پیشنهادی تأکید کردند. مقرر شد که پیشنهادات ارائهشده در جلسات آینده پیگیری و نهایی شود تا ورزش همگانی به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد.
نظام باشگاه داری ماده 24به این موضوع پرداختیم که اماکن باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیره و بند 3 اصل 3 قانون اساسی عملیاتی بشه - موضوع بعدی مسئله اقشار ، ناترازی ک ما در جامعه داریم که جمعیت بسیار خوبی هم دارند اینها هم باید تحت تاثیر برنامه قرار بگیرند چون قانون بالا دستی داشتند اما قوانین به درستی اجرا نشدند - طرح ساماندهی ورزش کارکنان دولت آماده شد که اولین شورای عالی ورزش کارکنان دولت که این عنوان قانون دارد و مصوب شده که وزیر ورزش و جوانان، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و رئیس سازمان اداره استخدامی اعضاش هستند(4 عضو قدرتمند و تاثیر گذار) - پروژه ی سوم در همین موضوع همایش های پیاده روی از روزهای تعطیل جمعه بره در طول هفته تحت عنوان همایش های پیاده روی عصر گاهی محله محور با کمک شهرداری ها مناطق و NGO ها و شوراها ی محله یاری انجام بشه که مقدمات این طرح انجام شده ما تا الان 1700 همایش برگزار کردیم امسال، اما سال آینده هدف 14000 همایش استو بیش از 7میلیون نفر رو پوشش خواهیم داد با شورای عالی استان ها 11 جلسه و نشست داشتیم و تفاهم نامه ها آماده است تحت عنوان سند ائتلاف 7 تا وزارتخانه این سند رو امضاء میکنند والزام آور است - نکته اصلی این است که ما اجرا را مردمی میکنیم یعنی وزارت ورزش با برنامه ای که داره اجرا میکنه از تصدی گری خارج میشه و واردحوزه ی حکمرانی میشود. همچنین ایشان اشاره کردندتمرکز در این طرح در حوزه ی تبلیغ است و استفاده از ظرفیت های رسانه در سه بعد هم رسانه ملی به عنوان بخشی از حاکمیت هم فضای مجازی هم شبکه های ماهواره ای هم با هماهنگی دستگاه های امنیتی ورود کردیم - چشم اندازی در این طرح تعریف شده تحت عنوان 104090کار بلند مدت است آماده شده کلیه اجرایی برنامه ورزش و مردم تحت این عنوان که ما تا سال 1410-1409 باید 40 درصد جمعیت 90 میلیون نفری رو فعال کنیم الان 18 درصد است . در ادامه دکتر شکرانی دبیر ستاد اجتماعی فرهنگی شورا بیان کردند:هدف گذاری این برنامه چیست؟ مبانی برنامه چیست ؟ بر مبنای کدام مبنای نظری شما ورود کردید؟مستر پلن قبل وبعدش بایدیتشریح میشده در برنامه وضعیت موجود چیست؟بر مبنای کدام امکانات فکرمیکنید هدف گذاری رو میتوانید بهش برسید؟بسیاری از برنامه در هنگام تنظیم بسیار خوب هستند ولی در هنگام اجرا با توجه به ظرفیت و امکانات خیلی واقع بینانه نیست در حوزه ی ورزش کشور ورزش همگانی کجاست؟ خود ورزش به چه معناست ؟ طرح آمایش واقعا مهم هست که مبنا قرا ر بگیرد که در واقع تعادل یابی بین انسان ، فضا ، فعالیت است مطرح نمیشود فضا رو بر اساس خواسته خود شکل دهید بیان میشود فضایی وجود دارد استعدادی در این کشور وجود دارد متناسب با این جغرافیا برنامه ریزی باید انجام بشه - کار در کشور ما بسیار انجام میشه ولی چون کسی پیامدها روبررسی نمیکنه خیلی به نتیجه نمیرسد مخصوصا در حوزه های ما که فرهنگی اجتماعی هست و ذهنی است و عینیتش کم است بعضی از مطالبی که شما اینجا افراض کردیم و بر مبنای آن این سازه رو ایجاد کردید قابل نقده .حکمرانی خوب اشاره خوبی بود Good Governanceبانک جهانی 1970 اینو ابداع کرد برای استثمار نوین اگر این مبنای ماست ک از همین الان تکلیف معلومه در پایان مقرر شد اعضای هیأت اندیشه ورز میز فرهنگ ورزش نظرات اصلاحی خود را مطرح کرده و مطالب این طرح از لحاظ مبنا و نظریه ها تا اجرا وپیامد سنجی و نظارت اصلاح شود
|