به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست دکتر لکزایی، رئیس کارگروه علوم سیاسی، ضمن تشکر از دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی که زمینه برگزاری این نشستها را در شانزده کارگروه تخصصی ذیل شورا بر عهده دارند، به اهمیت موضوع اشاره کرد و با تبیین پیش نویس سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت به ارتباط آن به مباحث سیاست و رشتههای مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل پرداخت.
دکتر محمد ستوده، رئیس دانشکده تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نقش علوم سیاسی در الگوی حکمرانی پیشرفت از تولید نظریه ناکارآمدی اشاره کرد.
وی ضمن مروری آماری به تولید نظریه در علوم انسانی بهویژه حوزه سیاست، روند گفتمانسازی علوم سیاسی در کشور را خوب ارزیابی کرد به نواقص آن در قسمت دانشگاهی از جمله تولید محتوا و تولید نظریه پرداخت.
دکتر عباس حیدری بهنوئیه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، به رهیافت سیستمی ـ شبکهای به الگوی اسلامی پیشرفت پرداخت و تأکید کرد: در این موضوع نیازمند منطقی سیستمی برای پیشرفت هستیم و برای این کار باید ابتدا ازالگوی توسعه در غرب یک توصیف کاملی داشته باشیم و آنگاه با رویکرد دینی و با نگاهی شبکهای و سیستمی به مسأله پیشرفت توجه کنیم.
خانم دکتر کیخا از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به نقش فلسفه سیاسی اسلامی در حکمرانی اسلامی ایران پیشرفت پرداخت و ایده اصلی خود را بر این پایه استوار کرد که الگوی پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران در عرصه حکمرانی لازم است بر پایه فلسفه سیاسی اسلامی بنا شود.
خانم دکتر اسماعیلیفرد، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، موضوع پیشرفت در جمهوری اسلامی را که فراتر از واژه توسعه در فرهنگ غرب است، مسأله مهمی دانست که به انسان دو ساحتی مادی و معنوی توجه دارد و در سطح فلسفی با رویکرد اومانیستی غرب کاملاً در تضاد است.
وی همچنین بر نیاز رشته علوم سیاسی برای ارتباط گرفتن با دنیای در حال تکثیر تأکید کرد.
دکتر محمدرضا آرام از دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی دلالتهای سیاسی نظریه تکافل اجتماعی و ارتباط آن با سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت پرداخت و مصادیقی از آن را در سند مذکور بیان کرد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رنجبر، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، به کارکردهای سیاسی ـ اجتماعی علوم سیاسی در تقویت ساختار حکمرانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و با اشاره به ضرورت بازخوانی آنچه که در فضای رشته علوم سیاسی وجود دارد، خلاء اصلی دانش سیاسی را موضوع حکمرانی بیان کرد و آن را در چهار محور خلاء نظری، کارکردهای اجتماعی، نقش عملیاتی و سیاست خارجی مبتنی بر اصول اسلامی ـ ایرانی توضیح داد.
دکتر مختار شیخ حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بخشی از سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به موضوع تمدن اسلامی ـ ایرانی توجه کرده است، به تجربه برخی کشورهای عربی در مراجعه به تراث سیاسی خود اشاره کرد و ضمن مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های علمی انجام شده، از جمله در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، نقطه قوت بهرهگیری از تراث سیاسی در جمهوری اسلامی را امتداد آن در حکومت و حاکمیت دانست.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزیلک، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، با توجه به معنای حکمرانی اسلامی، به مرجعیت علمی قرآن کریم و اثر بخشی معنادار آن در علوم آن اشاره کرد و حکمرانی را محصول دانش سیاسی دانست.
در ادامه این نشست اساتید دیگر کارگروه دکتر سیاوشی از دانشگاه امام حسین (ع) ، دکتر مجید توسلی، از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ملک محمدی از دانشگاه تهران و دکتر شیرخانی از دانشگاه آزاد اسلامی، به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در پایان نشست دکتر داودی مدیر محترم دفتر نظارت و ارزیابی شورای تحول علوم انسانی، با اشاره به هدف این نشستها از اساتید حاضر در جلسه به جهت ارایه بحث تشکر کرد.
|