کد خبر:26099   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 16 آبان سال 1403 ساعت 17:51:0

پنجاه سال تلاش آیت‌الله مصباح یزدی برای تحول در علوم انسانی اسلامی / از تدوین سند تولید علوم انسانی اسلامی تا طراحی ۱۶ رشته علمی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم و رئیس کارگروه تخصصی فلسفه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، در بزرگداشت مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرد؛ پنجاه سال تلاش آیت‌الله مصباح یزدی برای تحول در علوم انسانی اسلامی / از تدوین سند تولید علوم انسانی اسلامی تا طراحی ۱۶ رشته علمی


"بسمه تعالی"
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم و رئیس کارگروه تخصصی فلسفه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، در بزرگداشت مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی طی ۵۰ سال فعالیت خود به توسعه علوم انسانی اسلامی و نقد علوم غربی پرداخت. او با نگاه انتقادی خود، بر ضرورت تحول در علوم انسانی تأکید داشت و شاگردانش را به تفکر نقادانه و انتقادی پرورش می‌داد. علامه مصباح به‌عنوان یک متفکر نوآور، به نقد دستاوردها، نظریه‌ها، روش‌ها و مبانی علوم انسانی غربی پرداخته و این نقدها را در آثار و آموزش‌های خود مطرح کرده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی در اولین پیش‌همایش بزرگداشت مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که به میزبانی دانشگاه قم و با عنوان «استاد فکر» به مناسبت نکوداشت روز علوم انسانی اسلامی ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در حوزه نگاه تحولی به علوم انسانی قریب ۵۰ سال فعالیت کرد با نقل خاطراتی از تلاش‌ها و فعالیت‌های علمی مرحوم علامه مصباح، بر تأثیر عمیق ایشان در تبیین و گسترش علوم انسانی اسلامی تأکید کرد و گفت: آیت‌الله مصباح نگاه تحولی به مقوله علم داشت که برگرفته از نگاه انتقادی برجسته ایشان بود.
وی با بیان اینکه علامه مصباح نگاه انتقادی عمیق داشتند اما اهل شلوغ‌کاری انتقادی نبودند، افزود: مرحوم علامه مصباح یزدی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و فکری معاصر بود که با تلاش‌های بی‌وقفه خود، نقش مهمی در تدوین و بسط مبانی علوم انسانی اسلامی ایفا کرد. او همواره به‌عنوان متفکری نوآور و منتقد علوم غربی شناخته می‌شد و این نگاه انتقادی را در آثار و آموزش‌های خود به شاگردانش منتقل می‌کرد. از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح اهتمام به ایجاد تفکر نقاد و نگاه انتقادی در پرورش شاگردان بود.
رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: ناظر بر علوم انسانی رایج چند نوع نگاه انتقادی از آثار علامه قابل‌برداشت است؛ «نقد دستاوردها»؛ اینکه دستاوردهای علوم انسانی رایج حلال مشکلات بوده است را نقد و درست نمی‌دانستند، «نقد نظریه‌ها»، «نقد روش»؛ روش تجربی را ناکافی می‌دانستند و «نقد مبانی»؛ منتقد مبانی حاکم بر اندیشه علوم انسانی غربی بودند.
دکتر شریفی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: او معتقد بود که برای پیشبرد علوم انسانی اسلامی، نباید صرفاً به نقد علوم غربی پرداخت، بلکه باید به‌صورت فعال به تولید و تدوین اندیشه‌های جدید و بومی نیز همت گماشت.
وی با بیان اینکه علامه مصباح همواره تلاش می‌کرد تا نگاه منتقدانه و موشکافانه به علوم انسانی غربی را با نگاهی سازنده و ایجابی همراه کند، ادامه داد: علامه نگاه سلبی صرف نداشتند و نگاه ایجابی در مواجهه ایشان پررنگ‌تر بود و تبیین امکان اسلامی کردن علوم انسانی، ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی و راه و روش اسلامی سازی علوم انسانی مدنظر ایشان بود که نتیجه آن تدوین سند تولید علوم انسانی اسلامی شد.
وی به نگاه تحولی علامه در حوزه ساختارها نظامات و برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت علامه مصباح از معدود افرادی بود که در حوزه آشناسازی طلاب با علوم جدید از سال‌ها قبل ورود کرد و در سال ۵۹ دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را تأسیس کرد، سال ۶۶ بنیاد باقرالعلوم و سال ۷۴ موسسه امام خمینی را تأسیس کرد.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به پیچیدگی و سخت بودن تدوین یک رشته و گرایش درسی عنوان کرد: آیت‌الله مصباح ۱۶ رشته علمی در سه مقطع را طراحی و اجرا کرد.