دکتر ایمان افتخاری روز یکشنبه در دومین نشست شورای راهبردی روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور که با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس و علی اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم در حال برگزاری است، در ارائه گزارش ارزیابی میزان اجراییسازی این نقشه به ترسیماجزای اصلی نقشه پرداخت و گفت: نقشه جامع علمی کشور، پنج فصل و ۱۳ راهبرد کلان،۷۳ راهبرد ملی و ۲۲۴ اقدام ملی دارد و عمده تمرکز ما بر راهبردها و اقدامات ملی بوده که تا چه میزان به اهداف نزدیک شده است.
وی افزود: در این نقشه ۱۲۴ اولویت به تفکیک پنج حوزه و سه سطح تعریف شده است.
دکتر افتخاری، اصلاح و هماهنگی ساختارها، گفتمانسازی توسعه علم و فناوری در جامعه، افزایش نقشه چرخه علم و فناوری و نوآوری در اقتصاد، نهادینه کردن مدیریت دانش در اداره کشور، اسلامی کردن نهادهای آموزش و پژوهش، تحول و نوسازی نظامهای تعلیم و تربیت، کاربردی کردن علم فناوری و نوآوری در خل مسائل، توانمندسازی سرمایه انسانی، تعامل با کشورهای دیگر، ارتقای علوم انسانی و هنر، افزایش نقش چرخه علم و فناوری و نوآوری در علوم پزشکی و سلامت، افزایش نقش چرخه علم و فناوری و نوآوری در علوم فنی و مهندسی و توسعه آموزش و پژوهش در علوم پایه را ۱۳ راهبرد کلان این نقشه برشمرد که در مجموع این ۱۳ راهبرد کلان، ۲۲۴ اقدام ملی صورت گرفته است.
وی این را هم گفت که از ۱۳ راهبرد کلان در راهبرد کلان نخست (اصلاح و هماهنگی ساختارها، گفتمانسازی توسعه علم و فناوری در جامعه)، راهبرد کلان سه (افزایش نقشه چرخه علم و فناوری و نوآوری در اقتصاد)، راهبرد کلان هفت (کاربردی کردن علم، فناوری و نوآوری در حل مسائل) و در راهبرد کلان ۱۱ (افزایش نقش چرخه علم و فناوری و نوآوری در علوم پزشکی و سلامت) از منظر اجرا در بهترین وضعیت قرار دارند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۷۶ جلسه شورای نقشه جامع علمی کشور تشکیل شده است و تاکنون ۴۴ مصوبه کلان در حوزههای فناوری، آموزش و پژوهش و دیگر حوزهها به تصویب رسیده است.
دکتر افتخاری به برخی مصوبات مهم در حوزه اسناد ملی و راهبری اشاره کرد و سند راهبردی علوم فناوری شناختی در سال ۹۰ را اولین مصوبه و جدترین آن را سند ملی هوش مصنوعی در ۱۴۰۳ عنوان کرد.
میزان پیشرفت طرح های در دست اجرای روزآمدسازی نقشه جامع علمی
در ادامه این نشست، گزارشی از پیشرفت طرحهای نقشه جامع علمی کشور در ۱۱ بخش ارائه شد که حوزه علوم پزشکی و سلامت و اقتصاد دانشبنیان بیش از ۷۰ درصد پیشرفت واقعی بخشهای مختلف روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور داشتند و میزان پیشرفت اولویتهای فناوری، تعاملات بینالمللی علم و فناوری، فناوری مهندسی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت و سرمایه انسانی علم و فناوری، آموزش عالی پژوهش تجاریسازی، تعلیم و تربیت، علوم پایه و علوم بین رشتهای و علوم انسانی، اجتماعی و هنر کمتر از ۵۰ درصد بود.
دکتر زهرا نظام بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا (س) هم در این نشست با توجه به ارائه از گزارش میزان پیشرفت این نقشه از رئیس فرهنگستان علوم خواست تا آسیبشناسی از میزان پیشرفت پایین در برخی از بخشها انجام گیرد.
نقشه جامع علمی در یک نگاه
نقشه جامع علمی مجموعهای جامع، هماهنگ، پویا و آیندهنگر شامل مبانی، اهداف، راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی برای دستیابی به اهداف چشمانداز بیست ساله کشور است که در ایران به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت جهتدهی و شتاب علمی و تولید ثروت از علم در دهه ۸۰ تدوین نقشه جامع علمی کشور مورد توجه سیاستگذاران وقت قرار گرفت و نقشه جامع علمی کشور در ۱۶ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که از ۲۱ اردیبهشت ماه ۸۹ تا ۱۴ دی ماه ۸۹ به تناوب برگزار شد به تصویب رسید.
نقشه جامع علمی بر پنج اصل بوده که اصل اول مسألهمحور بودن، اصل دوم توجه به هدف، اصل سوم تعیین سیاستهای راهبردی، اصل چهارم جامعیت نقشه و اصل پنجم هم توجه به نیازهای سیاستهای کلان علم و فناوری است که ۶ محور دارد.
این نشست با حضور محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم، علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم، ایمان افتخاری دبیر شورای ستاد علم فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدحسن رضوی امامی دبیر فرهنگستان علوم پزشکی به میزبانی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در حال برگزاری است، پیشتر، نخستین نشست شورای راهبردی روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور در تاریخ ۱۰ مهر ماه برگزار شد.
|