کد خبر:25926   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 23 مهر سال 1403 ساعت 8:50:0

هدایت تحصیلی و شغلی، از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اقدامات و عملکرد وزارت آموزش و پرورش طی چند ماه اخیر را تشریح کرد.


دکتر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول صدا و سیما با عرض تسلیت وفات حضرت معصومه(س) و شهادت سرداران جبهه مقاومت، گفت: ما در یک شرایطی هستیم که عزیزان بسیار بزرگی را در جبهه مقاومت از دست داده‌ایم، شهادت مجاهد کبیر، علامه بزرگ شهید سید حسن نصرالله و همین‌طور سردار نیلفروشان که هم جای تبریک و هم تسلیت دارد.
وی ادامه داد: در آستانه گذار دولت و شکل‌گیری دولت چهاردهم، ما با بزرگترین پروژه آموزش و پرورش (پروژه مهر) مواجه شدیم. شروع سال تحصیلی و آغاز حرکت آموزش و پرورش با مهر شروع می‌شود و یکی از سخت‌ترین کارهای مدیریتی آموزش و پرورش است که حداقل باید یک سال تلاش کنیم تا بیش از ۱۵ پروژه در اول مهر به نتیجه برسد تا سال شروع شود. به‌عنوان نمونه، بنده فقط یک نمونه را اگر بگویم؛ ما از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتاب‌های درسی مهرماه ۱۴۰۴ را آغاز کرده‌ایم و اکنون بخش اعظمی از این کتاب‌ها در حال چاپ است و همینطور موضوعات مختلف دیگر.
هدایت تحصیلی و شغلی، از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش
کاظمی در رابطه با هدایت شغلی دانش‌آموزان، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش، هدایت شغلی و تعیین مسیر تحصیلی و مسیر شغلی دانش‌‌آموزان است. از ابتدایی به‌صورت رسمی هدایت شغلی را نداریم، هرچند ما یک طرحی را در مدارس ابتدایی به نام طرح «شهاب» داریم که برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و البته به‌نوعی به مسأله هدایت شغلی هم گره می‌خورد. عملا هدایت تحصیلی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم آغاز می‌شود و مسیر هدایت تحصیلی و شغلی به متوسطه دوم منتهی می‌شود.
علیرضا کاظمی با بیان اینکه بازگشایی مدارس، سخت‌ترین پروژه در نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: ما همیشه می‌گوییم که آنقدر کار در هنگام بازگشایی مدارس دشوار است که معیار مدیریت یک مدیر، در آموزش و پرورش محسوب می‌شود. به محض اینکه دولت شکل گرفت و به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شدیم، بازگشایی مدارس را جزو اولویت‌های کوتاه‌مدت خودمان قرار دادیم و تمام تمرکز خودمان را بر بازگشایی مدارس گذاشتیم. در شرایطی به آغاز سال تحصیلی نزدیک می‌شدیم که حدود ۱۷۶ هزار معلم کم داشتیم. الحمدلله به برکت لطف و عنایت خداوند منان و تلاش همکاران‌مان در سراسر کشور و همتی که خود معلمان واقعا برای حل مسائل داشتند، کلاس‌ها را با عناوین مختلف توانستیم پر کنیم؛ البته با تلاش‌هایی که دوستان‌مان در دوره قبل هم انجام داده بودند، جناب آقای دکتر صحرایی و همکاران‌مان، باعث شد مقداری فضای بهتری برای آغاز سال تحصیلی داشته باشیم و الحمدلله سال تحصیلی را با کمترین دغدغه و کمترین مشکل در حوزه‌های اصلی آغاز کرده‌ایم.
چاپ و توزیع ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان
وی درباره کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هم گفت: ۱۵۶ میلیون جلد کتاب در ۹۶۵ عنوان کتاب درسی باید تولید و چاپ کنیم. یک حجم باوسعت که علاوه بر تولید، باید ثبت‌نام هم انجام شود و باید در یک شبکه بزرگی تا روستاهای دوردست توزیع شود. طبیعتا این کار بسیار سنگینی است که دوستان‌مان در سازمان پژوهش آماده بودند و به بهترین شکل ممکن الحمدلله انجام دادند. اگر معدود دانش‌آموزی به دلیل جابه‌جایی و نقل و انتقالی که داشته است، احتمالا کتاب به دستش نرسیده، ما باز هم در خدمت عزیزان هستیم، هم به صورت تک‌جلدی و هم به صورت دوره‌ای، زمینه برای اینکه کتاب در اختیار این عزیزان قرار بدهیم، وجود دارد.
هم کلاس‌بندی حقیقی، هم مجازی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسأله ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس بیان کرد: درخصوص موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان و دغدغه‌ای که والدین آن‌ها در اول مهر دارند، الحمدلله امسال بالاترین پوشش تحصیلی و ثبت‌نام را در سطح کشور داشته‌ایم. امسال حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت نام کرده‌اند و کلاس‌بندی شده‌اند و مشغول آموزش هستند. در کنار این کاری هم که انجام داده‌ایم، همین فضای حقیقی نظام تعلیم و تربیت را به فضای مجازی هم منتقل کرده‌ایم، یعنی در شبکه شاد یا در مدرسه شاد، این ۱۶ میلیون دانش‌آموز حضور دارند، دسترسی دارند و از این فضا هم به موازات فضای حقیقی استفاده می‌کنند که یک شبکه ارتباطی مکملی است برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و البته اگر شرایطی هم ایجاد بشود که ما نیاز باشد از این استفاده کنیم، کاملا زیرساخت آن فراهم است و دانش‌آموزان در فضای شاد هم کلاس‌بندی شده‌اند. روزانه حدود ۱۵ هزار فیلم در این فضا بارگذاری می‌شود. بیش از ۱۰ میلیون کاربر در این فضا داریم و روزانه حدودا ۲۰ دقیقه دانش‌آموزان در این فضا حضور دارند و از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. اپلیکیشن شاد، یک فضای بسیار مطلوبی است که مکمل برنامه آموزشی آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی است.
بهره‌برداری ۱۷۰۰ پروژه آموزشی
کاظمی در ادامه درخصوص تجهیز و نوسازی فضاهای آموزشی، اظهار کرد: یک بخش دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است، فضای آموزشی است که خوشبختانه با تلاشی که همکاران‌مان در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام دادند، ۱۷۰۰ واحد آموزشی و پروژه آموزشی را آماده بهره‌برداری کرده‌ایم که این‌ها مورد استفاده دانش‌آموزان در سطح کشور قرار خواهد گرفت. بالغ بر ۸ هزار کلاس درس و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرف این پروژه‌ها شده است. البته برنامه‌های متفاوت دیگری هم در این حوزه صورت گرفته است که در حوزه تعمیرات سرویس‌های بهداشتی، اقدامات وسیعی بوده است که واقعا جای تشکر از همکاران‌مان در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم دارد.
بحران خاصی در کمبود معلم نداریم
وی در رابطه با کسری معلمان گفت: جمع همکاران ما اکنون در فضای تعلیم و تربیت، چه در محیط اداری و چه در محیط آموزشی که مشغول به کار هستند، حدود یک میلیون نفر است. کسری معلم داریم اما این کسری و کمبود معلم را با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل، کمک همکاران پیشکسوت و بازنشستگان آموزش و پرورش، نیروهای مختلفی که توانستیم استخدام کنیم، این فضای خالی را پوشش دادیم و الحمدلله اکنون می‌توانم بگویم که بحران و چالش و کمبود خاصی نداریم، حال ممکن است که برخی مناطق، بنابر دلایلی اگر مشکلی باشد، آن‌ها را هم مدیریت می‌کنیم.
ثبت‌نام ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس
کاظمی درخصوص مشکلات و گلایه‌های ثبت‌نام دانش‌آموزان هم اظهار کرد: بنده این گلایه‌ها را کاملا به دیده منت قبول می‌کنم و طبیعتا وقتی شما یک حجم ۱۶ میلیونی دانش‌آموز، با شرایط مختلف، با انتظارات مختلف و با محدودیت‌های مختلف دارید، ممکن است که یک درصدی از این مشکلات را داشته باشند، ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که تاکنون که خدمت شما هستم، حدودا ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را هم در مدارس خودمان جای داده‌ایم و این در هیچ کشوری در دنیا سابقه ندارد؛ دانش‌آموزان اتباع مانند دانش‌آموزان ایرانی از تحصیل رایگان و از شرایط مساوی، در ادامه تحصیل برخوردار باشند و این‌ها هم خودشان مشکلات عدیده‌ای دارند چون برخی از آن‌ها، کارت‌های هویتی و اقامتی دارند، برخی‌ها ندارند. ما سعی کردیم مشکلات همه این‌ها را رسیدگی کنیم و طبیعتا یکی از مشکلاتی که اگر خانواده‌‌های محترم و مردم عزیز با آن مواجه بودند این است که ما یک محدودیت ثبت‌نام داریم، به این شکل که شما یک مدرسه دارید با یه ظرفیت خاص، یک کلاس هم دارید با یک ظرفیت خاص، یعنی بیشتر از آن ظرفیت، گاهی اوقات دیگر نمی‌توانیم ثبت‌نام کنیم. شما اگر نگاه کنید ساختار شهری ما یک تغییراتی در آن ایجاد شده است و در جاهای مختلف انبوه‌سازی و جمعیت متراکم شده است اما فضای آموزشی همان فضای قبلی است. به عبارت دیگر، ساختار شهری ما متناسب با نیازهای آموزشی ما توسعه پیدا نکرده است یا اگر فضاهای مسکونی و ساختار شهری توسعه پیدا کرده است، فضای آموزشی متاسفانه توسعه پیدا نکرده است و ما دچار یک تراکم هستیم، به همین دلیل هم جمعیت کلاس‌ها را مقداری افزایش داده‌ایم، یعنی چاره‌ای هم نداشتیم.
حتما برای دانش‌آموزان فضا ایجاد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم از تحصیل محروم شوند
وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: اکنون تقریبا حدود بیش از ۴۰ هزار کلاس درس با یک جمعیت بالای ۳۵ دانش‌آموز اداره می‌شود و طبیعتا این روی کیفیت آموزش اثر می‌گذارد ولی ما چاره‌ای نداریم، به هر حال باید این دانش‌آموز را ثبت‌نام کنیم. در کلاس ۳۵ نفره درس بخواند بهتر است تا خارج از مدرسه و کلاس باشد. این محدودیت‌ها وجود دارد اما ما مکلف هستیم که هر دانش‌آموزی که متقاضی ثبت‌نام در مدرسه دولتی باشد، برای آن فضا و کلاس ایجاد کنیم، هرکسی هم مراجعه کند ما ثبت‌نام می‌کنیم و این‌جور نیست که ثبت‌نام نکنیم، حتما برای آن فضا پیدا می‌کنیم، یا تراکم را بالا می‌بریم، یا مدارس را شیفتی می‌کنیم ولی محروم نمی‌کنیم، اما گاهی اوقات خود خانواده‌ها تمایل دارند با توجه به اینکه شرایط یک مدرسه تراکم آن بالا می‌رود، احتمالا فکر می‌کنند که در این فضا شرایط بهتری باشد، در مدرسه دیگری ثبت‌نام می‌کنند و طبیعتا هزینه‌هایی هم بر خانواده تحمیل می‌شود. در مدارس غیر دولتی هم به هر حال عزیزان ما تلاش می‌کنند که یک محیط مناسب کیفی برای دانش‌آموزان در این بخش هم آماده کنند. ما در آن بخش هم فرایندهای بسیار خوب نظارتی را دوستان‌مان طراحی کردند که هم بر شهریه‌ها نظارت خوبی داشته باشیم و هم بر ثبت‌نام دانش‌آموزان تا بتوانیم رضایت خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان را با توجه به شرایط جلب کنیم.
طرح ویژه ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی رونمایی می‌شود 
وی در رابطه با مدارس سنگی و کانکسی، بیان کرد: در چند جا بحران داریم، یک مدارس کانکسی است که البته بحران نیست و شرایط اقلیمی و گاهی تعداد دانش‌آموز اقتضا می‌کند که همان کانکس باشد. گاهی اوقات عشایری که از یک نقطه به یک نقطه دیگر می‌رود، کانکس را جابه‌جا می‌کند و با خودش می‌برد. بخش‌هایی هم مدارس سنگی داریم که به هر حال، بنا به ساختار جغرافیایی و زیست‌بوم آن مناطق، این‌گونه تعبیه شده است که تعدادش هم تقریبا چیزی حدود ۴ هزار کلاس درس است. حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم. یک مناطقی هم داریم که سرانه فضای آموزشی آن‌ها زیر سه متر است. استاندارد فضای آموزشی الان حدود ۸ متر و ۳ دهم است و میانگین کشور اکنون ۵/۳ دهم است و مناطقی از کشور ما سرانه فضای آموزشی آن‌ها، زیر سه متر است. ما همین امروز که خدمت شما هستیم، آقای رئیس جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان که بنده جا دارد به طور ویژه از ایشان تشکر کنم، یک پروژه و طرح جهادی برای این موضوع در نظر گرفتند، یک جلسه در این خصوص گذاشتیم که یه طرح ویژه‌ای در حال آماده‌سازی است که ان‌شاءالله خود رئیس‌جمهور رونمایی خواهند کرد و درخصوص موضوع مدارس کانکسی و مدارس سنگی است که حتما در همین روزهای آینده اعلام خواهد شد.
وی افزود: یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت که طبیعتا همه ما به آن واقف هستیم، اشکالات ساختاری است، به‌گونه‌ای که ما کاملا نظام آموزشی خودمان را بیشتر با رویکرد علمی_آموزشی طراحی کرده‌ایم، تا رویکرد تربیتی؛ از اهداف سند تحول بنیادین این است که ما به این سمت و سو باید برویم که یک نظام تعلیم و تربیتی داشته باشیم که این را با هم و به صورت تلفیقی با خودش جلو ببرد. در حوزه مسائل آموزشی و علمی، ما یک سیاستی را تحت عنوان "ارتقای کیفیت آموزشی" طراحی کرده‌ایم. یکی از گلایه‌ها و یکی از مشکلاتی هم که مطرح شده است، افت سطح علمی و آموزشی آموزش و پرورش است که به هر حال میانگین معدل یک میانگین معدل مطلوبی نیست و البته با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، این یک مقدار تغییر کرده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که ما انجام می‌دهیم، این بیشتر تغییر کند و البته در فضای جدیدی هم که طراحی شده است به‌صورت پیوسته با نظام آموزش عالی و کنکور، یک مقداری روی معدل هم تاثیر گذاشته است و رشد کرده است.
طراحی نقشه راه چهارساله وزارت آموزش و پرورش با اولویت بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی و معماری نظام تعلیم و تربیت
وی در رابطه با اصلاح کتاب‌های درسی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اشکالات ما در نظام آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت یک برنامه درسی کاربردی اثرگذار است. حال این برنامه درسی بخش‌های مختلفی دارد، شامل محتوای کتاب‌های درسی، روش‌های تدریس، چیدمان کلاس، فرصت تجربه و تمرین است. این‌ها پیوستگی دارد. تغییرات در کتاب‌های درسی به موازات چاپ آن در حال انجام است، یعنی هر جا که نیاز به اصلاح و اضافه شدن یا تغییرات دارد، انجام می‌شود و همزمان چاپ هم می‌شود اما یک بخش مهم آن برنامه است. جناب آقای دکتر صحرایی و همکارانمان یک کار خوبی انجام دادند و نقشه اجرایی سند تحول بنیادین را آماده کردند و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رساندند. در آن نقشه اجرایی ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه وجود دارد که آن‌ها را اولویت‌بندی هم کردند. از مهم‌ترین پروژه‌های اولویت‌دار این نقشه، همین برنامه درسی است که ما هم اکنون این را در اولویت قرار داده‌ایم. بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدرسه که شامل همه این بخش‌هاست، در دستورکار ما قرار دارد و قطعا جزو مهم‌ترین اولویت‌های ما است که بلافاصله ما بعد از آغاز سال تحصیلی، این کار را آغاز کرده‌ایم. بعد از آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، یک نقشه راه ۴ ساله‌ای برای وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم که مهم‌ترین آن همین اجرایی‌سازی نقشه راه سند تحول، با اولویت بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی و معماری نظام تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است.
استفاده ۶۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم از پویش جهاد علمی
علیرضا کاظمی درخصوص توسعه عدالت آموزشی هم گفت: در بحث توسعه عدالت آموزشی یکی از کارهای زیبایی که ما دیروز در مدرسه ماندگار البرز انجام داده‌ایم، پویش جهاد علمی است که افتتاح شد. ماندگار البرز یک مدرسه منحصر به فرد، با قدمت بیش از ۱۵۰ سال، در واقع مرکز تولید علم و دانش و تجربه و پرورش شخصیت‌های علمی بزرگی در سطح کشور است. در این مدرسه ۶ استودیوی خیلی خوب تهیه شده که درس‌ها را با بالاترین کیفیت و با بهترین اساتید، ارائه می‌دهند و به صورت زنده برای دانش‌آموزان مناطق محروم پخش می‌کنند، که دانش‌آموزان می‌توانند به صورت آنلاین، هم به صورت آفلاین، از این برنامه استفاده کنند، اگر اشتباه نکنم شاید بیش از احتمالا ۶۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم، از این پویش جهاد علمی استفاده می‌کنند. این کار در حوزه توسعه عدالت آموزشی است.
دستاوردهای آیسسکو
وی درخصوص آیسسکو و اهداف آن، اظهار کرد: آیسسکو، یک موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی است که از سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی منشعب شده و شکل گرفته است و حدود ۵۷ کشور اسلامی هم عضو این اجلاس هستند. این سازمان بزرگ در سطح جهان که امروز تقریبا تبدیل به یک قدرت علمی، آموزشی و فرهنگی شده است، فعالیت‌های مختلفی را در بین کشورهای اسلامی دارد. ما یکی از اعضای فعال این سازمان هستیم و این سازمان هم یکسری ارکانی دارد که اعم ار یک مجمع عمومی، شورا و دبیرکل است و سالانه هم معمولا وزرای مختلفی را گرد هم می‌آورد. بعضی سال‌ها وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرای علوم و سال قبل هم اجلاس وزرای آموزش و پرورش بود. امسال هم بعد از ۳ سال، دوباره این اجلاس برگزار شد. هدف آیسسکو هم این است که بتواند فرهنگ جوامع اسلامی را به جهان عرضه کند و بین خود کشورهای عضو سازمان آیسسکو یک اتحاد و اتفاق و همدلی ایجاد کند، یک تجربه‌گردانی کند و نظام‌های تعلیم و تربیت کشورها را رشد بدهد و به کشورهایی که از سطح پایینی برخوردارند، کمک کند و خلاصه اینکه پیام صلح و دوستی را از این سازمان به جهان مخابره کند.
کاظمی افزود: در شرایطی وارد این اجلاس شدیم که در لبنان و غزه و سوریه اتفاقات بزرگی رقم خورد. زمانی که وارد اجلاس شدیم، دو هدف‌گذاری داشتیم، یکی اینکه دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت را عرضه کنیم. ما مهم‌ترین دستاوردی که در نظام تعلیم و تربیت طی این سال‌ها داشتیم، تدوین سند تحول بنیادین بود و همین‌طور تدوین نقشه راه سند، به عبارت دیگر یک نظام‌نامه تعلیم و تربیتی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تهیه کردیم، این را ارائه دادیم. نکته بعدی درباره سرزمین غزه و کودکان غزه و دانش‌آموزان غزه و لبنان بود که مظلوم واقع شده‌اند و در افتتاحیه اجلاس هم بسیار کم به آن اشاره شد. من به میزبان آن اجلاس که خانم دکتر مدیحه وزیر آموزش و پرورش عمان بود گفتم که انتظار داشتیم که در این شرایط که بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز و کودک فلسطینی و نوجوان فلسطینی به شهادت رسیدند، حداقل پررنگ‌تر این‌ها را بیان می‌کردیم. در اجلاس وزرا، بنده بخش اعظمی از صحبت‌های خودم را اختصاص دادم به مسائل غزه و فلسطین و لبنان و همین‌طور سوریه و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بعد از این‌که بنده صحبت کردم، این شجاعت در فضای اجلاس پیدا شد و همه وزرا به بخشی از این مسائل پرداختند. فضا کلا به نظرم تغییر کرد و ما در بیانیه پایانی یک بند خیلی محکمی پیشنهاد دادیم در محکومیت رژیم غاصب صهیونیست و کودکش اسرائیل و خیلی هم مورد تایید قرار گرفت و همین‌طور، یک ملاحظه دیگری را هم ارائه دادیم، از منظر خودمان مورد تایید قرار گرفت و ۳ پیشنهاد هم بنده به دبیرکل آیسسکو دادم که این‌ها هم قرار شد بحث بشود. یک پیشنهاد بنده این بود که معلم نمونه جهان اسلام را در اجلاس آیسسکو معرفی کنیم و یک بخش المپیادهای دانش‌آموزی جهان اسلام بود که ایشان استقبال خوبی داشتند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیشنهاد دیگرم ایجاد یک صندوق حمایتی برای کودکان غزه و سرزمین‌های جنگ زده جبهه مقاومت بود که دستور کار اجلاس بعدی شد. به دلیل اینکه بتوانیم دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران را هم توسعه بدهیم، تقریبا با ۱۰ وزیر آموزش و پرورش جلسه داشتیم و طی همین ۲ ماه گذشته دو تفاهم‌نامه بسیار خوب بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی عراق منعقد شد. در سفری که جناب آقای دکتر پزشکیان به عراق داشتند و هم تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش قطر در سفری که به قطر داشتند، انجام شد و خودمان هم در دیدارهایی که در عمان داشتیم، باعث شد که مناسبات ما کاملا توسعه پیدا کند و قرار شد که سفرهایی به کشورهای متقابل با هم داشته باشیم و از تجربیات همدیگر بیشتر استفاده کنیم. مسأله دیگر اینکه ما تعداد زیادی مدرسه در کشورهای خارج داریم. حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز داریم که این‌ها سفیران انقلاب ما هستند. شاید نزدیک هزار معلم داریم که این‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کنند و مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان این کشور هستند و در کنار این موضوعات صدای انقلاب اسلامی ایران در آن کشورها هستند. در آنجا یک فرصتی شد که از مدرسه جمهوری اسلامی ایران در عمان هم بازدید کردیم. جا دارد بنده از سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان تشکر کنم که واقعا جناب آقای دکتر فرهنگ بسیار تمهیدات خوبی انجام دادند و واقعا همراهی کردند و باعث شدند که ما سفر پردستاوردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.
با تمام وجود دانشگاه فرهنگیان را در مهم‌ترین اولویت‌های خودمان قرار دادیم
علیرضا کاظمی درخصوص تربیت معلمان هم گفت: دانشگاه فرهنگیان، مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیتی و دانشگاه مادر است و بنده همیشه می‌گویم که سرچشمه جوشان نیروهای با انگیزه، توانمند و به‌روز نظام تعلیم و تربیت است و این‌ها می‌توانند تربیت دانش‌آموزان امروز جامعه ما را در دست بگیرند. ما با تمام وجود دانشگاه فرهنگیان را در مهم‌ترین اولویت‌های خودمان قرار دادیم و خود بنده هم تمام تلاشم این است که نظام، مسائل دانشگاه فرهنگیان را اولویت‌بندی کند و یک نقشه جامع و کاملی برای ارتقای دانشگاه فرهنگیان، با کمک دوستان طراحی کنیم. بنده مطمئنم در این دانشگاه اتفاقات خوبی، هم در برنامه درسی، هم در محتوا و هم در جذب دانشجو و توانمندسازی دانشجو، خواهیم داشت.