علیرضا کاظمی روز شنبه در آیین رونمایی از چهار هزار کتابخانه کلاسی که در دبستان شاهد امام سجاد(ع) شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی جایگاه والایی دارد و در کانون توجه جامعه است، افزود: آموزش و پرورش میداندار کتابخوانی است.
وی محور اصلی فعالیت آموزش و پرورش را کتابخوانی دانست و با اشاره به اینکه نمیتوان به انجام کارهای نمادین برای کتابخوان شدن دانشآموزان بسنده کرد، گفت: این کار نیازمند نقشه راه است و باید مسیر افزایش مهارت کتابخوانی تدوین شود.
کاظمی با تاکید بر اینکه محور ثقل و توسعه در هر جامعهای کتاب است، گفت: کارهای خوبی انجام گرفته، اما جای کار زیاد است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه یکی مهمترین کارها، توسعه و تجهیز کتابخانههای کلاسی در مدارس است، افزود: اینکه چگونه اقدام کنیم، مهم است. اگر به دانشآموزان اعلام شود یک کتاب بیاورند، آنها دو کتاب میآورند. اگر به اولیا گفته شود دو کتاب بیاورید، چند کتاب کمک میکنند.
کاظمی با اشاره به تجهیز این کتابخانه ها از سوی دولت گفت: به همین راحتی نمیتوان کتابخانه ۱۱۷ هزار مدرسه را تجهیز کرد اما با مشاوره هدفمند میتوان این کار را انجام داد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه مهجور است، گفت: باید مهارتهای مطالعه در بین دانش آموزان تقویت شود.
وی انتخاب درست کتاب را مرحله اول کار دانست و گفت: باید کتابهای درست در اختیار دانشآموزان قرار گیرد و سپس مهارتهای مطالعه به آنها آموزش داده شود؛ در این راستا باید دوره آشنایی یا مهارتهای مطالعه را برای تمام معلمان برگزار و از ظرفیت آنها استفاده شود.
کاظمی با تاکید بر اینکه صرف گذاشتن کتاب در قفسه کتابخانه بی فایده است خواستار فراهم سازی شرایط انس دانش آموزان با کتاب از سوی مدیران مدارس شد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش، پرورش استعداد نویسندگی را یکی دیگر از وظایف آموزش و پرورش دانست و گفت: یکی از وظایف مهم آموزشوپرورش کشف و پرورش استعدادهاست و نویسندگی از اهمیت بالایی برخوردار است چون جامعه برای تمدن سازی به نویسندگان نیاز دارد.
کاظمی نقش کتاب در ارایه الگوهای صحیح به نسل آینده یادآور شد و بر معرفی الگوها و چهرههای شاخص علمی، فرهنگی و هنری در رشته های مختلف تاکید کرد.
|