کد خبر:25715   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 24 شهریور سال 1403 ساعت 12:38:0

اگر رتبه‎‌‌های برتر دانشگاه و المپیادی‎‌‌ها امید و انگیزه نداشته باشد؛ موفق نمی‌شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مدیران سراسر کشور باید در حکمرانی تعلیم و تربیت نقش داشته باشند هر سندی که بخواهیم در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا تعلیم و تربیت تدوین کنیم این قهرمانان قله‌ساز باید اسناد را مشاهده کنند اینگونه حکمرانی مردمی که مقام معظم رهبری می‌‎گویند، محقق می‌شود.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‎ و ‎گو با شبکه آموزش درباره رویداد «الف‌تا» اظهار کرد: این رویداد بسیار درس ‎آموز بود، در جریان بازدید از دستاوردهای مدارس مدیران، دغدغه‌‎هایی داشتند، این نگاه باید در حکمرانی آموزش و پرورش اثرگذار باشد قطعا زمینه این اثرگذاری را فراهم خواهیم کرد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه به‌عنوان کار ارزنده، باید استمرار پیدا کند و دبیرخانه ثابت داشته باشد، همه رویدادهای دیگر مشابه در «الف‎‌تا» ادغام و اگر لازم است سالی دوبار برگزار شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستاوردهایی که در رویداد دستاوردهای «الف‌تا» ارائه شده، بیان کرد: برخی از دستاوردهای مربوط به دانش ‎آموزان دبستانی شگفت‎‌انگیز بود. دانش‎‌‌آموزان و مدارس در حوزه‌‎های مختلف نظیر داروهای گیاهی و سلول‌‎های بنیادین اقداماتی را انجام داده بودند که مایه خوشحالی بود چراکه ناممکن را ممکن کرده بودند. مدیران این مدارس قهرمان هستند، متأسفانه قهرمانان را قله‌سازی نکردیم این نمایشگاه می‌‎تواند مدیران را به‌عنوان قهرمان، قله‌‎سازی کند.
استاد خسروپناه اضافه کرد: مدیران سراسر کشور باید در حکمرانی تعلیم و تربیت نقش داشته باشند هر سندی که بخواهیم در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا تعلیم و تربیت تدوین کنیم این قهرمانان قله‌ساز باید اسناد را مشاهده کنند اینگونه حکمرانی مردمی که مقام معظم رهبری می‎‌‌‌گویند، محقق می‌شود.
وی ادامه داد: باید مدیران حکمت بنیان شناسایی و شبکه‌سازی کنیم تا از آنها استفاده کنیم. یکی از ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد تعلیم و تربیت است، وقتی می‌خواهیم مصوبه‌ای داشته باشیم این مصوبه را باید مدیران حکمت‌بنیان نیز بدانند تا اجرایی‌شدن آن امکان‌پذیر شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در جریان رویداد «الف‌تا» مشاهده کردم که ارتباط خوبی بین مدیران و اولیا وجود دارد، که جای تقدیر دارد. اولیای بسیاری از مدارس را ترمیم و بازسازی کرده‌اند چراکه این امر را باعث رشد فرزندان خود می‌دانند.
استاد خسروپناه گفت: امتیاز نمایشگاه «الف‌تا»، شناخت، شبکه‌‎سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است. اگر این رویداد نبود مدیران فعالیت خودشان را انجام می‌دادند و این تجربه‌‎ها، تجربه‌نگاری، گفتمان‌سازی و سپس جریان‌سازی نمی‌شد. این نمایشگاه می‌گوید چه کنیم و از چه فناوری استفاده کنیم.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش، باید این رویداد را جدی‌‎تر مورد توجه قرار دهد و شرایطی را فراهم کند که مدیران تجربیات خود را ثبت کنند، این تجربیات باید تبدیل به مستند شود و در صدا و سیما و پلتفرم‌‎ها منتشر شود. باید زحمات این مدیران منتشر شود تا مدارس دیگر استفاده کنند و حکمرانان کشور از این ظرفیت برای حکمرانی شامل سیاست‌گذاری، تنظیم‌‎گری و تصدی‎‌‌گری استفاده کنند.
استاد خسروپناه ضمن تشکر از شبکه آموزش در ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی اضافه کرد: شبکه آموزش در راستای عدالت آموزشی است کسانی که توان اقتصادی ندارند از این شبکه استفاده می‎‌‌کنند.
وی در پایان مهمترین عامل رشد جوانان را امید و انگیزه دانست و افزود: جوانان امروز که در آینده تبدیل به مسئولان موفق می‎‌‌شوند باید امید و انگیزه لازم را داشته باشند و راه امید از طریق تجربه مدیران موفق در مدارس ایجاد می‌‎شود، باید آموزش در کنار پرورش در مدارس مورد توجه باشد، اگر رتبه‌‎های برتر دانشگاه و المپیادی‎‌ها امید و انگیزه نداشته باشد نمی‎‌توانند به اندازه کافی موفق شوند بنابراین باید تعلیم و تربیت و مهارت در دستور کار داشته باشیم و در کنار آن به اعتقادات دانش‌‎آموزان توجه کنیم، چراکه شهدا نظیر شهید شهریاری به خاطر اعتقادی که داشتند با کمترین امکانات توانستند بهترین نتایج را به دست آورند.