آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به چهلمین روز شهادت سید حسن نصرالله گفت: عظمت سیدحسن نصرالله زمانی آشکار می شود که بدانیم که حزب الله در چه شرایطی با الهام بخشی از انقلاب اسلامی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه اهمیت مقاومت و نهادسازی مهم شهید نصرالله و صفی الدین در تأسیس حزب الله لبنان باید شناسانده شود ادامه داد: کشورهای عربی در طول ۷۵ سال گذشته در ۵ جنگ مهم شکست مطلق را پذیرفتند و باید بدانیم دنیای اسلام در جنگ های متوالی عقب نشست و دست او خالی بود.
امام جمعه قم تصریح کرد:طی دهه های اخیر کسانی که به سمت صلح و سازش با رژیم اشغالگر قدس رفتند نیز دستاوردهای چشمگیری نداشتند و از سویی دیگر اسراییل به تجاوز خود ادامه داده است.
آیت الله اعرافی گفت: اسراییل یک پادگان نظامی و مرکزی وابسته به غرب و مستکبران عالم برای سیطره به مسلمین است و طرح دو کشوری در سرزمین های اشغالی که برخی مطرح می کنند نادرست است.
وی ادامه داد: اسراییل به هیچ قطعنامه بین المللی پایبند نبوده و مجامع جهانی نیز چشم خود را به روی جنایات رژیم اشغالگر قدس بسته اند.
اعرافی تصریح کرد: ذات اسراییل این است که درگیری ها را توسعه دهد و همه عالم اسلام را زیر نفوذ و تجاوز خود قرار دهد.
امام جمعه قم گفت: در این شرایط که اسراییل بر دنیا اسلام غلبه داشت، موج صدای انقلاب اسلامی محور مقاومت و اندیشه تمدنی جدیدی را پدید آورد و این همان کار بزرگ سید حسن نصرالله است و نهاد مقاومت در دنیای اسلام شکل گرفت.
آیت الله اعرافی ادامه داد: این راه مقاومت و حزب الله لبنان خاموش نخواهد شد و ملت اسلام و ایران بر سر آرمان های خود خواهند ایستاد و به فضل الهی روزی شاهد نابودی رژیم اشغالگر قدس خواهیم بود.
وی همچنین با تبریک روز پرستار گفت: یاد و خاطره شهدای مقاومت و فرماندهان را گرامی می داریم و در هفته گذشته شاهدیم بودیم که نمازگزارن جمعه قم نزدیک به یک میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از جبهه مقاومت کمک کردند که جای تقدیر دارد.
امام جمعه قم همچنین در خطبه اول با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن هدف و فلسفه خلقت انسان، جن و همه عالم عبادت است.تصریح کرد: عبادت در اسلام همانند خورشیدی است که در همه لایههای وجود شخصیت انسان تأثیر میگذارد. نگاه اسلام به عبادت جزیرهای جدا نیست. عبادت و عبودیت جان مایه وجودی و حقیقت حیات انسان است که باید در همه لایهها وجودی انسان تجلی کند.
اعرافی با بیان اینکه عبادت کانون محور منظومه اندیشههای اسلام و نظامات اسلامی است، اضافه کرد: روح عبادت و عبودیت است که همه نظامات خانوادگی، اقتصادی، جمعی و فردی انسان را جهت دهی میکند.
وی افزود: اگر انسان در همه ساحتهای زندگی مادی و طبیعی پیشرفت کند و به بالاتری قلهها از نظر شاخصهای مادی و طبیعی برسد، اما از عبودیت خداوند بهرهای نبرده باشد از فلسفه خلقت دور است و این تفاوت اساسی تمدن اسلامی با تمدن غربی است.
|