به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای برگزاری همایش «الگوی حکمرانی اسلامی-ایرانی پیشرفت با بهرهگیری از تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر»، کارگروه تخصصی مطالعات زنان و خانواده شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه سلسله پیشنشستهای کارگروههای تخصصی این شورا، پیش نشستی با عنوان «تجربه کنشگری و دانشجویی در رشته مطالعات زنان؛ فرصتها و چالشها» را با همکاری دانشگاه الزهرا (س) و با استقبال دانشجویان رشته مطالعات خانواده و مطالعات زنان دانشگاههای الزهرا، تهران، علامه طباطبایی و تربیت مدرس در سالن مصلی نژاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) برگزار نمود.
در ابتدا دبیر علمی نشست، خانم دکتر میرحسینی مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا، ضمن خیرمقدم به اساتید و دانشجویان شرکتکننده در این نشست به ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه رشته و برخی مسائل و مشکلات دانشجویان که بهواسطه ویژگیهای رشته ممکن است به وجود آمده باشد، پرداختند. میرحسینی با اشاره به مشکلاتی نظیر مسائل شغلی و استخدامی فارغالتحصیلان، همپوشانی سرفصل دروس و فقدان مقطع دکتری در گرایش زن و خانواده و مسائلی نظیر آن، بر این مسئله تأکید کردند که در حال حاضر رشته نیازمند کنشگری دانشجویان و ارائه ایدههای کاربردی در جهت رفع چالشها است و البته در این راه نیازمند حمایت مسئولین هستیم. در ادامه خانم دکتر ابراهیمی عضو هیئتعلمی گروه مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا به ارائه سخنرانی با عنوان جایگاه حقوق در مطالعات زنان و خانواده پرداختند. وی با اشاره به ابعاد بینرشتهای مطالعات زنان، به این مسئله تأکید نمودند که خانواده موضوعی چندبعدی است که برای بررسی دقیق آن و کسب دانش تخصصی نسبت به مقرراتی هستیم که «با عنایت به تحولات جامعهشناختی جوامع و تطور خانواده در جامعه میزان مداخله حکمرانی در قالب حقوق در حیطه خانواده بیشازپیش احساس میشود و این مسئله خود سرآغازی برای بحثهای فراوان در میان نظریهپردازان است. البته با عنایت بهعنوان رشته که مطالعات خانواده است طبیعتاً این انتظار از فارغالتحصیلان این رشته باقی است که علاوه بر چیستی قوانین و مقررات در خصوص مبانی حقوق و مکاتب حقوقی نیز دانش کافی را کسب کنند تا بتوانند بر اساس آن و با علم جامعهشناسی که کسب میکنند پیشنهادهای لازم را برای سیاستگذاران و واضعان حقوق ارائه دهند. درواقع متخصصان این رشته با لنز تیزبین جامعهشناسی میتوانند در اصلاح و قوانین خانواده نیز اثرگذار باشند و بهعنوان نيروي انساني متخصص جهت سياستگذاري مطلوب در سطوح برنامهريزي كشور محسوب شوند. همچنین خود دانشجویان بادانش حقوقی که کسب میکنند بهعنوان ذینفع میتوانند از خود و خانوادهها و اطرافیان در مقابل چالشهای و گرفتاریهای حقوقی صیانت کنند و عنداللزوم چارهاندیشی و تدبیر لازم را اتخاذ کنند».
خانم دکتر افسانه توسلی عضو هیئتعلمی گروه مطالعات زنان و خانواده نیز در ادامه به ارائه سخنرانی با عنوان مطالعات زنان و خانواده از ایده تا عمل پرداخته و با تبیین اهمیت کنشگری دانشجویان رشته مطالعات زنان و لزوم توجه آنان به بعد مطالعاتی و پژوهشی رشته بر توانمندسازی نظری و روشی دانشجویان برای مطالعه وضعیت زنان و خانوادهها تأکید نمودند. در ادامه نیز وی با تشریح یک نمونه از طرح پژوهشی خود که ماحصل آن اجرای طرح کاربردی در قالب طرح ریحان شهر بود، بر این مسئله اشاره نمودند که دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته مطالعات زنان باید به اولویتهای پژوهشی و فراخوانهای مؤسسات و سازمانهایی که در حوزه زنان فعال هستند توجه نموده و در این عرصه فعال باشند که در حال حاضر متأسفانه در اغلب این پژوهشها غایب هستند.
خانم دکتر فاطمه قاسم پور رئیس کارگروه زنان و خانواده و عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده نیز به ارائه سخنرانی با عنوان تجربه سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده پرداختند. ایشان در سخنان خود به این مسئله اشاره نمودند که یکی از موضوعاتی که در خصوص رشته مطالعات زنان همواره مورد بحث بوده این مسئله است که آیا رشته مطالعات زنان رشتهای برای ذینفعان است یا برای جامعه و مخاطبان نیز کاربرد دارد که با تشریح ابعاد آن به اهمیت رشته در هر دو بعد پرداختند. دکتر قاسم پور در ادامه به اهمیت و نقش رشته مطالعات زنان و خانواده در امر سیاستگذاری بهویژه تدوین برنامههای توسعه اشاره نمودند.
در ادامه خانم صغری عاشوری از دانشجویان مقطع دکتری مطالعات زنان و خانواده و خانم فاطمه عباسی از فارغالتحصیلان رشته مطالعات خانواده در مقطع کارشناسی که موفق به انتشار مقالات و کتابهایی در زمینه مطالعات زنان و خانواده شده و در این عرصه فعال بودند به تشریح تجربه دانشجویی و کنشگری خود و چگونگی تبدیل ایدهها و برنامههایی که از ورود به این رشته داشته پرداختند.
در پایان نشست نیز دانشجویان مطالبات و خواستههای خود را در قالب پرسش و پاسخ پایانی مطرح نمودند که موارد مطرحشده موردبحث و نظر سخنرانان قرارگرفته و بهعنوان موارد چالشی رشته که نیازمند بررسی و اقدام است جمعبندی و نهایی شد.