به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عاملی در ابتدای این برنامه، ضمن اشاره به راهپیمایی باشکوه 22 بهمن، اظهار داشتند: راهپیمایی 22 بهمن امسال همچون سنوات گذشته، با حضور پرشور مردم برگزار شد، اما تفاوتهایی در آن مشهود بود که اهمیت این حضور را دوچندان میکرد. ملت شریف ایران از هوش ایمانی و سیاسی والایی برخوردار هستند. بر اساس برآیند محاسباتی که در ژانویه 2025 با مشارکت یکمیلیون و 360 هزار نفر از 87 درصد جمعیت جهان صورت گرفت، نبوغ، هوش و آیکیو ایرانیان در رتبههای دوم تا چهارم جهان قرار دارد. ازاینرو، مردم ایران بهخوبی شرایط را درک میکنند.
ایشان در ادامه افزودند: در مطالعات مربوط به سرمایه اجتماعی، شاخصهایی وجود دارد که بر مبنای آنها، نقاط قوت و ضعف سرمایه اجتماعی سنجیده میشود. مقیاس مورداستفاده ما در پیمایشها، به تفکیک استان، 16 هزار نفر و در مقیاس کلان ملی، معمولاً با هزار نمونه گزارههای خود را جمعبندی میکنیم که در این میان، مشارکت اجتماعی، اعتماد مردم به نظام و دولت و همبستگی اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرند. با در نظر گرفتن تمامی شاخصهای سرمایه اجتماعی، میتوان اذعان داشت که راهپیمایی 22 بهمن، نمایشگر سرمایه اجتماعی عظیمی در جامعه ایرانی بود که خود را به منصه ظهور رساند. جمعیت شرکتکننده در این راهپیمایی، میلیونی بود. در تهران، برخی محاسبات، جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 800 هزار نفر را نشان میدهد. در سطح ملی نیز میلیونها نفر حضور یافتند. دکتر عاملی تصریح کردند: علیرغم وجود سرما، مشکلات اقتصادی و تبلیغات گسترده در جنگ نرم که با هدف تضعیف باور مردم و نمایش دروغین و بزرگنمایی برخی امور، مانند فساد صورت میگیرد، حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، به قول رهبر معظم انقلاب نشان از تشخیص عمیق و اظهار بهموقع ایشان داشت. در شرایطی که رئیسجمهور وقت آمریکا (ترامپ) با روحیه قلدرمآبانه، تحقیر و تحمیل و رویکرد ضد دموکراسی و مردمسالاری، اقدام به صدور هشتاد فرمان غیرمتعارف و مغایر با هنجارها و ارزشهای اجتماعی نموده بود، مشارکت گسترده و شاداب مردم، به معنای
نه بزرگ به آمریکا و بله بزرگ به جمهوری اسلامی ایران بود.
این حضور، تأییدی بزرگ بر نظام جمهوری اسلامی بود.

ایشان ضمن تقدیر از تلاشهای شبانهروزی مسئولین و رئیسجمهور محترم، تأکید کردند که دولتمردان باید با جدیت و پشتکار، برای ایجاد شرایط مناسب و آرامش مردم تلاش کنند و پاسخی مثبت به این اعتماد و حضور مردم بدهند. مردم شالوده روز اول انقلاب و باور به آن را که رهبر معظم انقلاب در گام دوم نیز بر آن تأکید دارند، حفظ کردهاند و این، انعکاسی از یاران مهدی (عج) در جمهوری اسلامی ایران است. این جمعیت، همان جمعیتی هستند که در کنار امام خواهند بود و یار و یاور ایشان خواهند بود. گله امام (عج) از این است که بین یاران ایشان اتحاد و همدلی وجود ندارد و این همبستگی، نوعی بازخوانی نگاه حضرت مهدی (عج) به جامعه است.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤالی در خصوص تمدن نوین اسلامی و نسبت آن با ظهور مطرح کردند: نگاه به تمدن در اندیشه تمدنشناسها همیشه پیشینی بوده است؛ یعنی نگاه به گذشته میکردند و صحبت از تمدن میکردند. تمدن یک میراث متراکمی از ابعاد مادی و معنوی گذشته بوده است که در معماری، شهرسازی، هنر، هنرهای تجسمی و در ادبیات خودش را نشان میداده است. همیشه در تاریخ به عنوان یک میراث بوده است. من در کتاب میراث تمدنی ایران، از ایران باستان تا ایران انقلاب اسلامی، 6 دوره تمدنی را ذکر کردهام که 2 دوره آن مربوط به قبل از ورود اسلام به ایران است و 4 دوره آن مربوط به بعد از ورود اسلام به ایران است که دوره انقلاب اسلامی را هم به عنوان یک دوره تمدنی ذکر کردهام. ولی رهبر معظم انقلاب این نگاه به تمدن را یک مقداری تغییر دادهاند، تمدن نوین، در واقع در مورد تمدنی صحبت میکنند که باید ساخته شود. بعضیها مناقشه میکنند که آیا تمدنی امری شدنی است یا امری ساختنی است. واقعیت این است که تمدن را به هر شکلی ببینیم یک سازندگانی دارد، یک دانشمندانی دارد، یک مردم بزرگ و فاخری دارد که عناصر تمدنی را میسازند؛ و قطعاً یکی از منشأهای بزرگ تمدن دین است. در گذشته هم ادیان الهی بودند که منشأ اخلاق و کرامت، روابط سالم اجتماعی و استقرار عدالت در جامعه بودهاند. حضرت آقا وقتی از کلمه نوین استفاده میکنند، قاعدتاً اشاره ایشان به حدیثی است که پیغمبر میفرمایند «فردی از نوادگان ما خواهد آمد که بطلانی میکشد روی باطل گذشتگان». همانطور که پیامبر خط بطلانی روی هنجارهای دوره جاهلیت کشید، حضرت وقتی تشریف میآورند خط بطلانی میکشند روی باطل گذشتگان. اسلامی را معرفی میکنند که این اسلام جدید است. حالا جدید بودن معنایش این نیست که اسلام پیامبر نیست، همان اسلام پیامبر است.
واقعیت این است که یک غباری بر روی اسلام مینشیند، انحرافهایی در اسلام به وجود میآید، در سیره عملی مسلمانها اتفاقی میافتد که با آن اسلام واقعی فاصله گرفته میشود. وقتی حضرت تشریف میآورند، اسلام غبارزدایی شده، اسلام ناب، اسلام پیامبر را دوباره عرضه میکنند. حضرت آقا تعبیری به تمدن نوین اسلامی میکنند و در گام دوم هم این را بهعنوان یک هدف کلان راهبردی در 40 ساله دوم انقلاب مطرح میکنند که ما در 40 ساله دوم باید بتوانیم زمینههای استقرار تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم. همینجا دو نظریه وجود دارد، گروهی هستند که میگویند باید دست روی دست بگذاریم، ما کاری نمیتوانیم بکنیم، ظلم و فساد باید مسیر خودش را برود و ما مسئولیتی در قبال استقرار عدالت قبل از ظهور حضرت نداریم؛ اما نگاه غالب و نگاه علماء و حکمای ما و رهبر معظم انقلاب این است که ما باید برای استقرار عدالت تلاش کنیم، ما باید تلاش کنیم برای استقرار جامعه اسلامی، ما باید تلاش کنیم برای نظاممند کردن عقلانی عدالت در جامعه.
دکتر عاملی افزودند: گسترهی بیعدالتی در جهان به حدی است که اگر فرصتی حاصل شود، میتوان در خصوص مصادیق بیعدالتیهای موجود بسیار سخن گفت. امروزه، اکثریت جوامع در سراسر جهان درگیر تبعیض، ظلم و بیعدالتی هستند. گروهی که امروز داعیهدار استقرار جامعهی اسلامی است، باید با تمام توان در این مسیر گام بردارد. ازاینرو، تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که واجد مشخصههای دوران ظهور است؛ عدالت فراگیر، امنیت فراگیر، اخلاق و کرامت انسانی، احترام به دیگران، آسایش و آرامش در جامعه، تأمین زمینههای آسایش و امنیت غذایی مردم، ازجمله این ویژگیها هستند که در دوران ظهور متجلی خواهند شد.
نگاه رهبر معظم انقلاب به تمدن، نگاهی مطلوبگرایانه است که از آن به عنوان مدل پسانگر نیز یاد میشود. در این مدل، یک هدف متعالی تعریف شده و با مهندسی معکوس، وظایف کنونی مشخص و با تلاشی مجدانه، گام به گام به آن هدف مطلوب نزدیک میشویم. در این دیدگاه، هدف مطلوب، همان مشخصههای دوران ظهور است. خستگی و فرسودگی که امروز در جهان مشاهده میشود، در واقع همان شرایط اضطراب و درماندگی است. با گفتگو با اندیشمندان جهان میتوان این موضوع را دریافت. بهعنوانمثال، آقای طالبزاده زمانی به لندن سفر کرده بودند و بنده تعدادی از دوستان را برای مصاحبه با ایشان معرفی کردم. پس از مصاحبه با بییر، ایشان اظهار داشتند که بییر در طول نیم ساعت مصاحبه، تنها از خستگیهای خود سخن میگفت؛ خستگی از بیعدالتی، خستگی از پوچی هویت، خستگی از بیهدفی و خستگی از نسبیتگرایی که هیچ دوامی برای فکر و اندیشه ایجاد نمیکند. این خستگیها امروزه در جهان به وضوح قابل مشاهده است و نوعی پوچگرایی در بخشی از جامعه پدید آمده که مانع از ایجاد شادابی و نشاط در زندگی میشود.
دکتر عاملی در پاسخ سؤالی در خصوص نهضت مردمی حضرت حجت (عج) گفتند: برخی تلاش میکنند تا بخشی از ویژگیهای دوران ظهور را بهعنوان تمام ویژگیهای آن دوره معرفی کنند؛ به همین دلیل، بر جنبهی خونین بودن قیام مهدی (عج) تأکید میکنند. این در حالی است که بر اساس روایات، دوران ظهور حضرت، دوران شکوفایی و انفجار علم است. تا زمان ظهور حضرت، تنها دو جزء از 27 جزء علم بر جهان آشکار شده است، اما با ظهور ایشان، 25 جزء دیگر نیز شکوفا خواهد شد. تصور کنید که چه جهان حکیمانه و عالمانهای خواهیم داشت.
حضرت با ظهور خود، عدالتی همراه با برهان و نور را در جهان حاکم میکنند.
امروزه، ما در دنیای نامطلوبی زندگی میکنیم. بهعنوانمثال، 90 درصد از جمعیت جهان از هوای ناسالم برخوردارند، نیمی از مردم جهان غذای کافی برای خوردن ندارند و 700 میلیون نفر در جهان گرسنه هستند. سازمان بهداشت جهانی اعلام میکند که 50 درصد از جمعیت جهان از نظام بهداشت و درمان مناسب برخوردار نیستند. در ایالاتمتحده آمریکا، 79 درصد از درآمد این کشور متعلق به 10 درصد از جامعه است و 60 درصد از جامعه تنها 2.4 درصد از این درآمد را در اختیار دارند. این نشان میدهد که
فضای عادلانهای در جهان وجود ندارد و نظام سرمایهداری، نظامی ظالمانه است. با ظهور امام عصر (عج)، این وسعت فراگیر عدالت، فراوانی غذا و امنیتی حاکم میشود که به نقل از روایات، اگر زنی تاجی بر سر داشته باشد و از اینسوی جهان تا آن سوی جهان سفر کند، کسی به او تعرض نخواهد کرد.