کد خبر:25745   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 27 شهریور سال 1403 ساعت 16:13:0

بررسی پیش نویس سند ملی میراث فرهنگی در جلسه هیئت اندیشه ورز میز میراث فرهنگی

جلسه هیئت اندیشه ورز میز میراث فرهنگی و موزه داری با هدف «بررسی پیش نویس سند ملی میراث فرهنگی» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه دکتر میرزمانی، مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح ساختار و فرایندهای دبیرخانه در فصل  تحولی، بر اهتمام ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی بر «تحکیم هویت فرهنگی و تمدنی کشور با تکیه بر میراث فرهنگی» در قالب سند ملی میراث فرهنگی و با همکاری تنگاتنگ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید و عنوان کرد تحکیم هویت از طریق بازگشت به میراث ملموس و ناملموس تمدنی در عرصه‏های اداری، اجتماعی، اقتصادی، علمی و هنری یکی از اصلی‏ترین ابزارهای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و محقق ساختن انقلاب فرهنگی است.
وی ادامه داد: در سندنویسی از دیدگاه تخصصی دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم. دستگاه سند تهیه می‌کند ما تکمیل می‌کنیم چراکه وقتی دستگاه سند می‌نویسد، ضمانت اجرایی هم دارد.
مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سند مهدویت، سند موسیقی، سند صنایع دستی با این رویکرد نوشته شد. در سند میراث فرهنگی که در حال وقوع است برگشت به میراث تمدنی مورد تاکید است، میراث ملموس و ناملموس متعدد داریم که در دوران مدرن این میراث به فراموشی سپرده شده است.

دکتر داوری مدیر اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز ضمن تاکید بر ماهیت فرابخشی میراث فرهنگی خاطر نشان کرد میراث فرهنگی تجربه زیسته کشور است و یونسکو راه مقابله با تغییرات اقلیمی و تهدیدات ناشی از آن را بازگشت به میراث ناملموس جوامع می‏داند. در ادامه نمایندگان دستگاههای دولتی به ویژه سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت آموزش و پرورش به تشریح دیدگاههای خود در مورد پیش نویس سند پرداختند.