به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری با حضور حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی روند مصوبات این شورا پرداخت.
افزایش ظرفیت پزشکی و مشکلات مرتبط با زیرساختها
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه درباره افزایش ظرفیت پزشکی به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شخصاً بهصورت میدانی به کلاسهای درس و بیمارستانها در شهرها و استانهای مختلف سر زدهام. ادعای وزارت بهداشت دولت چهاردهم یا حتی دولت سیزدهم درباره نیاز به بودجه برای زیرساختها درست است؛ واقعاً بودجه لازم اختصاص داده نشده است.
اجرای مصوبه بدون تأمین بودجه
در پاسخ به اینکه در سه سال گذشته این مصوبه بدون بودجه اجرایی شده، وی گفت: بله، بدون بودجه بوده است. بههرحال، توانستهاند با محدودیتها کنار بیایند. برای مثال، کلاسهای ۳۰-۴۰ نفره به ۷۰ نفر افزایش یافته است. مشکل اصلی زمانی پیش میآید که دانشجویان وارد بیمارستانها و آموزش بالینی شوند. تصور کنید بالای تخت بیمار چند دانشجو باید حاضر شوند یا برای رشته دندانپزشکی چند کیت باید استفاده شود.
مشکل تخصیص بودجه
وی افزود: حتی اگر مجلس بودجهای تصویب کرده باشد، تخصیص لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه نشده است. اینکه گفته میشود بودجه وزارت بهداشت افزایش یافته، همان افزایش سالانه معمول است. در پاسخ به گزارشی مبنی بر اینکه بودجه تخصیص داده شده به مصارف دیگری رسیده است، گفت: این مسئله را وزارت بهداشت باید پاسخ دهد. تا جایی که من اطلاع دارم، چنین اتفاقی نیفتاده است.
افزایش ظرفیت فراتر از مصوبات
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: وقتی افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تصویب میشود، در عمل هرساله بیش از ۲۰ درصد ظرفیت به وزارت بهداشت تحمیل شده است. سال گذشته به دلیل نمرات مشابه برخی افراد، ناچار شدیم ظرفیت را حدود ۲۷-۲۸ درصد افزایش دهیم. امسال نیز حدود ۸۰۰-۹۰۰ نفر به ظرفیت پزشکی اضافه کردیم.
چالشهای کیفیت آموزش و زیرساختها
وی بیان کرد: در این سه سال که قانون اجرا شده، به اندازه چهار سال دانشجو پذیرش شده است. اما اکنون با وضعیت فعلی زیرساختها، از جمله خوابگاهها، مشکلاتی وجود دارد. مثلاً در خوابگاههای پزشکی، تعداد زیادی دانشجوی دختر یا پسر در یک اتاق ساکن هستند که واقعاً در شأن دانشجوی پزشکی نیست.
نیاز به بازنگری در مصوبات
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم جامعی خواهد گرفت که هم نیاز پزشکی کشور تأمین شود و هم کیفیت آموزش پزشکی حفظ شود. پزشکانی که در بیمارستانها آموزش میبینند، باید توانایی تشخیص و درمان بیماریها را داشته باشند. افزایش کمیت بدون توجه به کیفیت بسیار خطرناک است.
تجربه بازنگری در مصوبات شورا
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تجربه نشان داده که بسیاری از مصوبات شورا پس از سنجیدن اثربخشی، اصلاح شدهاند. شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه حکمتآمیز مصوبات خود را بازنگری میکند و تضمین میدهد که نیازهای کشور با حفظ کیفیت برطرف شود.
بررسی امکان تعویق مصوبه برای سال آینده
استاد خسروپناه در پاسخ به اینکه ممکن است سال آینده این مصوبه اجرایی نشود، گفت: این احتمال وجود دارد که برای سال آینده فرصتی به وزارت بهداشت داده شود و این مصوبه بهطور موقت برای یک سال اجرا نشود تا وزارت بهداشت بتواند از امکانات موجود برای آموزش دانشجویان فعلی استفاده کند. البته باید منتظر تصمیم نهایی اعضای شورا باشیم. هنوز گزارش کامل و دقیق وزارت بهداشت و کمیسیون سلامت را دریافت نکردهایم. البته زمان ما محدود است و باید به سایر موضوعات نیز بپردازیم.
وضعیت مصوبه کنکوری و امکان تغییر آن
وی درباره مصوبه کنکوری بیان کرد: باید گفت این مصوبه، مانند سایر مصوبات شورا، تا زمانی که تغییر نکند همچنان معتبر است. ثانیاً این موضوع نیازمند بررسیهای کارشناسی دقیق است و در صحن شورا بازنگری خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه حتی اگر تغییر کند، برای سال آینده نخواهد بود. زیرا دانشآموزان پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم اکنون آزمون نهایی میدهند و تغییر آن امکانپذیر نیست. بنابراین، خانوادهها مطمئن باشند که برای سال آینده و حتی سال بعد از آن، همین مصوبه فعلی اجرا خواهد شد. اگر هم اصلاحاتی انجام شود، برای سال ۱۴۰۶ به بعد خواهد بود.
نقدها و اهداف مصوبه تأثیر قطعی معدل
استاد خسروپناه در پاسخ به اینکه چرا درباره این موضوع مخالفت میشود، گفت: درباره مصوبه تأثیر قطعی نظرات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند این مصوبه عدالت را تأمین نکرده است. اما باید گفت هدف این مصوبه عدالت آموزشی نبوده، بلکه برنامهای دیگر برای تحقق عدالت آموزشی نیاز است. با این حال، یکی از نتایج این برنامه نزدیک شدن به عدالت بوده است.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه اکنون وضعیت معدلها مشخصتر شده است. در گذشته ممکن بود برخی مدارس نمرات را کم یا زیاد کنند، اما با آزمونهای نهایی، سطح واقعی سواد دانشآموزان بهطور دقیق ارزیابی میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نکته سوم، بازگشت دانشآموزان به کلاسهای درس است. معلمان از این مصوبه رضایت دارند، زیرا معتقدند دانشآموزان دیگر تنها به کتابهای کمکدرسی وابسته نیستند و ارتباط مؤثری با معلمان برقرار کردهاند.
چالشهای اجرایی مصوبه
وی تصریح کرد: البته چند اشکال هم به این مصوبه وارد است. یکی از این اشکالات، هزینه و حجم کاری سنگینی است که بر عهده وزارت آموزشوپرورش قرار میگیرد، زیرا برای تصحیح هر برگه آزمون، دو مصحح از استانهای مختلف نیاز است و در صورت اختلاف نظر، مصحح سوم آن را بررسی میکند. اشکال دیگر فشار روحی وارد بر دانشآموزان به دلیل آزمونهای مکرر ملی است که ممکن است جنبههای تربیتی و پرورشی را کاهش دهد.
دولت و مجلس در خصوص مصوبه کنکوری
وی در پاسخ به اینکه چرا دولت دنبال لغو این مصوبه است، گفت: اجازه دهید اصلاح کنم. دولت بهدنبال لغو این مصوبه نیست. حتی برخی نمایندگان مجلس انتقادهای متعددی مطرح میکنند و در فضای مجازی بهطور مداوم درباره لغو این مصوبه صحبت میکنند.
او اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم، مجلس و دولت هر دو بر تأثیر قطعی پایه دوازدهم اتفاق نظر دارند و اختلافی در این زمینه وجود ندارد.
آینده کنکور و تأثیر قطعی معدل
استاد خسروپناه در پاسخ به اینکه آیا حذف کنکور دنبال خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر پیشنهاد شده است تأثیر معدل از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یابد. برخی معتقدند تأثیر قطعی برای پایه یازدهم باشد، اما با آزمونهای کمتر. عدهای دیگر پیشنهاد تأثیر مثبت برای پایه یازدهم را مطرح میکنند.
وی افزود: حتی اگر این مصوبه تغییری پیدا کند، این تغییر برای سال آینده یا سال بعد اعمال نخواهد شد و دانشآموزان باید براساس همین روند فعلی درس بخوانند.
انتظارات از شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به انتقادها درباره حجاب، وی عنوان کرد: شورا نسبت به سیاستهای عفاف و حجاب، آنچه لازم بوده را مصوب و ابلاغ کرده و وظایف دستگاهها را روشن کرده است. راهبری اجرای این مصوبات با وزارت کشور است.
او افزود: مسئله پوشاک و لباس یکی از ابعاد حجاب است. الان ۶۰ درصد لباسهای موجود در بازار قاچاق است که به فرهنگ پوشش و تولید داخلی آسیب میزند. کنترل این وضعیت به اقداماتی مثل افزایش دستگاههای ایکسری در بنادر نیاز دارد که هنوز کامل اجرا نشده است.
نظارت بر عملکرد دستگاهها در موضوع حجاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقادها نسبت به ضعف نظارت در موضوع حجاب گفت: شورا دستگاههای مختلف از جمله صداوسیما، وزارت علوم، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسئول را برای ارائه گزارش عملکرد دعوت کرده است. برخی از این گزارشها مفید بودند، اما در برخی موارد عملکردها ضعیف ارزیابی شد. بهعنوان مثال، به برخی از دستگاهها شاید از ۱۰۰ نمره ۲۰ هم نمیدادیم. برخی اقدامات خوب بودند اما استمرار نداشتند.
وی افزود: دستورات لازم از سوی ریاست جمهوری به این نهادها ابلاغ شده است. با این حال، برخی نهادها مشکلات مالی را بهعنوان مانعی برای اجرای این دستورات مطرح میکنند. بخشی از این مشکلات درست است، اما بخشی دیگر ترک فعل محسوب میشود. ما در مقام محاکمه این دستگاهها نیستیم، اما باید بپذیریم که زیست اصلی نسل جدید در فضای مجازی است. حتی با وجود فیلترینگ نیز وارد این فضا میشوند و سبک زندگیشان تغییر کرده است.
آموزشوپرورش و توجه به مسائل فرهنگی
خسروپناه تأکید کرد: مسئله فرهنگ و حجاب پیچیدهتر از آن است که با چند شعار در نماز جمعه حل شود. قوانین میتوانند بازدارنده باشند، اما ما ۳۰ سال است که در آموزشوپرورش به این مسائل توجه نکردهایم. باید از مسئولین آموزشوپرورش این دورهها پرسید که مشکل کجاست. این مسئله تنها محدود به آموزشوپرورش نیست و وزارت علوم، وزارت بهداشت و حتی ادارات دولتی را نیز شامل میشود.
نقش شورا در حکمرانی فرهنگی
وی در پاسخ به این سؤال که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نسل جدید چه کرده است، گفت: حکمرانی شامل سیاستگذاری، تنظیمگری، راهبری و نظارت و ارزیابی است. اما کل این فرآیند در اختیار شورا نیست. سیاستگذاری بر عهده شورا است و به نظر من، شورا وظیفه خود را در سیاستگذاری حجاب به درستی انجام داده است و حتی نظارت نیز کرده است.
خروجی جلسات شورا در موضوع حجاب
خسروپناه در خصوص خروجی جلسات شورا در موضوع حجاب گفت: شورا دستگاه قضایی نیست که بخواهد مجازات تعیین کند. وظیفه شورا سیاستگذاری و راهبری دستگاهها است.
تعامل با دستگاههای اجرایی
وی درباره تعامل شورا با دستگاههای اجرایی گفت: تعامل بخشی از راهبری است. مثلاً در موضوع حجاب، مسئولیت راهبری بر عهده وزارت کشور است. اگر شورا خودش این وظیفه را بر عهده بگیرد، مصوبه خودش را زیر سؤال برده است.
نگاه تربیتی و فرهنگی به مسئله حجاب
استاد خسروپناه در پاسخ به پرسشی درباره قانون عفاف و حجاب عنوان کرد: این قانون بدون مشورت با شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. سیاستگذاری بدون قانونگذاری و تنظیمگری به نتیجه نمیرسد. من معتقدم بیش از ۹۵ درصد مسئله حجاب تربیتی و فرهنگی است، نه امنیتی یا قضایی. باید میان کار فرهنگی و قانونی تعادل برقرار شود تا به نتیجه برسیم.
تأثیر گفتوگوهای فرهنگی
وی در خصوص تأثیر گفتوگو و کار فرهنگی در این زمینه گفت: ما در جلساتی با برخی از خانمهایی که شبهه در حجاب داشتند، گفتوگو کردیم و این شبهات حل شد. کار فرهنگی بسیار اثرگذار است، اما نباید به بهانه آن، اصل مسئله حجاب کنار گذاشته شود.
|